Site icon Editia de Dimineata

Analiză. Șoferii mașinilor pe motorină din Europa vor suferi și mai mult din cauza prețurilor din Rusia

Șoferii mașinilor pe motorină din Europa, care se confruntă deja cu prețuri record, vor avea și mai multe dureri de cap la pompă în comparație cu cei care folosesc benzina, explică Reuters.

Restricțiile asupra importurilor de motorină din Rusia, ca urmare a invaziei Moscovei în Ucraina, au subminat statutul combustibilului în Europa ca alternativă mai ieftină la benzină, amplificând o criză a costului vieții în întreaga regiune.

Motorina rusească

În mod fundamental, Europa nu poate supraviețui cu adevărat fără motorina rusească, a declarat Kevin Wright, analist principal pentru produse curate la Kpler.

Pe lângă impactul direct asupra celor aproximativ 140 de milioane de automobiliști diesel care fac plinul în Europa, prețurile ridicate la motorină afectează economia în general și inflația, deoarece este combustibilul preferat al industriei, al transportatorilor și al fermierilor.

Prețurile carburanților au revenit pe scară largă de la minimele pandemice, deoarece atenuarea măsurilor de blocare a stimulat cererea, iar rafinăriile s-au străduit să țină pasul.

Motorină vs benzină

Datele analizate de Energy Aspects şi Wood Mackenzie arată că diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru, de la aproximativ 13 dolari per baril în trimestrul al doilea.

„Dacă foloseşti un automobil pe motorină este probabil că vei fi afectat puţin mai mult decât unul pe benzină”, spune Eugene Lindell, analist la FGE.

Aceasta problemă este una care afectează în mod deosebit Europa. Cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%, comparativ cu 4,5% în SUA.

Analiştii avertizează că impactul deplin al invaziei ruseşti asupra pieţei energetice abia urmează să fie resimţit. La finele lunii mai liderii UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la finele anului. Aceste sancţiuni introduse treptat înseamnă că toate livrările de ţiţei rusesc prin intermediul navelor vor fi interzise de la începutul lunii decembrie şi toate produsele rafinate ruseşti două luni mai târziu.

Multe companii fie au încetat să cumpere combustibili ruseşti sau au început să caute alternative la ţiţeiul rusesc Urals, care sunt mai potrivite pentru producţia de benzină decât de motorină. În consecinţă, analiştii se aşteaptă ca preţurile la benzină să se mai reducă în trimestrul patru, pe măsură ce cererea sezonieră se va diminua, în timp ce motorina este posibil să rămână scumpă.

Paradoxul second hand

Însă creşterea preţului motorinei este posibil să accelereze o tranziţie dinspre vehiculele diesel către cele cu benzină. Este legea cererii și ofertei. În timp ce un segment al pieței vrea să scape de mașinile disel, și propune prețuri interesante, un alt segment, tocmai atras de aceste prețuri cumpără o mașină second hand pe motorină.

Și tot acest meci se întîmplă  în condiţiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi cu motoare pe combustie din 2035.

Tranziţia de la automobilele pe motorină spre cele pe benzină a devenit evidentă în ultimii ani, susţine Rimoon Agaiby, responsabil pentru Germania la firma de consultanţă auto Ricardo. „Orice majorare a diferenţei de preţ între motorină şi benzină nu va face decât să sprijine această tendinţă”, a adăugat Agaiby.

Datele de pe piaţa automobilelor second-hand arată că oamenii încearcă să vândă mai mult vehicule diesel comparativ cu cele benzină. Portalul Motorway a calculat că vânzările de automobile second-hand pe motorină au crescut cu 21% începând din luna mai şi până în luna iunie, comparativ cu o creştere de 13% în cazul automobilelor pe benzină.

Deşi automobilele electrice ar putea oferi o soluţie, pe termen mediu, problemele pentru consumatorii europeni ar putea să se agraveze: pentru flota de vehicule comerciale din Europa nu există o alternativă eficientă la motorină.

Sursa foto: pixabay.com

Exit mobile version