Site icon Editia de Dimineata

ANA își dorește ca lumea să conștientizeze că „oamenii sunt mai mult decât adicția lor”

Mulți oameni nu înțeleg de ce unele persoane devin dependente de droguri sau, mai bine zis, de ce ajung acestea să consume droguri de la bun început. De aici situația devine complicată și se bifurcă într-o dihotomie bine-rău, iar taberele sunt bine cunoscute. Pe scurt, există două categorii de oameni, cei care conusmă droguri și devin dependenți în timp și cei care nu consumă droguri și au o poziție clar definită de repulsie față de acestea. Aici intervine problema pe care noua campanie a Agenției Naționale Antidrog a lasat-o ieri.

Există o linie fină între atitudinea negativă a oamenilor față de drgouri și implicit de consumul acestora, pe de-o parte, și față persoanele care le consumă, pe de cea laltă parte. Din acest motiv, oamenii tind să stigmatizeze și să aibă o atitudine negativă și față de anumite persoane care au ajuns în aceste situații din motive diverse, neștiute, lunându-le acestora dreptul de a se apăra.

Citește și:Bilanțul României privind consumul de droguri. ANA: canabisul continuă să fie cel mai consumat drog

Acești oameni văd abuzul de droguri și adicția strict ca pe o problemă mentală sau strict ca o problemă socială și îi caracterizează de cele mai multe ori pe cei care iau droguri ca având un moral slab. Una dintre aceste concepții comune este că cei care consumă droguri ar trebui să aibă și puterea de a se opri din a mai consuma, doar dacă au voința necesară să își schimbe comportamentul. Însă, ceea ce nu știu mulți este că dependența sau adicția pe care drogurile o dau organismului, nu se poate rezolva așa ușor, doar prin voință, ci prin ajutor specializat.

Oamenii sunt mai mult decât dependența lor. Cunoaște-i, nu discrimina!

Sloganul campaniei lansate de Agenția Națioanlă Antidrog pune în vedere atitudinea negativă a multor persoane care emit stereotipuri sociale și care nu fac decât să înrăutățească situația.  De ce? Pentru că odată stabilită această etichetă socială este dificil să o dai la o parte. Nimeni nu ar vrea să angajeze un dependent de droguri, nimeni nu ar vrea să aibă de-a face cu astfel de persoane, pentru a nu sfârși la fel ca ei.

De aici mai este doar un pas pe care cei mai mulți dintre consumatorii de droguri îl fac și este destul de simplu de ghicit. Vor ajunge prin a consuma din nou droguri, iar eforturile specialiștilor și ale peroanei în cauză au fost în van.

Campania, inițiată de către Agenţia Naţională Antidrog în calitate de coordonator naţional al politicilor publice în domeniul reducerii cererii și ofertei de droguri, are ca obiectiv diminuarea stigmatizării şi marginalizării sociale a consumatorilor de droguri şi a consumatorilor dependenţi de droguri.

Perioada de implementare este 15 martie – 15 septembrie 2019, având un buget alocat în valoare de 104.750,00 lei, sumă prevăzută în Programul naţional de prevenire și asistență medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018, aprobat prin  Hotărârea Guvernului nr. 684/2015, potrivit unui comunicat ANA. 

Citește și:Program de consiliere pentru adolescenții consumatori de droguri, asigurat de Agenţia Naţională Antidrog (ANA)

Mobilizare națională

Ca şi activităţi în cadrul campaniei, specialiştii ANA vor organiza la nivel naţional 17 mese rotunde cu reprezentanți ai furnizorilor de servicii sociale și medicale şi 17 mese rotunde cu angajatori din mediul de stat și privat, iar spotul video va fi difuzat în rețelele naționale și locale de televiziune, pe o perioadă de 6 luni.

În ceea ce priveşte beneficiarii direcți ai campaniei, vor fi informaţi 340 de specialiști din domeniul medical și social şi 340 de angajatori, iar 1.500.000 persoane, cu vârste cuprinse între 15 și 64 ani, (7,45% din populația generală a României) vor fi sensibilizate.

În cazul consumatorilor de droguri, excluderea se concretizează în absenţa sau insuficienţa serviciilor necesare acestora, accesibilitatea scăzută a acestor servicii şi în excluderea sau auto-excluderea lui de pe piaţa muncii. În consecinţă, consumatorii de droguri se confruntă atât cu o atitudine discriminatorie, cât şi cu negarea existenţei unei astfel de atitudini.

Campania „Cunoaște-i, nu stigmatiza!” reprezintă un răspuns integrat și complet în planul politicilor publice antidrog, cu rol emergent la dinamica acordării de suport și oferirii accesului la serviciile de sănătate a consumatorilor de droguri și a consumatorilor dependenți, în vederea reintegrării sociale a acestora și, mai ales, în vederea reducerii riscurilor asociate consumului de droguri, ca măsură de sănătate publică.

Exit mobile version