Editia de Dimineata

Arhitectul Catedralei Mântuirii Neamului, Constantin Amâiei, spune tot ce ai vrea să știi despre ce și cum va fi ”biserica bisericilor”

La zi de mare sărbătoare, Învierea Domnului Nostru Iisus Cristos, Lucian Mîndruță l-a invitat la emisiunea ”Ediția de dimineață” de la Digi 24 pe arhitectul Constantin Amâiei. El este omul care a proiectat două dintre cele mai impozante catedrale din România, Catedrala Mântuirii Neamului din București și Catedrala Înălțării Domnului din Bacău. De aceea unii îl consideră ”arhitectul lui Dumnezeu”.

Proiectul Catedralei Mântuirii Neamului nu mai are nevoie de nicio prezentare, iar cel de-al doilea este un edificiu de notorietate la nivel regional.

Băcăuanul Constantin Amâiei este, să recunoaștem, autorul celui mai mare proiect din România post-revoluționară. Un proiect controversat, respins de mulți, așteptat de și mai mulți, care a pornit ca idee acum mai bine de 130 ani și a ajuns abia acum în practică.

Construcţia Catedralei este una atipică prin complexitate faţă de construcţiile obişnuite compuse din stâlpi şi planşee. Clădirea se remarcă şi prin dimensiunile cu totul neobişnuite pentru o biserică ortodoxă românească. Motivaţia demarării unui proiect de astfel de dimensiuni rezidă în necesitatea creării unei clădiri reprezentative pentru Biserica Ortodoxă Română.

Ca stil, s-a urmărit să fie unul apropiat de ceea ce este în mentalul colectiv o biserică, mărturisește arhitectul.

Pentru că ea reprezintă, de fapt, biserica bisericilor din România, și atunci nu puteam face un altfel de templu sau altfel de arhitectură decât a unei biserici. Multe elemente din arhitectura brâncovenească au fost preluate din arhitectura național-românească. A fost un fel de arhitectură reprezentativă pentru țara noastră. Noi am preluat stilul ăsta brâncovenesc și l-am reinterpretat într-o manieră mai actuală”, explică arhitectul în dialogul cu Lucian Mîndruță.

Duminică, de la 10:30, Constantin Amâiei dezvăluie detalii importante despre ceea ce va reprezenta Ansamblul Arhitectural al Catedralei Mântuirii Neamului. Căci catedrala a fost concepută ca parte a unui ansamblu arhitectural.

Biserica este în mijloc, are o piață pietonală foarte amplă, de circa un hectar jumătate în față, unde o să se desfășoare sărbătorile religioase mari.

A fost concepută să adune mii de oameni în fața catedralei, și e normal să fie așa. Toate catedralele au o piață în față, unde se adună mulți oameni. Piața asta este bordată de niște colonade laterale. Inițial, în cele patru colțuri erau proiectate patru clădiri apostolice, erau niște mici palate, în același stil în care este arhitectura catedralei, care completau incinta catedralei ca o mănăstire. Ideea unei incinte de mănăstire. S-a renunțat la două dintre ele.

Biserica mică din față nu mai rămâne. Aceea a fost un paraclis făcut temporar pentru organizarea de șantier, dar între timp au venit și oamenii acolo, au deschis-o și publicului.

Zidul din jur nu rămâne, se dărâmă tot și o să fie înlocuit cu o împrejmuire mult mai transparentă”, spune Amâiei.

Pentru decorarea exteriorului, s-a renunțat la pictură și a fost preluată ideea ocnițelor, din mozaic. Mozaic este și în interior, s-a renunțat la frescă.

Mozaicul Catedralei Naționale este cel mai amplu și complex ansamblu de acest fel realizat în România. La el lucrează 50 de oameni, care folosesc aproximativ 16 kg de mozaic pe metru pătrat. Icoanele nu sunt componente pur ornamentale, ci părți conlucrătoare și mijlocitoare aflate în slujba liturgică, care participă în mod negrăit la lucrarea adâncirii în credință, a înălțării ființei și a unirii în duh de jertfă cu Hristos, și prin El, cu Tatăl în Sfântul Duh, arată basilica.ro.

Mozaicul Catedralei Mântuirii Neamului are o suprafață de 3.000 de metri pătrați numai în altar.

Catapeteasma Catedralei Naționale este cea mai mare din lume: 23,8 pe 17,1 metri. Peste 4 milioane de tesere de mozaic, cântărind aproximativ 8 tone, au fost folosite până acum pentru partea din față, vizibilă dinspre naos, la care echipa a lucrat în 2018 nu mai puțin de 10 luni.

Teserele de mozaic sunt marca Orsoni Venezia 1888, au cea mai bogată cromatică și permit cele mai rafinate jocuri de lumină în funcție de momentul zilei și de situarea privitorului. La decorațiunile interioare se folosește piatră și marmură de Carrara, tot din Italia.

Materialele folosite asigură rezistență ridicată în timp, fără pierderea proprietăților estetice, și necesită costuri de întreținere foarte scăzute, putând fi curățate foarte ușor.

Dar mai multe despre Catedrală veți afla urmărind emisiunea realizată de Lucian Mîndruță, în colaborare cu site-ul editiadedimineata.ro, duminică de la 10:30, la Digi 24.

Exit mobile version