23 aprilie 2024, 9:33

Aproape o lună cu abonamentul de 9 euro pentru transportul public în Germania. ”Întârziere”, cuvântul de ordine. Ministrul Transporturilor promite modernizare

La 1 iulie se împlinește o lună de la introducerea în Germania a unui abonament lunar în valoare de 9 euro pentru tot ceea ce reprezintă transportul public, cu excepția trenurilor de viteză. Milioane de abonamente de călătorie de 9 euro au fost cumpărate în Germania. Biletul a fost lansat la 1 iunie, oferind transport ieftin tuturor timp de trei luni în timpul verii. Tuturor însemnând inclusiv turiștii străini. Am experimentat încă de la 1 iunie abonamentul-minune, alături de milioanele de cetățeni germani și străini care umplu uneori până la refuz peroanele gărilor, autobuzele și tramvaiele.

Biletul lunar cu reduceri incredibile are ca scop scutirea consumatorilor de creșterea costurilor vieții, în special a prețurilor la energie.

Mai mult decât atât. Vreți o mică excursie de o zi într-o țară vecină? Biletul de 9 euro face acest lucru posibil, cel puțin pe unele rute. Puteți afla care sunt acestea AICI.

Un succes la nivel național, din punctul de vedere al vânzărilor

De asemenea, este văzut ca un experiment în lupta împotriva schimbărilor climatice. Cu speranța că oferta va convinge mai mulți oameni să-și lase mașinile acasă. Și se vinde ca pâinea caldă. Doar în Berlin s-au vândut până acum 1,2 milioane de abonamente de 9 euro.

Folosirea mijloacelor de transport public în Berlin a înregistrat o creștere de 16% față de luna mai, când nu exista abonamentul de 9 euro. La nivel național, Deutsche Bahn spune că numărul pasagerilor a crescut cu 30%, potrivit berlinspectator.com.

 

Întârziere, cuvântul de ordine

Toate bune și frumoase, și mai ales costisitoare pentru stat, căci distracția costă 2,5 miliarde de euro. În teorie, te poți deplasa prin toată Germania, înșirând trenurile regionale. În practică, experimentul a adus un haos și niște întârzieri generalizate, care în condiții normale de transport nu s-ar fi simțit atât de tare.

”Verspätung”, adică ”întârziere”, este cuvântul de ordine. Aproape niciun tren nu ajunge la timp, întârziind de la 3 la 35 de minute, provocând întârzieri în lanț și pierderea legăturilor, unele trenuri fiind chiar anulate. Întârzie și cele de viteză, cum ar fi ICE, al căror bilet costă mult și pe care nu și-l permite chiar oricine. Și mai sunt și probleme la calea ferată. Asta, în timp ce taman în iunie s-au înregistrat temperaturi de 35 de grade în Germania, iar așteptările în picioare, cu bagaje, în gările aglomerate nu sunt tocmai o plăcere.

Ministrul Transporturilor promite modernizare

Ministrul Transporturilor, Volker Wissing (FDP), intenționează să facă din renovarea rețelei feroviare o prioritate. Până în 2030, rutele cel mai frecvent utilizate urmează să fie renovate și extinse într-o rețea de înaltă performanță.

Activitatea de renovare va începe în 2024, conform campaniei de modernizare, care va necesita „finanţare suplimentară considerabilă pentru căile ferate”, potrivit unui document al Ministerului Transporturilor. Sunt vizate pentru renovare cele mai congestionate coridoare feroviare, inclusiv conexiunile care deservesc marile oraşe, cum ar fi Frankfurt, Hamburg şi Munchen.

„Mă aștept ca în viitor să putem ne regla din nou ceasul după tren”, a spus ministrul. Punctualitatea în traficul pe distanțe lungi este în prezent de doar 62,4 la sută.

„Transportul feroviar îmbunătățit este cheia pentru atingerea obiectivelor climatice”, a subliniat Wissing.

De asemenea, Volker Wissing, le-a spus jurnaliştilor la Berlin că nu este încă posibilă prezentarea unei cifre privind investiţiile necesare, dar a subliniat că este asigurată finanţarea, scrie rnd.de.

Echipament învechit, mentenanță preventivă

Pe cele mai congestionate coridoare feroviare, Deutsche Bahn intenţionează să înlocuiască gradual şi să îmbunătăţească tot echipamentul învechit, obiectivul fiind transformarea sa „într-o ancoră de stabilitate” pentru întreaga reţea de cale ferată până în 2030, a anunţat într-un comunicat compania naţională de căi ferate.

De asemenea, Deutsche Bahn va spori bugetul pentru lucrările anuale de mentenanţă preventivă cu sute de milioane de euro.

Până în 2030, Guvernul german vrea să dubleze numărul de pasageri care vor călători cu trenul, pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Asociaţiile şi rivalii Deutsche Bahn cer de mult timp investiţii pentru extinderea infrastructurii feroviare, astfel încât să poată fi crescută viteza de călătorie.

Companiile au avertizat că, fără investiţii majore, infrastructura învechită poate frâna creşterea.

Gluma sinistră de la Koln

Sunt necesare lucrări urgente de reparaţii la podurile de pe rutele majore care au o vechime de peste 100 de ani. Koln este unul dintre exemple. Localnicii glumesc amar, susținând că nu îi poate invada nimeni, că nu le rezistă podurile.

Recent, Deutsche Bahn şi-a anunţat intenţia de a investi 13,6 miliarde de euro în infrastructura feroviară din Germania în acest an. Suma anunţată de compania deţinută de statul german este cu 900 de milioane de euro mai mare decât cea investită în 2021. Operatorul feroviar german intenţionează să modernizeze 1.800 de kilometri de cale ferată, 2.000 de macazuri, 140 de poduri şi 800 de staţii.

Chiar dacă aceste investiţii vor creşte capacitatea de transport feroviar, lucrările de construcţie vor conduce la noi perturbări ale traficului, a avertizat Ronald Pofalla, responsabil pentru infrastructură în boardul Deutsche Bahn. Aceasta după ce anul trecut gradul de punctualitate al trenurilor germane a scăzut până la 75% pentru cele pe distanţe lungi, din cauza lucrărilor de construcţie.

Directorul general al Deutsche Bahn, Richard Lutz, a admis că reţeaua naţională de cale ferată a Germaniei nu a reuşit să se extindă şi să se modernizeze în acelaşi timp.

Nu e prevăzută vreo prelungire a abonamentului

Potrivit ministrului federal al Transporturilor, Volker Wissing (FDP), în prezent nu este planificată nicio prelungire a abonamentului de 9 euro care permite, în iunie, iulie și august, călătoria fără limite cu  autobuzele și trenurile locale și regionale în toată Germania.

Această măsură, introdusă ca reacție la prețurile ridicate la energie, este limitată în timp de lege. „În consecință, în prezent nu se are în vedere prelungirea”, a precizat Wissing.

Cu toate acestea, rezultatele biletului ar trebui evaluate pentru a obține informații valoroase pentru discuțiile convenite cu landurile federale, mai ales pentru a oferi mai multe stimulente pentru utilizarea transportului local în sistemul normal de tarife.

Șeful Asociației Federale a Consumatorilor (Verbraucherzentrale Bundesverband – vzbv), Jutta Gurkmann, a declarat că un bilet ușor de rezervat pentru toate autobuzele și trenurile din transportul local ar trebui să fie oferit la un preț lunar de 29 de euro, adică în jur de un euro pe zi. „I-ar ajuta pe toți cei aflați afectați de criza prețurilor, dar mai ales gospodăriile cu bani puțini și, de asemenea, ar da mai mult impuls procesului necesar de schimbare a traficului”.

Wissing a spus că a luat notă de sugestie și a explicat că biletele de 9 euro costă bugetul de stat peste un miliard de euro pe lună.

Sursa foto: Marina Constantinoiu

 

 

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol