Vineri a fost ultima zi de școală pentru copii, iar în landul Renania de Nord-Westfalia din Germania au început de sâmbătă concediile, conform tradiției. A început și nebunia în materie de transport, cu ocazia asta. Căci, în paralel cu oferta incredibilă a statului federal pentru lunile iunie, iulie și august, adică fix în perioada concediilor, a abonamentului de 9 euro pe lună pentru tot ce înseamnă transport public, mai puțin trenurile de viteză, oamenii circulă și cu avionul.
Coadă de un kilometru
Postul german de televiziune a prezentat duminică seara un reportaj despre haosul din aeroporturi, creat în special de lipsa de personal de la sol, care este o consecință logică a pandemiei de COVID-19. Doar sectorul transporturilor a fost atât de lovit, cu locuri de muncă spulberate de la o lună la alta, cu oameni forțați să se reorienteze profesional, care nu pot reveni la munca de dinaintea pandemiei așa, bătând din palme, și pentru ceva iluzoriu, căci nu se știe ce ne mai rezervă coronavirusul.
RTL a prezentat coada de aproape 1 kilometru de la aeroportul Köln-Bonn, la care au fost nevoiți să stea pasagerii, ca să își poată depune bagajele. Duminică dimineață a fost rândul aeroportului din Düsseldorf să aibă probleme și unele curse să aibă întârzieri din cauza unei probleme de software la transferul de bagaje.
Peste 3.000 de zboruri anulate
Compania aeriană emblematică a Germaniei a anunţat vineri că va abandona 2.200 de rute interne şi europene în iulie şi august, pe lângă cele 900 de anulări dezvăluite la începutul acestei luni. Aceasta reprezintă aproximativ 4% din capacitatea transportatorului în acea perioadă, potrivit unui purtător de cuvânt. Acţiunile Lufthansa au scăzut cu până la 3,4% la Frankfurt.
Cererea de călătorii a revenit dramatic în Europa odată cu ridicarea restricţiilor. Cu toate acestea, un nou focar de Covid-19 – deşi mai puţin mortal decât valurile anterioare – provoacă absenţe tot mai mari de la locurile de muncă, agravând lipsa acută de personal, potrivit Mediafax.ro.
Tulburările în creştere ale forţei de muncă, pe măsură ce lucrătorii caută creşteri salariale pentru a ţine pasul cu inflaţia, cresc tensiunile acumulate recent de grevele din cadrul companiilor aeriene, inclusiv în rândul Ryanair Holdings Plc şi British Airways de la IAG SA.
O nouă lovitură pentru industria aviației europene
Situaţia actuală aduce cu sine o nouă lovitură pentru industria aviaţiei europene, care a fost printre cele mai afectate în timpul pandemiei, companiile aeriene şi aeroporturile pierzând miliarde de euro după ce virusul a izbucnit în întreaga lume. Transportatorii au redus personalul în timpul crizei de sănătate şi au întârziat să se reconstruiască, îngrijoraţi de rezistenţa vânzărilor de bilete.
Pentru a rezolva din problemele aeroportuare, Germania și-a propus să aducă din Turcia și blocul comunitar personal care să poată opera cel puțin temporar, în perioada de vârf a vacanței.
Se fac angajări
”Guvernul prevede să permită intrarea de personal străin, de care este nevoie urgent, la muncă temporară în Germania”, anunţă, într-un editorial în ediţia de duminică a tablodului Bild, ministrul german al Muncii Hubertus Heil.
”Angajatorii este necesar să plătească un salariu convenţional şi să pună la dispoziţie locunţe decente pe perioadă temporară”, anunţă ministrul social-democrat, care dă asigurări că nu este vorba despre ”dumping social”.
Guvernul nu precizează câţi străini urmează să fie invitaţi să consolideze lucrătorii de pe aeroporturi, însă Bild estimează că ar putea fi vorba despre un număr cu ”patru cifre”, adică cel puţin 1.000.
Ministrul german de Interne Nancy Faisait dă asigurări, la rândul său, tot în Bild, că nu se va face ”nicio concesie” în domeniul securităţii. Şi precizează că ”auxiliarii care vin din străinătate (vor fi) angajaţi de exemplu la gestinarea bagajelor”.
Această situaţie antrenează o ”neplăcere violentă” călătorilor, deplânge ministrul german al Protecţiei Consumatorului, Steffi Lemke (Verzi). Aceasta a spus că ”se aşteaptă de la companiile aeriene să-şi îndeplinească obligaţiile legale şi să satisfacă cererile legitime ale pasagerilor în mod rapid şi fără birocraţie”.