Mulți dintre noi avem idei de afaceri pe care le considerăm bune de implementat, dar nu avem curaj să le transformăm în realitate. Încercând să aflăm ce trebuie făcut pentru încurajarea spiritului antreprenorial, am vorbit cu Steliana Moraru, membru în boardul Societății Antreprenoriale Studențești din cadrul Universității București, despre relația dintre mediul privat și tineri, investiția în mentalitate și ce pași trebuie să facem pentru a avea succes.
Povestea UniHub
Steliana este bucuroasă că face parte dintr-o organizație care sprijină studenții să aibă acces la resurse ce le încurajează spiritul antreprenorial. „UniHub – Societatea Antreprenorială Studențească și-a început activitatea în 2017, iar misiunea sa este de a sprijinii studenții și absolvenții Universității București să aibă acces la resurse și activități ce le potențează spiritul antreprenorial. Printre activitățile pe care UniHub le realizează se numără: ateliere de lucru dedicate creării și dezvoltării de competențe profesionale și soft-skills; activităţi de mentorat pentru studenţii care vor să înfiinţeze start-up-uri; întâlniri cu antreprenori, pe diverse teme legate de antreprenoriat, crearea unui business, provocări în dezvoltarea și administrarea unei afaceri etc.; ateliere de lucru dedicate identificării surselor de finanțare a start-up-urilor; internship-uri pentru studenți în companii creative, care dezvoltă spiritul intraprenorial și antreprenorial; vizite de lucru la sediul unor companii, în scopul înțelegerii proceselor de afaceri; schimb de experiență cu antreprenori și studenți din alte universități din țară și străinătate; sprijinirea înființării unui incubator de afaceri. De asemenea, în cadrul UniHub, echipele de studenți care doresc să inițieze un start-up se pot întâlni și pot lucra la planul de afaceri, pot primi consultanță de la experți și cadre didactice. De pildă, chiar în această toamnă pregătesc Săptămâna Antreprenoriatului în Universitatea București, în care echipa UniHub pregătește multe ateliere de lucru și întâlniri cu antreprenori, pe topicuri precum marketing digital, lansarea unui startup sau business management. Tot în această toamnă are loc și programul de schimb de experiență în afară dedicat acestui domeniu.”, spune tânăra.
Cum poate mediul privat să înțeleagă studenții
Steliana crede că activitățile UniHub creează o punte de legătură importantă și necesară între mediul academic și cel de afaceri. „Am cunoscut echipa UniHub anul trecut, atunci când am participat la Școala de Vară pe care o organizează anual, în cadrul unui workshop dedicat strategiei de marketing. A fost o experiență pe care am apreciat-o din multe motive. Am avut ocazia să cunosc echipa de cadre didactice care realizează toate aceste programe și care are viziunea și drive-ul necesar să ofere studenților un mediu de învățare în care se vorbește firesc despre antreprenoriat, despre opțiuni de carieră și despre mediul de lucru de mâine. Aceeași experiență de participare m-a adus față în față și cu tineri cu un background educational divers, de la științe umaniste și până la cele exacte, animați de entuziasmul specific vârstei, dar și de seriozitatea oamenilor care au obiective clare și care au încrederea și determinarea că le vor atinge. Ulterior, am avut oportunitatea de a participa, în calitate de speaker/trainer, și la alte programe pe care echipa UniHub le-a realizat, mai ales că acestea creează o punte de legătură importantă și necesară între mediul academic și cel de business. Noi nu suntem insule profesionale: să aduci stakeholderii la aceeași masă este, în opinia mea, modul potrivit de a oferi atât sprijinul optim de creștere profesională pentru student, cât și oportunitatea pentru mediul privat să înțeleagă mai bine pregătirea, nevoile și asteptările generației actuale.”, povestește Steliana.
„A avea skilluri antreprenoriale este deja o necesitate”
Steliana crede că va deveni esențial pentru oricine să deprindă skilluri antreprenoriale. „În urma acestor experiențe de lucru împreună, am primit invitația de a mă alătura boardului, care are o componență mai mare, întrunind reprezentați ai cadrelor didactice, ai studenților, alumni (ai Universității București), ai mediul privat (companii și antreprenori) și cel public. Pe scurt, rolul nostru este să fim acel liason dintre mediul academic și cel de business. Concret, ne dorim să contribuim la crearea programelor menite să ofere perspectiva ariei pe care o reprezentăm, să transmitem către studenți skill-urile noastre. Personal, îmi propun două obiective. Primul, este cel legat de educație. Cred cu tărie în conceptul life-long learning (LLL) și am beneficiat de-a lungul timpului de numeroase oportunități de învățare, dar și de mentorat și coaching. Îmi doresc să pot transfera mai departe ceea am deprins și să contribui la knowledge-ul studenților – care doresc să devină antreprenori – cu experiența mea din marketing și business. Consider că a avea skill-uri antreprenoriale este deja o necesitate, indiferent de parcursul profesional. Al doilea obiectiv este legat de activitatea mea de zi cu zi. Lucrez în mediul privat și mă preocupă viitorul muncii, modul în care generațiile tinere se raportează la activitățile lucrative, impactul tehnologiei, noile skill-uri necesare pe piața muncii. Astfel, această activitate îmi permite să fiu în mijlocul celor care vor influența în mod direct societatea de mâine, să învăț de la ei și să înțeleg mai bine cum poate compania mea să integreze tinerele talente. Nu este suficient să fii antreprenor dacă nu ești și intraprenor”, explică tânăra.
De ce este important să investim în mentalitatea de antreprenor
Pentru a înțelege de ce este important să investim în mentalitatea de antreprenor și, implicit în antreprenoriat, Steliana crede că trebuie să privim câțiva indicatori care ne arată care este situația din perspectiva pieței muncii. „În 2018, 1 din 3 tineri erau șomeri în România (rata șomajului de 24%, cu 2% mai mare decât media europeană); 1 din 5 tineri doresc să înceapă propria afacere (27% intenție de a construi o start-up, România clasându-se pe locul 1 din acest punct de vedere în UE). Totuși, România se află pe locul 26 în ceea ce privește durabilitatea startup-urilor în primele 42 de luni de la lansare. Până în 2030, primele 3 abilități pentru angajați sunt: cognitiv superioare (de exemplu, gândire critică și procesare complexă a informațiilor); abilități soft (de exemplu, comunicare avansată și negociere, empatie, capacitatea de a învăța continuu, de a gestiona pe ceilalți și de a fi adaptabil); tehnologice (de exemplu, abilități IT avansate, analize de date, inginerie și cercetare).”, transmite tânăra.
„Educația va rămâne unul dintre pilonii dezvoltării spiritului antreprenorial”
Tânăra crede că educația va rămâne unul dintre pilonii dezvoltării spiritului antreprenorial, indiferent de ce schimbări vor apărea în societate. „Alături de ceea ce se întâmplă în prezent, viitorul muncii așa cum îl știm este în curs de transformare. Deși următoarea generație de tineri profesioniști se va confrunta cu provocări și medii de lucru diferite, educația va rămâne unul dintre pilonii dezvoltării spiritului antreprenorial. Sir Ken Robinson, unul dintre experții internaționali în educație și inovare, a lansat în 2010 un scurt film de animație, intitulat Changing Education Paradigms. În videoclip, Robinson susține că sistemul nostru actual de educație suprimă și anesteziează creativitatea, în timp ce scade capacitatea de gândire divergentă (cea în care vedem mai multe opțiuni, similar cu mentalitatea de creștere). Practic, în loc să dezvolte simțul natural al curiozității și ale gândirii de acest tip, modelul tradițional de predare pe care încă îl folosim astăzi poate inhiba creativitatea, inovația și gândirea divergentă.”, spune Steliana.
„Este necesar să vorbim despre crearea și promovarea ecosistemelor antreprenoriale”
Când se gândește la viitorul antreprenoriatului, Steliana spune că se pot urma câțiva pași simpli pentru dezvoltarea mediului de afaceri. „În primul rând, aș puncta susținerea unei programe educaționale menite să ne deschidă orizonturile și către antreprenoriat și skill-urile necesare pentru acest demers. Astfel, încurajarea programelor de mentorat, crearea unui spațiu special pentru idei, în cadrul căruia acestea să poate fi dezbătute și încurajate a fi puse în practică, oferirea de experiențe de învățare fie direct în mediul de business, fie prin inputul specialiștilor. În al doilea rând, este necesar să vorbim despre crearea și promovarea ecosistemelor antreprenoriale, la nivel de societate. În ultimii ani am asistat la o creștere a nivelului interesului guvernamental pentru antreprenoriat și dezvoltarea întreprinderilor mici ca soluții potențiale pentru creștere economică și diminuării ratei șomajului. Însă mai este suficient de mult loc de îmbunătățire și investiție în a crea local acest ecosistem, care însumează politici guvernamentale, infrastructură, finanțare, cultură antreprenorială, sisteme de sprijin, transformarea universitășilor în catalizatori în acest domeniu, educație și training, acces la piața locală și cea globală. În al treilea rând, este necesar să renunțăm și la anumite mituri legate de ce înseamnă antreprenor: de la a fi un career path doar pentru domeniul tech sau că este un apanaj al celor care deja au resurse financiare.”, explică tânăra.
Cum încurajăm tinerii să treacă de la idei la inițiative antreprenoriale concrete?
Mulți tineri au idei, dar n-au curaj să iasă cu ele pe piață. Steliana crede că studenții cu spirit antreprenorial trebuiesc încurajați în permanență. „Comunicare constantă despre oportunitățile pe care le au, să ne alocăm timp să le ascultăm ideile și să le oferim feedback și să îi îndrumăm astfel încât să aloce timp suficient strategiei și planningului, dar și să apese butonul de Start business. Aceste lucruri, corelate cu un mediu de învățare complet și acces la finațare, pot fi principalele elemente care îî determină să facă pasul spre antreprenoriat.”, spune tânăra încrezătoare în noua generație de antreprenori.
Cinci pași pentru a deveni un antreprenor de succes
Experiența de lucru în diferitele tipologii de organizații din care a făcut parte sau lucrează în prezent o face pe Steliana să creadă în gândirea strategică și mindsetul de creștere. Topul sfaturilor pe care tânăra le-ar da antreprenorilor este:
Aspiră să devii cel care construiește ceasul, nu cel care spune timpul
Un mod de a privi un business care mi-a rămas întipărit de mulți ani și pe care l-am întâlnit în cartea lui Jim Collins – Built to last face referire la părinții-fondatori americani și la modul în care au gândit ceea ce acum numim Statele Unite ale Americii. Să ai o idee sau să fii un lider vizionar înseamnă să spui cât este ceasul. Să construiești o companie care prosperă dincolo de prezența oricărui lider și trece prin multiple cicluri de produs înseamnă să fii cel care construiește ceasul.
Anticiparea problemelor și găsirea soluțiilor este exact opusul îngrijorării: demers productiv.
Am învățat acest lucru de la unul dintre cei mai cool colegi cu care lucrez în prezent. Totodată, să gândești un plan de acțiune nu este o pierdere de timp dacă acest lucru îți oferă liniște mentală.
Adu-ți în această călătorie oameni foarte buni, chiar mai buni decât tine.
Împreună, veți putea transforma și aduce în realitate ideea pe care o ai.
Totul începe de la client; însă nu targeta pe oricine.
Definește ce înseamnă pentru tine principalul segment de clienți căruia i te adresezi, gândește-te ce nevoie au ei și cum poate afacerea să le satisfacă. Marchează-le painpoint-urile (ce îi doare) și încearcă să le rezolvi. Paul Graham spunea că cea mai des întâlnită problemă a start-up-urilor este că rezolvă probleme pe care nimeni nu le are.
Identifică o strategie potrivită pentru structura start-up-ului tău și gândește tactic lansarea sa.
De pildă, Business Model Canvas poate fi un foarte bun punct de plecare, pentru că îți structurează toți pilonii businessului tău și își organizează eficient resursele, canalele și obiectivele de business. O altă abordare este Blue Ocean / Red Ocean. Tu cum preferi? Să activezi pe o piață competitivă sau să fii inovator?
Bonus: Bucură-te de drum!
Cine este Steliana Moraru
Steliana are un backgroung profesional divers, ce îmbină pasiunea pentru tehnologie cu cea pentru comunicare și responsabilitate socială corporativă. În prezent, este Head of Marketing & Digital Transformation în cadrul unei companii din domeniul financiar. Pe lângă poziția ocupată în board-ul UniHUB, este Board Member & Head of Marketing al organizației Global Women in Tech. Are o experiență profesională de peste 10 ani, acoperind în calitate de Chief Marketing Officer, International Communication Manager sau Program Manager responsabilități de management și comunicare pentru organizații locale și internaționale.
Fotografii: Arhivă personală Steliana Moraru