Site icon Editia de Dimineata

Act deliberat, ghinion sau Dorel la timonă în Canalul Suez? Povestea navei care a lovit economia, în plină pandemie

Înainte să citiți acest articol până la coadă mergeți și luați o coală de hârtie și un pix. Aveți de calculat valoarea unor pagube aduse economiei. Dar să nu vă ia cu amețeli! Ați auzit, în treacăt, probabil, la televizor, o știre despre o navă care stă câș în Canalul Suez de o săptămână. Eh, o împing ei,  taie în bucăți, fac ei ceva să deblocheze canalul, ce mare brânză, v-ați spus, și v-ați văzut de treabă. Numai că în spatele acestei știri stă îngrijorarea.

Veste foarte proastă pentru UE

Și acum scoateți pixul și notați. Căci blocarea Canalului Suez este O VESTE FOARTE PROASTĂ pentru economiile țărilor Uniunii Europene în mod special. Ați ghicit, și a noastră. Transportul maritim al Uniunii Europene se desfășoară într-un procent important pe această rută, iar o blocare de acest gen agravează pierderile înregistrate în actuala situație pandemică.

Nava cargo Ever Given care e blocată în Canalul Suez produce comerţului mondial pagube de 400 de milioane de dolari pe oră şi ar putea provoca o criză a cafelei dar şi a hârtiei igienice, pe lângă alte produse de bază, informează Business Insider.

„Va afecta, practic, tot ce vedeţi în magazine”, a declarat pentru NBC Lars Jensen, un expert în comerţ maritim.

În jur de 12% din comerţul mondial se desfăşoară în prezent prin Canalul Suez, o rută maritimă care conectează Europa de Asia.

În acest moment, peste 200 de nave sunt blocate la cele două capete ale Canalului Suez, cea mai importantă cale maritimă de acest fel din lume. La bordul acestor nave se află și marinari români, și animale care trebuie să ajungă în țările de destinație, și marfă, evident.

Breaking news luni dimineață

Nava a fost mişcată puţin sâmbătă, iar luni dimineață a fost repusă pe linia de plutire și în prezent este asigurată, a anunțat compania Inchcape Shipping Services, într-o postare pe Twitter. Bursele asiatice și prețurile petrolului au reacționat imediat la anunț, relatează Reuters.

Nu se știe însă cât va mai dura până când circulația navelor va fi reluată normal.

Autoritatea Canalului Suez a spus anterior într-o declarație că operațiunile de remorcare pentru eliberarea navei au fost reluate.

Cum să blochezi ditai Canalul Suez?

Cum se poate ca o navă să blocheze ditai Canalul Suez? Păi se poate, căci este vorba despre un cargou uriaș, lung de 400 de metri și greu de peste 240.000 de tone. Practic, nava este mai mare decât Empire State Building.

Cum a ajuns să se pună ”câș” în Canalul Suez, asta rămâne de văzut, căci mai mult ca sigur va urma o anchetă. Gurile rele au vorbit pe la colțuri despre un act deliberat. Altele, ceva mai avizate, au spus că a fost ghinion pur, căci condițiile meteorologice au provocat dezastrul, cursul navei fiind deviat de o ”rafală puternică de vânt”, o furtună de nisip și de viteza apei. Alții, și mai avizați, spun că ghinionul meteo a fost ajutat și de Dorel de la timonă, căci este foarte posibil ca și o eroare umană să fie implicată în toată această problemă.

Momentul foarte prost

Blocarea canalului a venit într-un moment cât se poate de prost: din cauza restricţiilor impuse de pandemia de coronavirus, mari companii, precum Nike, Costco, Toyota, Honda sau Samsung se confruntau deja cu probleme în lanţul de aprovizionare.

În plus, criza hârtiei igienice ar putea să revină, a avertizat producătorul brazilian Suzano, cel mai mare producător de celuloză, materia primă pentru acest tip de produse. Potrivit companiei, cererea pe piața transportului maritim fusese şi ea deja perturbată de pandemie și problemele de aprovizionare cu materie primă încep să prefigureze o criză globală.

Astfel, costul hârtiei igienice ar putea să crească, a declarat Walter Schalka, CEO al Suzano, care asigură o treime din producţia mondială de celuloză folosită la producerea hârtiei igienice.

De asemenea, blocajul din Suez riscă să afecteze şi producătorii de cafea: în canal sunt acum blocate nave-container pline de cafea produsă de Nescafe, conform Bloomberg. Alte transporturi-cheie care provin din Vietnam şi au destinaţie porturile europene sunt şi ele blocate în prezent.

„Vor putea cuptoarele de prăjit cafea să facă faţă la două sau trei săptămâni de întârzieri? Probabil că nu”, a declarat Raphaelle Hemmerlin, şeful departamentului logistic al producătorului elveţian de cafea Sucafina.

Blocajul din canalul Suez va putea afecta, în egală măsură, producătorii de mobilă şi va putea provoca creşterea preţului petrolului: în prezent, între 5-10% din transporturile mondiale de petrol trec prin canalul Suez.

România, direct afectată

Zece vapoare din România, încărcate cu cel puțin 130.000 de animale vii, sunt blocate şi ele în acest moment în Canalul Suez, în drumul lor către ţări din Orientul Mijlociu.

România, prin portul Constanța, este una dintre țările care este direct afectată de această criză. 14 linii regulate de transport containere ce trec prin Canalul Suez au ca destinație Portul Constanța, printre bunurile aduse pe apă în țară numărându-se autoturisme, materiale electrice, haine, încălțăminte sau produse din metal.

Primul vas care a anunțat deja autoritățile române că nu mai poate ajunge la destinație este Contship Jet, care avea ca rută Pireu – Istanbul – Constanța.

Nava a anunțat vineri Administrația Porturilor Maritime SA Constanța că nu mai poate ajunge la țărmul românesc al Mării Negre din cauza blocajului Canalului Suez.

Contship Jet are pavilion de Liberia și își anunțase inițial sosirea în Portul Constanța pentru data de 27 martie, precizează administrația portuară într-un răspuns remis Europei Libere.

Reacția burselor după anunțul de luni dimineață

Blocajul Canalului Suez este cel mai mare din istorie şi s-a produs marţi, 24 martie, în urma eşuării navei-cargo Ever Given, cel mai mare cargo din lume, care a blocat canalul pe întreaga sa lăţime.

Luni dimineață, imediat după anunțul dătător de speranță, bursele din Asia și prețul petrolului au reacționat imediat.

Aproape 15% din traficul maritim total tranzitează Canalul Suez, motiv pentru care sute de nave aşteaptă deblocarea navei Ever Given.

Bursele au crescut, iar prețurile petrolului au scăzut, pe fondul speranțelor că o cale navigabilă vitală ar putea fi redeschisă iar transportul naval global și-ar putea reveni.

Știrile s-au adăugat optimismului cu privire la creșterea mondială, pe măsură ce piețele privesc către președintele american Joe Biden, care urmează să-și prezinte planurile de cheltuieli cu infrastructura săptămâna aceasta, ceea ce ar putea supralicita o recuperare deja accelerată a SUA.

Indicele MSCI al acțiunilor din Asia-Pacific cu excepția Japoniei a câștigat 0,3%, iar acțiunile de top din China au crescut cu 0,8%.

Indicele japonez Nikkei a câștigat 1%.

Petrolul Brent a scăzut cu 90 de cenți, la 63,67 dollari/baril, iar petrolul american WTI a scăzut cu 1,03 dolari, la 59,94 dolari/baril.

UPDATE

Canalul Suez a fost deblocat luni după-amiază, după ce uriașa navă Ever Given a fost eliberată și repusă în circulaţie, anunţă autorităţile maritime egiptene, potrivit BBC.

Nava Ever Given este din nou în circulaţie, anunţă Autoritatea maritimă din Egipt, citată de agenţiile de presă Bloomberg şi Reuters.

Traficul pe Canalul Suez, care face legătura între Marea Roşie şi Marea Mediterană, va intra treptat în normalitate. Aproximativ 450 de nave erau blocate din cauza incidentului maritim.

Exit mobile version