Site icon Editia de Dimineata

2023 va fi un an BUN pentru mașinile electrice, dar nu EXCEPȚIONAL

În fiecare an, echipa de analiști de la BloombergNEF face o pauză pentru a reflecta asupra a ceea ce s-a întâmplat în industrie și pentru a face câteva predicții cu privire la ceea ce ar putea urma. Fiecare an prezintă propriile provocări, iar anul 2023 nu face excepție, cu incertitudinea economică la cote înalte, tensiunile geopolitice în creștere și peisajul politic în schimbare.

Piața EV

 “Ne așteptăm ca adoptarea vehiculelor electrice să continue să crească în 2023, dar într-un ritm ușor mai lent decât în ultimii doi ani, în care vânzările au crescut de la 3,2 milioane în 2020 la peste 10 milioane în 2022. Ne așteptăm la un total de 13,6 milioane de vânzări de vehicule de pasageri plug-in în acest an, dintre care aproximativ 75% sunt complet electrice”, spun analiștii.

China va domina din nou clasamentul vânzărilor de vehicule electrice, cu 8 milioane de vehicule electrice pentru pasageri vândute, în ciuda eliminării treptate a subvențiilor. Statele Unite ale Americii sunt pregătite pentru un an de succes datorită combinației dintre noile capacități de producție de vehicule electrice și creditele fiscale federale reînnoite. Cu aproximativ 1,6 milioane de vânzări de vehicule cu încărcare la priză în 2023, SUA vor fi în continuare mult în urma Europei în ceea ce privește adoptarea, dar diferența începe să se reducă.

Creșterea va fi modestă în Europa, deoarece producătorii auto tradiționali așteaptă ca reglementările privind emisiile să se înăsprească din nou în 2025, dar producătorii auto chinezi le calcă pe urme și reprezintă deja peste 10% din piața de VE din regiune.

Piața actuală

În prezent, există 27 de milioane de vehicule electrice pe șosele la nivel global, iar această cifră ar trebui să treacă de 40 de milioane până la sfârșitul anului.

Aceasta reprezintă încă doar aproximativ 3% din parcul auto global, dar este un salt uriaș de la mai puțin de 1% la sfârșitul anului 2020 și face ca vehiculele electrice să fie una dintre părțile cu cea mai rapidă evoluție a tranziției energetice globale.

Cu toate acestea, este necesară o notă de precauție. Având în vedere că vehiculele cu încărcare la priză reprezintă în prezent aproximativ 15% din vânzările globale de automobile, soarta lor este din ce în ce mai mult legată de o economie globală care se află pe o poziție șubredă.

Transportul de mărfuri

Vânzările de furgonete și camioane cu emisii zero vor continua să crească rapid și ar trebui să atingă aproape 600.00 la nivel global în 2023, cu peste 80% mai mult decât în 2022. Din 2020, vânzările au sărit de aproape patru ori pe fondul unei piețe în mare parte stagnante pentru vehiculele comerciale. Vehiculele comerciale sunt utilizate mult mai intens decât autoturismele, astfel încât electrificarea lor poate duce la reduceri mari atât a emisiilor, cât și a cererii de petrol.

China va rămâne liderul vânzărilor, cu aproximativ de două ori mai multe furgonete și camioane electrice vândute în comparație cu Europa. O altă piață de urmărit este Coreea de Sud, unde vânzările de vehicule utilitare ușoare electrice s-au apropiat de 25% din piață chiar și după expirarea subvențiilor generoase la cumpărare.

SUA s-ar putea transforma într-o piață surpriză pentru camionete și camioane cu emisii zero. După vânzări foarte scăzute în anii anteriori, există semne de schimbare: Cumpărătorii au plasat comenzi mari de la companii precum BrightDrop de la GM, Volvo Truck, Tesla, Daimler Truck și altele, iar în multe cazuri au loc deja livrări. În același timp, unele dintre cele mai ambițioase proiecte de încărcare de mare putere a camioanelor electrice de mare tonaj sunt în curs de dezvoltare în țară, iar unele stații vor începe să funcționeze în acest an.

Stații de încărcare

Numărul stațiilor publice de încărcare ajunge la 4,1 milioane la nivel mondial, dar rămân probleme de creștere

Numărul anual de instalații de încărcare publică a crescut de peste două ori, ajungând la puțin mai puțin de 1 milion în 2022, de la 450.000 cu un an înainte. BNEF se așteaptă ca instalațiile anuale să ajungă la 1,3 milioane în 2023, iar rețeaua cumulată să ajungă la 4,1 milioane.

Soarta creșterii globale depinde în mare măsură de industria chineză, care a instalat un număr uriaș de încărcătoare. Europa și America de Nord sunt mult mai în urmă, dar vor înregistra, de asemenea, ani record în ceea ce privește instalațiile publice. Problemele legate de conexiunile la rețea vor continua să reprezinte unul dintre obstacolele în calea unei creșteri mai rapide, iar schemele de credite de carbon vor deveni mai interesante pentru operatori, pentru ca modelele de afaceri să fie viabile din punct de vedere economic, scrie Bloomberg.

Exit mobile version