Site icon Editia de Dimineata

Asfalt din plastic și sticle reciclate. De ce nu? La Cluj se poate

Tehnologia folosită la asfaltare în ultimul secol și-a demonstrat eficiența practică, însă schimbările climatice și necesitatea de a descoperi noi metode pentru reducerea emisiilor sunt tot atâția factori care ne împing practic de la spate pentru o inovație.

O posibilă soluție a apărut la începutul anilor 2000 în India, atunci când profesorul de chimie Rajagopalan Vasudevan a reușit să înlocuiască 10% din bitumul folosit în mod tradițional cu plastic reciclat. Noua materie primă a fost utilizată în procesul de construcție al unor drumuri din India, iar ulterior a fost implementată la scara locală și în Marea Britanie sau Olanda.

Totuși, soluția nu este cu adevărat eficientă în contextul în care cantitatea totală de plastic reciclat utilizată în proces este foarte mică raportată la cantitatea totală de materiale necesare unui proiect complet de infrastructură. De altfel, din acest motiv, utilizarea unei cantități atât de mici de plastic în compoziția bitumului are ca efect o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu numai 3 tone pentru fiecare kilometru de drum, emisii care ar fi fost generate în mod normal prin arderea plasticului.

Plastic reciclat, în loc de pietriș

Cum ar fi însă dacă plasticul reciclat nu ar fi folosit în compoziția bitumului, ci ar fi utilizat ca materie primă în loc de pietriș și nisip împreună cu sticla reciclată? O astfel de idee au avut olandezul Dennis Debie și Sebastian Tudose, care au fondat la Cluj-Napoca start-up-ul The Climate Change Company cu scopul de a pune în practică o astfel de rețetă, scrie autocritica.ro.

Produsul final realizat de start-up se numește Littar și poate fi folosit pentru cele trei straturi clasice ale fundației. Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Autocritica, cei doi fondatori au povestit toate detaliile care pot fi făcute publice despre procesul de producție.

Ideea de bază este că The Climate Change Company folosește deșeuri de plastic și sticlă care ajung la unitățile de reciclare. Aici, plasticul și sticla sunt prelucrate conform standardelor stabilitate de start-up, iar ulterior sunt transportate la stațiile de asfaltare pentru a fi utilizate împreună cu bitumul și alte agregate la obținerea materialului pentru fundația drumurilor.

De asemenea, pe lângă plastic și sticlă, Littar poate include și cabluri de fibră optică, pentru care în prezent soluțiile de reciclare sunt limitate.

Ce se obține

Cu alte cuvinte, Debie afirmă faptul că start-up-ul pe care l-a fondat împreună cu Tudose a identificat o soluție pentru a folosi deșeurile din plastic, în contextul în care raportul Global Plastics Outlook publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) în februarie 2022 arată că doar 9% dintre deșeurile de plastic sunt reciclate în prezent la nivel global. Principalul avantaj este că plasticul utilizat pentru producția asfaltului Littar nu mai este ars.

Calculele realizate de start-up indică faptul că producția în sine a asalfatului Littar și utilizarea acestuia în construcția fundației pentru drumuri generează în atmosferă 208 tone de dioxid de carbon pentru fiecare kilometru de drum cu două benzi și o lățime totală de 4 metri. Acest lucru înseamnă deja o reducere cu 25% a emisiilor de dioxid de carbon comparativ cu emisiile medii de 276 de tone pentru procesul clasic, strict pentru producție și utilizare.

În plus, dacă plasticul și sticla Littar utilizate pentru un kilometru de drum ar fi arse, acest proces ar genera emisii suplimentare de circa 1.120 de tone de dioxid de carbon. Dacă luăm în calcul emisiile generate în procesul de producție, înseamnă că Littar previne în medie emisii de 912 tone de dioxid de carbon pentru fiecare kilometru de drum realizat pe o astfel de fundație.

Mai multe, AICI

Foto: The Climate Change Company

Exit mobile version