CITIRE

16 deprinderi pentru o viață mai sănătoasă și mai ...

16 deprinderi pentru o viață mai sănătoasă și mai împlinită

„Dacă standardul de viață este obiectivul tău numărul unu, calitatea vieții nu se va îmbunătăți aproape niciodată. Dar dacă ținta ta principală este calitatea vieții, standardul de viață se va îmbunătăți mereu”, spunea cunoscutul autor american Zig Ziglar.

Standardul de viață este considerat un echivalent al venitului, în timp ce calitatea vieții are în vedere o serie de factori, și anume sănătatea, fericirea, vitalitatea, timpul liber, venitul. Dintre toate, venitul este cel mai ușor de măsurat. Pe scurt, ai sau n-ai bani.

Banii au importanța lor și, cum zice o vorbă veche, învârt lumea. Cei care au bani mulți își pot îmbunătăți multe aspecte ale vieții. Pe de altă parte, studiile au demonstrat ceea ce se știa din timpuri străvechi că banii nu aduc neapărat și fericirea. Prin urmare, nu întotdeauna cei bogați sunt și printre cei mai fericiți și împliniți oameni din lume. Firesc, nimeni nu poate fi fericit o eternitate, există momente de fericire în viața fiecăruia, fie că avem bani mulți, mai puțini sau cam deloc.

Credit foto: Nattanan Kanchanaprat / Sursa: Pixabay

Credit foto: Nattanan Kanchanaprat / Sursa: Pixabay

Banii oferă acces la mai multe lucruri, deși spun unii că lucrurile simple și gratuite sunt cele mai bune.

În clasamentul calității vieții oamenilor, Indicele de progres social 2018, dat publicității în octombrie 2018, România se afla pe locul 44 din 146 de țări, fiind pe ultimul loc între țările membre ale Uniunii Europene. În rândul statelor din Europa de Est, Slovenia s-a clasat cel mai bine.

Dacă multe aspecte ce influențează calitatea vieții țin de decizii la nivelul instituțiilor de stat, unele, și nu puține, depind de fiecare om. Printre acestea, obiceiurile și deprinderile pe care le urmează zi de zi.

În anii 1950, un chirurg plastician, medicul Maxwell Maltz, a observat că, după operațiile ce presupuneau o schimbare cerută de pacienți, aceștia aveau nevoie cam de 21 de zile să se obișnuiască cu noua lor față. Această constatare l-a făcut să se gândească la propria lui perioadă de adaptare la schimbări și deprinderi noi și a descoperit că îi lua cam 21 de zile să-și formeze un obicei nou.

El a publicat apoi o carte despre acest subiect, Psiho-Cibernetica, în care a scris: „Acestea și multe alte fenomene comune observate tind să demonstreze că e nevoie de cel puțin 21 de zile pentru ca o imagine din minte să dispară și să se cristalizeze una nouă”.

Credit foto: Jill Wellington / Sursa: Pixabay

Credit foto: Jill Wellington / Sursa: Pixabay

De aici a pornit povestea despre timpul necesar formării unei noi deprinderi. Lumea, precum în jocul cu telefonul fără fir, a renunțat la „cel puțin” sau „minimum” 21 de zile, cum a menționat Maltz, și ani la rând s-a spus că e nevoie de 21 de zile pentru a ne forma un obicei nou.

Și totuși, cât ne ia să scăpăm de un obicei vechi? În 2009, a fost publicat un studiu în care rezultatul spunea că e nevoie de mai bine de două luni, mai exact de 66 de zile, pentru a ne forma o nouă deprindere. Aceasta se însușește mai ușor atunci când există și convingerea că este în beneficiul sănătății și va aduce o stare de bine, de mulțumire.

Sunt multe deprinderi bune de urmat ce pot crește calitatea vieții dacă sunt urmate cu regularitate. Iată câteva idei.

Credit foto: Daria Yakovlevana / Sursa: Pixabay

Credit foto: Daria Yakovlevana / Sursa: Pixabay

SĂNĂTATE

Micul dejun. Din copilărie mi s-a spus că micul dejun este cea mai importantă masă a zilei. Și cum se zice, când auzi un lucru de multe ori și de la diferiți oameni, apoi mai și citești despre el și te deprinzi cu el zi de zi, te convingi că așa este. Oricum, am fost convinsă repede cât de important este micul dejun, așa că, a rămas pentru mine masa esențială. Beneficiile aduse de prima masă a zilei sunt mari și se vor vedea cu timpul.

Exerciții. Nu neapărat la sală. 15 minute de exerciții făcute dimineața ajută mult pentru o zi activă. Se pot include, la sfârșit, câteva exerciții de stretching (întindere). Rezultatele nu se văd instant, ci în timp. Iar cu cât trec anii, vei vedea că nu ți-ai folosit timpul degeabă făcând exerciții.

Credit foto: Daniel Reche / Sursa: Pixabay

Credit foto: Daniel Reche / Sursa: Pixabay

 Mersul pe jos. Dacă exercițiile nu pot fi făcute de oricine zi de zi, mersul pe jos – cel puțin 10.000 de pași – ar aduce multe beneficii sănătății. E adevărat că e o grabă în fiecare din noi, în fiecare clipă. Alergăm cu mașinile, cu bicicletele, motocicletele, trotinetele, facem tot posibilul să parcăm cât mai aproape de locul unde avem treabă, uitând că organismul nostru, pentru a funcționa bine, are nevoie și de mișcare.

Gătitul. Fără zahăr. Nu e o noutate că persoanele care își gătesc acasă mâncare cu ingrediente simple și cât mai naturale pot avea, în general, o sănătate mai bună.

În ce privește zahărul… Viața e amară, deseori, așa că măcar cafeaua să fie dulce, zice lumea. Totuși, zahărul ar trebui evitat. Nevoia de dulce poate fi potolită cu fructe.

Stai în picioare. Chiar și la calculator. Se poate lucra fără să stai o zi întreagă numai pe scaun. Există acum măsuțe speciale pentru laptop ce se pot pune pe birou și lucrezi stând în picioare sau, când vrei, te poți așeza. Pare un lucru mărunt, dar în timp se va dovedi că nu este atât de neînsemnat pe cât se credea cândva.

Credit foto: picjumbo / Sursa: Pixabay

Credit foto: picjumbo / Sursa: Pixabay

MINTE

Planificarea. Ține mai mult de armonia minții. Când știi ce ai de făcut și îți planifici obiective și rezultate, totul devine mai simplu și mai ușor de atins.

Iertarea. Uneori iertarea e dificilă, poate imposibilă, în unele cazuri. Totuși, ranchiuna nu aduce nici fericire, nici armonie, nici sănătate.

Fă un singur lucru. Ca să-l faci bine. Deși e tentant să facem mai multe lucruri în același timp, mintea omului e mult mai eficientă dacă nu e nevoită să rezolve zece lucruri în același timp. Încearcă să finalizezi un lucru și apoi treci la următorul. La sfârșit va fi acel gând mulțumitor: „Când se concentrează și ia lucrurile pe rând, multe poate face omul”.

Credit foto: Jorge Guillen / Sursa: Pixabay

Credit foto: Jorge Guillen / Sursa: Pixabay

Programul. E un fapt: cine se trezește dimineața devreme, este mai productiv. Ziua pare mai lungă și mai rodnică, dacă e bine planificată, știi ce vrei să faci și te apuci de treabă fără să amâni permanent.

E de înțeles că a te culca seara mai devreme și a dormi cel puțin șapte ore pe noapte sunt alte două lucruri bune pentru o minte sănătoasă și un corp sănătos.

Credit foto: Pexels / Sursa: Pixabay

Credit foto: Pexels / Sursa: Pixabay

TIMP LIBER

Cititul. Una dintre cele mai frumoase activități de petrecere a timpului liber, hrană pentru minte și suflet. Nu doar relaxează, ci aduce și recompense – înveți lucruri noi, te bucuri de o poveste.

Relaxează-te. Munca e minunată, iar dacă iubești ceea ce faci nici nu ai simți că muncești. Totuși, a munci până la epuizare nu aduce rezultatul dorit mai repede. Dimpotrivă, poate cauza alte probleme. E bine să înveți să te și relaxezi, mai ales dacă ești genul workaholic. Multe afecțiuni la inimă sunt provocate de stres, așa că, o zi pe săptămână, oricine ar trebui să lase munca, să se odihnească și să se relaxeze pur și simplu.

Credit foto: Albrecht Fietz / Sursa: Pixabay

Credit foto: Albrecht Fietz / Sursa: Pixabay

Plimbări în natură. Japonezii i-au spus shinrin-yoku, ceea ce înseamnă „baia de pădure”, adică să intri în armonia pădurii. Să te lași prins de plimbarea prin pădure în timp ce te bucuri de aer proaspăt, mirosuri, culori, forme, vegetație, sunete de păsări, ambianță relaxantă. Un fel de aromaterapie în mijlocul naturii, pădurii. E un alt mod benefic de îngrijire a sănătății și de păstrare a stării de bine.

Hobby. A avea un hobby e plăcut, antrenat și nu trebuie să fie ceva costisitor. Mulți preferă să aibă o pasiune ce le oferă ocazia să petreacă timpul în aer liber și să interacționeze cu alți oameni. Alții, dimpotrivă, preferă mai mult singurătatea și aleg un hobby ce le oferă posibilitatea să fie creativi ori pur și simplu să se bucure de un timp petrecut în liniște.

Credit foto: truthseeker08 / Sursa: Pixabay

Credit foto: truthseeker08 / Sursa: Pixabay

FERICIRE

Recunoștința. Nu doar pentru ceea ce a făcut cineva, cândva, pentru tine. Chiar dacă ai, să zicem, bani puțini, ai putea să fii recunoscător dacă ești sănătos, poți să muncești, să mergi pe picioarele tale, să gândești. Deseori ne concentrăm doar asupra lucrurilor ce ne fac nefericiți, trecând cu vederea că am putea să fim recunoscători că avem multe alte lucruri.

Pentru alții. De cele mai multe ori suntem bucuroși atunci când primim ceva. Fericirea este și atunci când dăruiești ceva fără să aștepți altceva în schimb. Și fără să fie vremea Crăciunului. Acele mărunte lucruri pe care le poți face pentru alții fără să coste o avere – o vorbă bună, să-ți faci timp pentru un om singur care doar are nevoie de cineva cu care să povestească, să ajuți o persoană în vârstă să-și ducă acasă cumpărăturile.

Voluntariat. Acum există zeci de locuri unde poți merge, în timpul liber, și te poți implica în diferite activități de voluntariat. Ajutând pe alții îți poți aduce și ție bucurie. Studiile spun că oamenii implicați în mod regulat în diferite acțiuni de voluntariat trăiesc mai mult.

Credit foto: Jill Wellington / Sursa: Pixabay

Credit foto: Jill Wellington / Sursa: Pixabay

Sunt zeci de lucruri simple ce pot aduce zâmbete și umple sufletul de fericire. Unul are legătura cu educația, cu acea bucurie de a învăța zi de zi mereu câte ceva. Învățat e omul care nu termină niciodată de învățat, zicea Lucian Blaga. Să învățăm mereu, așadar. Printre toate beneficiile aduse de educația mai este și acesta: oamenii cei mai educați sunt în general și cei mai sănătoși.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.