28 martie 2024, 16:24

Care sunt tipurile de mesaje care pot convinge părinții ezitanți să își vaccineze copiii contra COVID-19?

Un studiu publicat în revista Pediatrics, realizat în cadrul Ann & Robert H. Lurie Children’s Hospital, Chicago, a identificat mesajele care rezonează cel mai bine cu părinții ezitanți la vaccinare și care pot să le schimbe părerea acestora.

Înțelegerea experienței altor părinți care și-au vaccinat copiii, deși inițial aveau dubii, a facilitat decizia mai ales în comunitățile de culoare și în rândul părinților nevaccinați, categorii care sunt mult mai ezitante în ceea ce privește vaccinarea copiilor.

Mesaj de încredere

Un astfel de mesaj „de încredere”, identificat în studiu, este următorul: „Auziți de la alți părinți în care aveți încredere că și-au vaccinat copiii împotriva COVID-19. Unii dintre ei spun că nu au fost convinși la început dacă vaccinul este sigur pentru copii. Dar au ajuns la concluzia că este cea mai bună modalitate de a lupta împotriva COVID-19, iar vaccinarea a mers bine”. 

Dacă aceste mesaje sunt însoțite și de informații aliniate din partea personalului medical – că vaccinul este sigur și bine testat în populația pediatrică, intenția de vaccinare crește semnificativ în rândul comunităților cu multe persoane reticente, scrie raportuldegarda.ro.

Datele au fost obținute printr-un sondaj, realizat în perioada octombrie – noiembrie 2021, care include 898 de participanți din cele 77 de cartiere ale orașului Chicago, Voices of Child Health in Chicago Parent Panel Survey. Sondajul se realizează de 3 ori pe ani și acoperă teme legate de sănătate copiilor adolescenților și familiilor.

Părinții care au răspuns că au cel puțin un copil care nu a fost încă vaccinat pentru COVID-19 au citit unul dintre cele patru tipuri de mesaje incluse în sondaj,  încadrate în următoarele categorii: descrierea experienței unui alt părinte care și-a vaccinat copilul (exemplul de mai sus), un mesaj legat de faptul că vaccinul este sigur și testat, un alt mesaj care argumentează că vaccinul este bine tolerat și o altă categorie „de control”. Participanții au rezonat cel mai mult cu primele două tipuri de mesaje, indiferent de rasă sau etnie.

Una dintre cele 10 amenințări la sănătatea globală

Ezitarea cu privire la vaccinare a fost recunoscută de Organizația Mondială a Sănătății drept una dintre cele 10 amenințări majore la sănătătatea globală, deoarece pune în pericol progresele realizate până acum în prevenirea bolilor infecțioase.

Pandemia de COVID-19 a avut un impact negativ mai ales asupra grupurilor rasiale și etnice marginalizate iar noul studiu a avut ca obiectiv înțelegerea tipurilor mesaje potrivite pentru a reduce inegalitățile în ceea ce privește intenția de vaccinare în rândul părinților. S-a demonstrat pe parcursul ultimilor ani că numite metode de încurajare a vaccinării, cum sunt cele care corectează mituri, de exemplu, pot chiar avea efectul opus. 

De asemenea, s-a observat că tipul clasic de mesaj, emis de medicul pediatru sau de asistenta medicală, „că vaccinul este bine tolerat, cu puține efecte adverse”, a fost ineficient.

Astfel de date pot informa campaniile de sănătate publică și pot ghida discuția medicilor cu familiile ezitante la vaccinare.

Sursa foto: reginamaria.ro


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol