Site icon Editia de Dimineata

Balerina Alice Minoiu, despre sacrificiu, reacțiile dure ale degetelor, ale bășicilor și arta bandajării

Alice Minoiu și sora ei, Marina, au crescut într-o familie din București care le-a insuflat pasiunea pentru dans.  Tatăl lor iubea muzica clasică, iar mama a fost cea care le-a dus prima dată la balet. Și din dragoste față de artă, dar și din motive mai…practice: avea grijă de ținuta fetelor.

Baletul modelează, dă grație

Baletul te modelează, îți dă grație, își oferă ținuta perfectă. Ce nu face o mamă pentru fetele ei? Din dragostea pentru muzică a tatălui și ambiția de a-și vedea fetele grațioase, mici păpuși vii, a rezultat ambiția de a reuși la surorile Minoiu.

După un an se vede deja în ținuta unei fetițe faptul că face balet. Ținută dreaptă, gâtul lung, umerii jos. Apoi e fragilitatea degetelor, grația mâinilor…”, spune, zâmbind, dar coborând cu modestie ochii, în fața camerei de luat vederi, la Digi 24.

Invitată la ”Oamenii dimineții”

Alice este balerină la Opera Națională din București, iar sora ei, Marina, la Teatrul Danez din Copenhaga. Ioana Ciurlea, de la Digi 24, a invitat-o pe Alice la ”Oamenii dimineții”, emisiunea care-i aduce în platou pe oamenii momentului din România.

Alice și Marina au avut șansa de a învăța tehnicile de bază, mișcările, importanța disciplinei în antrenament, elementele esențiale pentru succesul în balet de la una dintre cele mai bune profesoare –  Magdalena Rovinescu, fostă prim-balerină a Operei.

A urmat apoi Ballet Art, o școală de dans care a fost o bună rampă de lansare către Liceul de Coregrafie „Floria Capsali”. Din clasa a V-a, practic, pasiunea s-a transformat în carieră, pentru că cineva a observat un copil talentat și a insistat să creioneze un destin, notează elitaromaniei.ro.

La 14 ani, Alice Minoiu debuta pe scena Operei Române, în „Corsarul”. Au urmat roluri tot mai proeminente, experiențe tot mai diverse, premii interne și internaționale.

Nu a existat niciodată o competiție între cele două surori

Nu a existat niciodată o competiție între cele două surori. ”Nu, mai mult un ajutor. Chiar de curând a fost Gala de Balet Carmen Sylva, pe care eu am organizat-o, iar ea a fost imaginea galei. Și m-am bucurat enorm să fim iar pe scenă”, i-a spus realizatoarei emisiunii ”Oamenii dimineții”, de la Digi24.

Recunosc că eu nu sunt cea mai vigilentă cu aceste cure de slăbire pe care trebuie să le ținem. Sora mea e cel mai bun critic al meu. Pur și simplu ea îmi spune în față că m-am îngrășat sau că trebuie să fac mai multe exerciții”, i-a mărturisit ea Ioanei Ciurlea.

Cel mai frumos spectacol

Cel mai frumos spectacol din cariera mea a fost Romeo și Julieta, în coregrafia lui Johan Kobborg. Țin minte și acum, pe Arena din Verona, unde sunt 10.000 de spectatori, și acum mi se face pielea de găină, când îmi amintesc cum m-am uitat să văd cam câtă lume este, am înghețat. Noi chiar vom dansa aici? Când am văzut arena aceea plină, mi-am zis că eu n-aș mai pleca de acolo niciodată, eu vreau să dansez pentru totdeauna”, mărturisește, despre cel mai drag spectacol inimii ei. Atunci, în 2019, a dansat alături de Alina Cojocaru și Sergei Polunin.

Despre credință

Este convinsă că profesia aceasta nu o poți face dacă nu îți place, nu poți fi obligat să o faci, și pentru ea trebuie să ai foarte multă pasiune, să te dăruiești profesiei, dar să ai și viață personală, pentru că ele se completează. Și, atunci când chiar consideră că are o zi mai complicată, face o meditație, spune rugăciuni înainte de spectacol. ”Ce mă scoate din aceste stări este credința”, spune Alice Minoiu.

Unul dintre cele mai grele momente din cariera ei a fost o accidentare în sala de balet – și-a fracturat metatarsianul piciorului stâng – se făcuse cât un borcan, greu de imaginat că așa ceva avea să mai intre în poante. A picat în cel mai prost moment, când era în țară celebra balerină Alina Cojocaru și urma să fie o producție în care își dorea foarte mult să danseze.

Cam șase luni a trebuit să stea pe margine, dar i-a fost foarte greu să accepte ideea că ei i s-a putut întâmpla acest lucru. A plâns mult, căci sunt momente pe care mai întâi trebuie să le treci emoțional, apoi fizic, cu exerciții multe, cu repetarea acelorași lucruri zilnic, fără motivația că vei dansa curând.

O pregătire continuă

După multe ore de repetiții, cam atunci începem noi să vedem reacțiile dure ale degetelor, ale bășicilor sau alte probleme. Este și o artă a bandajării acum. Toată lumea se bandajează, își găsește soluții, creme, plasturi”, spune ea despre ce înseamnă pregătirea fizică pentru a fi în formă, ca artist.

Încercarea din sala de balet, accidentarea, a fost, de fapt, momentul care a întărit-o și i-a dat puterea să facă mai mult.

Sora sa Marina a decis să își urmeze cariera în Danemarca.

”Regal de balet”

Toate experiențele profesionale și personale au întărit un caracter cu ambiția de a crea spectacole culturale după chipul și asemănarea sa. Totul a culminat cu „Regal de Balet”, ediția 1, dedicată celebrării a 100 de ani de la Marea Unire.

”Regal de Balet” va deveni un eveniment anual. Încurajată de succesul primei ediții, Alice se va lupta ca acest gen de spectacole să se contureze cât mai des în peisajul cultural românesc, notează elitaromaniei.ro.

Semnal de alarmă la poalele muntelui

În primele zile ale lui august, un alt eveniment a atras atenția. Balerinele Alice Minoiu, Rebecca Rudolf şi Raluca Jercea, soprana Zsuzsana Cerveni, violonistul Mircea Lazăr şi pianistul Andrei Licareţ s-au alăturat unei campanii care trage un semnal de alarmă privind impactul pe care îl are pandemia Covid-19 asupra artei.

În videoclipul lansat online, cele trei balerine dansează pe melodia „Până când nu te iubeam”, reinterpretată de soprana Zsuzsana Cerveni, în comuna Secăria (Prahova).

O scenă nouă, în natură

Pentru că scenele de spectacol convenţionale nu mai sunt accesibile publicului din cauza măsurilor de protecţie dispuse de autorităţi, artiştii propun o scenă nouă, în natură.

”Ești sigură? O să putem?”, au întrebat-o prietenii care i s-au alăturat. ”Îmi imaginam că va fi mult mai ușor. Am găsit melodia Mariei Tănase, Până când nu te iubeam, i-am găsit și pe soprana Zsuzsana Cerveni și pe violonistul Mircea Lazăr și am format o echipă. Ploua de câteva ori, ne-a făcut fleașcă, poantele se afundau în noroi. Am ajuns să facem un videoclip. Cam toată motivația mea se bazează pe a aduce emoție și tot ce fac în aceste proiecte e pentr a aduce pe buzele oamenilor un zâmbet”, spune, cu modestie.

Trebuie să ne adaptăm şi să fim capabili să ducem arta mai departe, indiferent de vreme şi vremuri. Arta pe Scena Nouă este un proiect care s-a născut în contextul impactului pe care l-a avut noul tip de coronavirus asupra mediului cultural. Avem în noi resurse de a merge mai departe indiferent de context”, a transmis Alice Minoiu, iniţiatoarea proiectului.

Coregrafie originală

Clipul prezintă o coregrafie originală, pusă în scenă de balerinele Alice Minoiu, Raluca Jercea şi Rebecca Rudolf.

A fost o provocare să dansăm în poante pe pământul moale şi proaspăt plouat, o experinţă specială care nu se încadrează deloc în normele baletului clasic, dar care ne-a adus şi nouă foarte multe emoţii”, a declarat Rebecca Rudolf.

Raluca Jercea a spus: „Cultura suferă enorm în pandemie şi puţini sunt cei care se gândesc la artişti în această criză fără precedent. Acesta este un proiect care ne arată că arta nu se termină niciodată”.

Soprana a mărturisit că „au fost momente în timpul pandemiei în care atenţia mea nu a avut altă opţiune decât a se îndrepta spre interior, într-o căutare frenetică de echilibru, iar ce am găsit este originea realităţii mele, anume natura”.

Ca artişti, mulţi dintre noi vedem această perioadă ca fiind o oportunitate de a investiga colţurile mai puţin frecventate ale sufletului nostru, şi de a folosi metode de expresie care scot in evidentă atât stările nebişnuite cu care ne confruntăm toţi în ultimul timp, cât şi melancolia frumuseţii atemporale a naturii şi a artei”, a declarat violonistul Mircea Lazăr.

Despre Alice Minoiu aflați mai multe din emisiunea Ioanei Ciurlea, de la Digi 24.

Exit mobile version