Cererea în continuă creștere pentru o nouă clasă de medicamente destinate pierderii în greutate continuă să aibă efecte în lanț asupra economiei. Nicăieri în lume acest impact nu este resimțit mai mult decât în Danemarca. Copenhaga trage profit de pe urma unei probleme de sănătate planetară. Din cele 8 miliarde de pământeni, un miliard sunt obezi, iar 43% dintre adulți sunt supraponderali.
Danske Bank, cea mai mare bancă daneză, a prognozat marți că produsul intern brut (PIB) al Danemarcei va crește cu 2,1% în 2024 și acest lucru se datorează în principal companiei Novo Nordisk, care produce medicamentul pentru diabet Ozempic, cu efecte benefice și de slăbire, și medicamentul pentru pierderea în greutate Wegovy, scrie qz.com.
„Economia daneză s-a comportat mult mai bine decât se aștepta în contextul unei inflații ridicate și a creșterilor masive ale ratelor dobânzilor,” a declarat banca într-un comunicat de presă. „Mare parte din motiv este succesul uriaș al gigantului farmaceutic Novo Nordisk, a cărui creștere împinge în sus nivelurile generale de activitate.”
Vânzările uriașe ale celor două produse farmaceutice au ajutat Danemarca și să evite o contracție a PIB-ului în 2023.
Fără Novo Nordisk, PIB-ul ar fi scăzut!
Novo Nordisk a vândut anul trecut medicamente de 33,8 miliarde de dolari și de 25 de miliarde de dolari în 2022. Anul acesta, vânzările ar putea crește cu până la 26%.
Novo Nordisk a devenit cea mai valoroasă companie din Europa, depășind anul trecut conglomeratul de lux LVMH. Dar succesul său a fost de fapt rezultatul a peste 100 de ani de activitate, cu rădăcini care se întind înapoi până în 1922 și la descoperirea insulinei.
Există și reversul medaliei. Îngrijorare pe Wall Street
Ascensiunea fulminantă a acestor medicamente care suprimă pofta de mâncare a stârnit îngrijorare pe Wall Street cu privire la modul în care ar putea afecta în mod potențial vânzările de alimente și restaurante. CEO-ul Walmart U.S., John Furner, a declarat că compania deja observă schimbări în comportamentul consumatorilor cauzate de aceste medicamente. El a declarat pentru Bloomberg în octombrie că, în comparație cu populația generală, utilizatorii cumpără mai puțină mâncare.
În contrast, restaurantele orientate spre produse sănătoase, cum ar fi Sweetgreen, ar putea vedea o creștere a vânzărilor datorită utilizării crescute a acestor medicamente, conform unui nou raport din industrie realizat de banca de investiții William Blair.