4 august 2020, 2:43

Actual și esențial. Recomandări pentru o alimentație echilibrată și cumpărături cât mai sigure, în vremuri nesigure

Alimentația sănătoasă și echilibrată, ce constă în consumul cât mai variat al produselor de bază, este esențială pentru ca organismul să primească substanțele nutritive de care are nevoie. În această perioadă de restricții cauzate de pandemie, acest lucru poate fi și mai dificil. 

Dincolo de stres și zeci de temeri, nesiguranța locului de muncă și scăderea veniturilor afectează acum viața multora. Pentru a fi totul și mai greu, se mai adaugă și panica legată de dispariția unor produse esențiale care, până mai ieri, se găseau la discreție în magazine. 

În plus, distanțarea socială poate avea și un impact asupra accesului la o varietate de produse necesare pentru a mânca sănătos și e posibil să ducă astfel la dorința de a consuma mai puțin. Pentru a nu se expune mergând la cumpărături, unii aleg să renunțe la anumite produse, în special cele proaspete, notează British Dietetic Association (BDA).

„Alimentația defectuoasă se întâlnește mai ales la persoanele vârstnice și este o problemă serioasă ce poate crește riscul la infecție ca și la încetinirea procesului de vindecare”, menționează nutriționiști britanici pe pagina BDA, unde sunt publicate și actualizate informații documentate cu privire la probleme de alimentație ce pot apărea în perioada pandemiei și cum pot fi prevenite.

O hrană corespunzătoare ajută la funcționarea bună a sistemului imunitar, prin urmare alimentația echilibrată are rolul ei.

Chiar dacă sunt magazine online ce livrează produse variate, cele proaspete – cum ar fi fructe, legume, lactate – rămân accesibile doar pentru câteva orașe. Explicația e simplă: condițiile de livrare pentru produse proaspete sunt diferite și mai complicate, comparativ cu produsele incluse în categoria celor neperisabile.

În ultimul timp, au apărut diferite inițiative, fie la nivel local, fie național, prin care se oferă servicii de cumpărături personalizate și livrare la domiciliu – ar fi bine ca, înainte de comandă și de plata online (cei mai mulți impun acum plata cu cardul), să se facă o verificare a serviciului respectiv.

Credit foto: Dominik & Frederike Schneider/Pixabay

Despre alimentația în perioada pandemiei s-au publicat până acum zeci de articole și  apar mereu date noi, bazate pe studii și cercetări. De asemenea, sunt o mulțime de informații în care se explică cum se pot face cumpărăturile într-un mod cât mai sigur pentru sănătate. 

S-a scris, se scrie și sunt actualizate permanent date legate de aceste subiecte. Într-un tur online, am selectat câteva recomandări furnizate de organizații cunoscute, cercetători, profesori și specialiști în diferite domenii medicale, din România și din alte țări, pe care le-am considerat relevante și utile. Am inclus și legături către sursele respective – pentru cei care sunt interesați să afle mai multe și să urmărească subiectele.

O listă cu cinci idei „accesibile și simple”, cum s-a menționat în titlu, pentru o alimentație sănătoasă a fost publicată și de UNICEF

Consumul de fructe și legume proaspete poate fi o provocare în timpul carantinei, mai ales când aproape toată lumea încearcă să-și limiteze cât mai mult drumurile la magazine, în spații publice, în general. 

Fructele și legumele pot fi consumate proaspete, dar se pot congela și în acest fel își vor păstra aroma și majoritatea nutrieților. 

BDA (British Dietetic Association) recomandă zilnic cinci porții de fructe și legume – de reținut, indiferent dacă sunt proaspete, alegerea cea mai bună, congelate, uscate sau în conservă – toate contează. Legume pot fi adăugate și în diferite mâncăruri, pentru a le îmbunătăți gustul și a le îmbogăți cu proprietățile lor hrănitoare.

Credit foto: Ulrike Leone/Pixabay

Fructele și legumele uscate sau conservate reprezintă o alternativă simplă și la fel de sănătoasă, ne asigură UNICEF:

„Conservele de fasole și năut, legume ce furnizează din abundență substanțe nutritive, pot fi păstrate luni, chiar ani, și pot fi consumate în multe feluri. Peștele în ulei din conserve, precum sardinele, macroul, somonul, sunt bogate în proteine, acizi grași omega 3 și conțin diferite vitamine și minerale. Pot fi consumate reci, ca sandvici, salate ori cu paste, sau gătite cu o mâncare caldă.

În schimb, legumele în conserve, cum ar fi roșiile, păstrează de obicei o cantitate mai mică de vitamine comparativ cu produsele proaspete, însă rămân o excelentă opțiune atunci când produsele proaspete sau legumele congelate sunt greu de obținut.

Produsele uscate – fasole, linte, mazăre, orez, cușcuș, quinoa – sunt și ele hrănitoare, opțiuni ideale, deoarece pot fi păstrate mult timp, în plus din fiecare pot fi preparate mâncăruri gustoase,  simple și sățioase.”

BDA recomandă ca legumele și fructele consumate la o masă să fie variate. Pe lângă faptul că furnizează vitaminele, mineralele și fibrele necesare organismului, culorile și aromele multiple adaugă antioxidanți bucatelor.

Gustările – acele snacks-uri mereu blamate – pot fi și în variante mai sănătoase. De obicei, sunt preferate de copii și, de cele mai multe ori, aceștia ar alege dulciurile sau snacks-urile sărate. Aceste gustări pot fi înlocuite cu nuci, brânzeturi, iaurturi, fructe uscate, ouă fierte – toate hrănitoare și mult mai bune pentru sănătate. 

Mai mult, precizează UNICEF, în acest mod copiii își pot forma deprinderile de a alege să mănânce mai sănătos, obiceiuri ce vor putea fi păstrate de-a lungul vieții.

Alimentele excesiv prelucrate e bine să fie evitate, în primul rând pentru că sunt bogate în grăsimi saturate, zaharuri, sare. La fel și băuturile dulci – apa rămâne sfântă, așa că ar trebui să fie consumată în mod obișnuit. 

A găti și a lua masa în familie este, potrivit UNICEF, un mod excelent de a crea obiceiuri sănătoase, iar a găti alături de copii poate fi distractiv. 

Cei care au copii, îi pot atrage, în funcție de vârstă, în anumite activități ușoare legate de pregătirea meselor, recomandă UNICEF. Și tot un sfat pentru familiile cu copii: pe cât posibil, orele de masă e bine să fie respectate.

Credit foto: Michal Jarmoluk/Pixabay

Igiena legată de alimente în perioada pandemiei este cât se poate de importantă și UNESCO are câteva sfaturi – în general, acestea sunt reguli de bază de igienă în bucătărie, prin urmare ar trebui păstrate și aplicate oricând se prepară mâncarea.

Iată câteva: mâncarea se prepară la temperatura recomandată; termenul de valabilitate se verifică întotdeauna; alimentele se păstrează în recipiente curate și în locuri adecvate; vasele ce se folosesc la prepararea mâncărurilor să fie curate. 

Înainte de a prepara orice mâncare, se spală mâinile cu apă și săpun, cel puțin 20 de secunde. Înainte de a mânca, se face același lucru – se spală mâinile bine, cu apă și săpun. Un obicei ce trebuie păstrat și respectat întotdeauna.

A dezinfecta sau a nu dezinfecta ambalajele produselor cumpărate

Iată ce au răspuns dr. Geza Molnar, epidemiolog, și dr. Alexandru Rafila, președintele Societății de Microbiologie, legat de acest subiect.

Despre ambalaje și dezinfectarea cumpărăturilor, dr. Geza Molnar, epidemiolog, spunea într-un interviu pentru Digi24, că „nu trebuie să facem nimic”: „În cel mai exigent caz, ambalajele care suportă, să fie șterse cu o cârpă umedă cu un detergent sau un dezinfectant obișnuit, utilizat și în casă, pe bază de clor. De obicei, există obiceiul când se merge la cumpărături, să se pună mâna pe multe produse – inclusiv fructe, legume – până se aleg cele considerate potrivite. E un obicei prost și, dacă e posibil, ar fi bine să fie evitat”, declara profesorul Geza Molnar.

Președintele Societății de Microbiologie, dr. Alexandru Rafila, declara, tot la Digi 24„Să ștergem cu spirt pachetele sau obiectele achiziționate este total ineficace, nu s-a demonstrat această cale de transmitere. Nu facem decât să risipim resursele unde nu trebuie”. 

Pe de altă parte, într-un articol publicat de Everyday Health, dr. Felicia Wu, consilier FAO/WHO, recomandă la întoarcerea acasă de la cumpărături: 1. Lăsați în mașină sau în garaj pentru 72 de ore produsele ce nu se strică (de exemplu, pachetele de hârtie igienică, dar și ceapă, cartofi etc); 2. Cele care trebuie ținute în frigider, se curăță fiecare pachet și se pun apoi unde trebuie; 3. Pungile de plastic și alte ambalaje se aruncă și apoi se spală mâinile.

Din ghidul COVID-19 și Siguranța Alimentelor: Ghid provizoriu pentru Industria Alimentară, elaborat de FAO/WHO (Food and Agriculture Organization – Organizația pentru Alimentație și Agricultură/World Health Organization – Organizația Mondială a Sănătății) și publicat în 7 aprilie 2020:

„Este foarte puțin probabil ca oamenii să poată contacta COVID-19 din alimente sau de pe ambalajele acestora. COVID-19 este o boală respiratorie, iar calea principală de transmitere este prin contact de la persoană la persoană și prin contactul direct cu picăturile respiratorii generate atunci când o persoană infectată tușește sau strănută.

Nu există dovezi până în prezent că virușii ce determină bolile respiratorii se transmit prin alimente sau ambalaje alimentare. Coronavirusurile nu se pot multiplica în alimente; au nevoie de un animal sau de o gazdă umană pentru a se multiplica.”

Credit foto: Michal Jarmoluk/Pixabay

Esențial la cumpărături 

Un material publicat de npr.org prezintă opiniile unor experți în boli infecțioase și siguranță alimentară din Statele Unite. Potrivit acestora, dezinfectarea tuturor cumpărăturilor „chiar nu este necesară” și au mărturisit că ei nu fac asta. 

Ideile esențiale din articol: când mergeți la cumpărături, e bine să vă orientați spre acele magazine unde numărul clienților care pot intra în același timp e limitat (chiar fac acest lucru, nu doar o spun). Nu e momentul acum să vă pierdeți printre rafturi și să vă opriți, din curiozitate, la tot felul de produse de care nu aveți neapărat nevoie. O listă făcută acasă vă ajută să nu uitați anumite produse, să stați cât mai puțin timp în magazin și să cumpărați rapid cele necesare.

„Umblați prin magazin repede și eficient. Fiți respectuoși față de ceilalți, păstrați distanța”, spune Donald Schaffner, specialist în microbiologie alimentară, profesor la Universitatea Rutgers, citat de npr. Dacă nu folosiți sau nu există case unde vă scanați singuri produsele, păstrați distanța și față de casieri – nu în toate magazinele au fost instalate geamuri de protecție la casele de marcat.

Tot profesorul Schaffner recomandă: „Nu folosiți telefonul în magazin, pentru că mâinile vor ajunge chiar lângă față”. 

În ce privește mănușile, dacă trebuie sau nu folosite, părerile sunt împărțite. Unii le folosesc, alții – nu. 

Profesorul Schaffner amintește însă că ”acestea nu sunt magice și nu-l face pe nimeni invulnerabil. În momentul în care s-a atins o suprafață contaminată, contaminarea este pe mănuși”. 

Mai multe răspunsuri date de dr. Donald Shaffner pot fi citite aici.

Rachel Graham, virolog, spune că nu poartă mănuși, însă are un sfat pentru cei care le poartă: „Fiți siguri că le scoateți la modul corect. Practic, după fiecare utilizare, trebuie întoarse ușor pe dos și aruncate imediat la gunoi”. 

În schimb, folosirea măștilor de protecție e recomandată de specialiști – în tot mai multe orașe din România a devenit obligatorie în spații publice. 

Variantă: Cumpărături online

O modalitate simplă de eliminare a stresului de a merge la cumpărături o reprezintă comenzile online. Cele mai multe magazine impun acum plata cu cardul, iar curierul poate lăsa pachetul la ușă, fără a fi nevoie de un contact direct. 

 

Credit foto: Anrita/Pixabay

Alte recomandări 

Prevenția este întotdeauna o idee cât se poate de bună, iar acum a devenit și mai importantă. Motiv pentru care fiecare persoană a devenit mai atentă și grijulie atunci când merge la cumpărături. 

Sfaturi legate de cumpărături cât mai sigure au fost obținute și de Reader’s Digest de la diferiți specialiști. Câteva dintre acestea: Dezinfectați căruciorul/coșul pentru cumpărături; Nu vă atingeți fața în timp ce faceți cumpărăturile – o deprindere a omului. De altfel, un studiu publicat în 2015, arată că oamenii își ating fețele mai mult de 20 de ori pe durata unei singure ore. 

După ce s-au folosit bani cash, întotdeauna se spală mâinile

Mulți sunt obișnuiți să intre în spațiul personal al celorlalți – când se stă la coadă, chiar și când nu sunt impuse restricții, distanța ce trebuie păstrată este de cel puțin 2 metri față de persoana din față. 

Legumele și fructele proaspete se clătesc numai în apă rece. – Fresh Food Safety

Consumați zi de zi suficientă apă, 8–10 căni. Apa este esențială pentru viață și este cea mai bună alegere pentru hidratarea organismului. Alegeți produse ce conțin grăsimi și uleiuri în cantități moderate; de asemenea, de evitat sarea și zahărul în mâncăruri și produse bogate în aceste două ingrediente. – emro.who.in 

„Gândiți-vă la mâinile voastre ca la niște dușmani. Spălați-le bine, mult mai des decât în mod obișnuit”. – The Conversation

 

Surse: UNICEF (engleză) FAO/WHO (Food and Agriculture Organization – Organizația pentru Alimentație și Agricultură/World Health Organization – Organizația Mondială a Sănătății) – Ghid pentru Industria Alimentară (engleză) Organizația Mondială a Sănătății – Oficiul regional pentru Europa / Biroul pentru România British Dietetic Association (engleză) Q&A/WHO – Întrebări și răspunsuri, World Health Organization (engleză) Ministerul Sănătății (română) Institutul Național de Sănătate Publică România – Centrul Național de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile Listă surse oficiale

Foto Cover:  Christine Sponchia/Pixabay


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.