Editia de Dimineata

Iată cei 12 factori de risc prin care puteți evita demența

Nu există măsuri certe prin care să prevenim în mod fiabil dezvoltarea demenței, inclusiv boala Alzheimer. Cu toate acestea, ajustările stilului de viață reduc semnificativ riscul. Pe măsură ce îmbătrânim, creierul suferă modificări asociate acestui proces. Activitatea neuronală este mai puțin eficientă, ceea ce afectează funcțiile cognitive. Astfel, la vârstnici, pierderea memoriei sau dificultățile de orientare sunt manifestări clasice și „naturale” ale acestor deficiențe.

Marea problemă este că tot creierul devine vulnerabil la bolile neurodegenerative și, atunci când începe acest proces patologic, există cu greu opțiuni terapeutice care să-l inverseze. În cel mai bun caz, tratamentele au succes în încetinirea declinului.

În colaborare cu o echipă de la Universitatea din Michigan, American Heart Association a identificat 12 puncte cheie la care ar trebui să fim atenți:

  1. depresie
  2. hipertensiune arterială
  3. inactivitate fizică
  4. diabet
  5. obezitate
  6. hiperlipidemie (colesterol)
  7. alimentație inadecvată
  8. fumat
  9. izolare socială
  10. consum excesiv de alcool
  11. tulburări de somn
  12. pierderea auzului

 

Acești factori, al căror impact cu privire la riscul de demență este foarte variabil, se referă, prin urmare, în mod esențial, la comportamentul de zi cu zi. Ei pot fi corectați printr-o adaptare a stilului de viață și, dacă este necesar, prin medicamente sau aparate (precum cel auditiv). Interesul acestei liste este de a le permite tuturor să identifice punctele slabe în fața demenței. Ajustarea acestor factori de risc contribuie nu numai la sănătatea bună a creierului, ci la cea a organismului în ansamblu, la nivel cardiovascular, metabolic sau de alt tip.

Exit mobile version