CITIRE

Cinci principii vechi ce pot duce la succes

Cinci principii vechi ce pot duce la succes

De Jeff Bezos toată lumea știe, cel puțin lumea care își petrece o bună parte din timp online. Dacă totuși nu vă spune nimic acest nume, probabil ați auzit de magazinul online Amazon; a fost fondat de el, în 1994, când avea 30 de ani. L-a numit Amazon după fluviul din America de Sud și pentru că începe cu prima literă din alfabet. L-a lansat în vara anului 1994 în garajul casei și la început vindea numai cărți. E adevărat că părinții lui i-au dat atunci peste 200.000 de dolari (mai exact 245.573 dolari) pentru a-i investi în dezvoltarea afacerii, o șansă pe care nu o au mulți – de fapt, prea puțini. Pe de altă parte, o afacere de succes nu se poate clădi numai cu bani, mai e nevoie și de alte lucruri.

Prin 1997-98, când am început să descopăr internetul – așa cum era el atunci, cu conexiune dial-up (vă amintiți de „You’ve Got Mail”, acel film romantic cu Meg Ryan și Tom Hanks) – eram fascinată de ideea comerțului online. Părea ceva simplu, însă nu era, nu în România acelor vremuri, când puțină lume avea acces la internet, fiind de altfel și destul de scump. Lansarea unui magazin online în România ce nu prea auzise atunci nici de internet și nici nu era dispusă să asculte era nebunie și mulți ani așa a rămas (unul din cele mai mari magazine online din România de azi a fost deschis timid abia în 2001!). Ca în multe alte domenii, America dădea tonul în online – într-un ritm amețitor apărea ceva nou de acolo și Europa toată căsca ochii mari și se inspira.

Amazonul lui Jeff Bezos nu doar că a rămas pe piață și există și azi; a devenit cea mai mare companie de vânzări online din lume iar fondatorul ei a ajuns în 2018, potrivit Forbes, cel mai bogat om al planetei noastre. Povestea lui nu e nouă, a fost spusă deseori în toți acești ani. Totuși, ceva mi-a atras atenția și merită dat mai departe. E vorba de principiile ce au conturat succesul acestui business, principii stabilite în 1997. Ceea ce e chiar uimitor dacă ne gândim că în această eră când aproape toate companiile nu mai știu ce să inventeze și cu ce idei strălucitoare să vină pentru a atrage și fideliza clienți, Amazon nu se sinchisește și se ghidează după principii de acum 20 de ani.

Planurile tale. Planurile „universului” pentru tine.

 

În cartea „The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon”, el spunea: „Dacă vrei să știi ce ne face cu adevărat diferiți sunt aceste trei principii: suntem orientați către clienți, gândim pentru perioadă lungă de timp și ne place să inventăm. Cele mai multe companii nu fac asta, sunt concentrate pe competiție în loc să fie pe client. Se concentrează pe lucruri ce le aduc dividente în doi-trei ani, iar dacă acele lucruri nu funcționează trec la altceva. Apoi preferă să-i țină aproape pe oamenii care le sunt devotați, e mai sigur așa, în loc să-i caute pe cei inventivi, creatori.”

 

Sunt multe lucruri ce pot fi aflate și învățate de la Jeff Bezos de cei dornici de a dezvolta o afacere, dar nu numai. Chiar dacă are piețe diferite, oameni diferiți – celebra vorbă România nu e America, nu-i așa? – , anumite principii ar trebui să funcționeze la fel peste tot. Cum ar fi, acela de a reuși să aduni în jurul tău, ca manager, cei mai buni oameni care să formeze cea mai bună echipă: „De câte ori angajăm pe cineva, el sau ea trebuie să ridice standardul pentru următorul angajat, în așa fel încât acesta să fie și mai bun și astfel îmbunătățim permanent echipa.” În plus, evaluarea angajaților se face în timp real – toți pot urmări ce fac colegii și oricine poate evalua, felicita, critica în mod deschis și… prietenos.

 

Un pic de noroc nu strică niciodată, nu-i așa?

 

Cine nu învață din propriile greșeli, nu va evolua niciodată. O regulă veche care, aplicată, nu poate da greș. Firește, e ușor de zis, mai greu de făcut. De-a lungul timpului, compania lui Bezos a făcut numeroase greșeli și nu o dată s-a aflat la un pas de faliment. A supraviețuit și a mers mai departe – poate fi un model pentru toți cei care cred că nu mai merită să continue și nu mai știu încotro să apuce și ce să mai facă pentru a ieși la liman dintr-o situație văzută ca imposibilă.

Nu trebuie să ai neapărat o afacere pentru a ține cont de acest principiu – este potrivit oricui, oricând în viață. E vorba de cumpătare. Evident că ideea asta nu se potrivește prea bine cu vremurile noastre obsedate de consum, de felul în care arătăm și îi impresionăm pe alții. Jeff Bezos este faimos și prin faptul că, atunci când a început să câștige bani și a devenit milionar, a rămas în mare la același stil de viață pe care l-a avut înainte de a fi bogat. Deseori se făceau glume pe seama ținutei lui – haine ce ce picau de pe el de păreau imprumutate, mașină veche, birou făcut dintr-o ușă proptită pe patru picioare, pe motiv că o ușă e mai ieftină decât un birou. Această improvizație a unui birou – un pic îmbunătățită – există și azi în sediul companiei și modele în miniatură sunt oferite ca premii celor care aduc inovații în reducerea cheltuielilor. În viziunea lui: „Rigoarea stimulează inventivitatea, independența, imaginația.

 

Cumpătarea e bună, mai ales în vremuri nu tocmai bune.

 

Multă vreme, acest om de afaceri a stat în spatele cortinei – ceva de genul „muncește și nu te arăta”. Abia în ultimii ani a început să mai apară și să vorbească la diferite evenimente și să fie prezent pe Twitter. Ferm în principiile lui vechi, știe însă că pentru a crește și a rămâne în joc trebuie să te adaptezi. Și să gândești în stil măreț. Când a lansat Amazon, știa că nu va rămâne un simplu magazin online ce vinde cărți – cum a spus el la un moment dat, cărțile pur și simplu au fost printre cele mai simple produse ce se puteau vinde în acea perioadă. În concluzie: „Gândește-te la visurile pe care le ai versus modalitățile, uneltele pe care le vei folosi ca să ajungi să le împlinești. Nu face confunzie între cele două și nu te mulțumi cu cea mai ușoară alegere.”


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.