Site icon Editia de Dimineata

Află cum se poate învăța în timpul somnului

sursa: rd.com

Există studii care susțin faptul că oamenii pot învăța chiar și atunci când dorm. De exemplu, experimentul lui Anat Arzi, cercetător din cadrul Weizmann Institute of Science din Rehovot, Israel, ne demonstrează că în timpul somnului oamenii învață să asocieze informații culese prin intermediul diferitelor simţuri.

Cercetarea a constatat în emiterea anumitor sunete muzicale, urmat de pulverizarea unor substanțe cu diferite mirosuri, precum cele de deodorant şi şampon și cele de peşte stricat și al altor cadavre de animale. Mirosurile au stârnit, inevitabil, un reflex de „adulmecare”, având o reacție mai puternică pentru mirosurile plăcute.

La auzul acordurilor muzicale, subiecții au asociat intens sunetele cu mirosurile plăcute. De-a lungul nopții, acest tip de răspuns condiționat s-a menținut până a doua zi când participanții s-au trezit. Cu toate că reacția lor a fost de a adulmece la auzul acordurilor muzicale, nici unul dintre subiecți nu a realizat că era o acțiune învățată peste noapte.

„Există un fel de dogmă conform căreia creierul adună informaţii noi când este treaz şi îşi consolidează amintirile în timpul somnului. Rezultatele studiului arată că nu există totuşi o delimitare netă între aceste două tipuri de activităţi ale creierului” – explică Jan Born, un cercetător al somnului din cadrul Universităţii din Lübeck, potrivit sursei the-scientist.com.

De-a lungul timpului acest fenomen a fost cercetat și s-a confirmat faptul că informaţiile sunt procesate activ de către creier, iar atunci când dormim putem întări informaţii existente cu ajutorul stimulilor potriviţi.

sursa: canyouactually.com

Conform celor de la descopera.ro, se pare că mai multe grupuri de voluntari au fost testate pentru forme avansate de învăţare în tipul somnului, precum reţinerea legăturilor dintre perechile de cuvinte. Toate aceste experimentele au eşuat. Singurele rezultate pozitive venind din studiile care arată că unele forme elementare de învăţare, cunoscute sub termenul de condiţionare clasică, pot apărea la şobolanii adormiţi sau la copii foarte mici, care pot asocia doi stimuli precum un sunet şi senzaţia unei pale de aer, atunci când stimulii sunt prezentaţi împreună.

„Acest experiment este considerat un gen de învăţare mai avansat şi, spre deosebire de condiţionarea clasică, depinde de hippocampus. Este un gen de învăţare asociat cu sarcini cognitive mai complicate, iar faptul că poate apărea şi în timpul somnului este deosebit de important. […] Asta nu înseamnă că cineva îşi poate pune cărţile de şcoală sub pernă şi să se trezească dimineaţa cu lecţiile învăţate. Există limite în privinţa a ceea ce putem învăţa în somn, dar studiile noastre arată că aceste limite ar putea fi altele decât credem acum” – a încheiat dr. Anat Arzi.

Acest studiu de cercetare poate avea o importanță mare în ceea ce privește condiţionarea şi corectarea comportamentelor nedorite. De exemplu corectarea unor vicii, care ar putea fi depăşite prin activarea unor mecanisme de învăţare în stare de inconştienţă.

Exit mobile version