Site icon Editia de Dimineata

Cum faci să aduci la teatru tinerii, să îi iei de pe TikTok și să îi atragi? Directorul artistic al teatrului din Craiova are răspunsul

De aproape doi ani, distanțarea socială a provocat un gol în sufletele noastre. Pentru artiști, acest lucru este și mai apăsător, pentru că sălile de spectacol sunt chiar goale, iar rostul lor pare să se fi pierdut. Ceva extraordinar rezultă însă atunci când provocările întâlnesc creativitatea. La Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova se întâmplă asta.

Acum, cu o viziune contemporană, teatrul abordează perspectivele prezente şi viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale.

Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, unul dintre cele mai importante teatre din ţară, cu o tradiţie de peste 160 de ani şi cu o activitate internaţională de prestigiu , este vedeta emisiunii ”Ediția de dimineață”, duminică, de la 10:30, la Digi 24. Invitatul lui Lucian Mîndruță este directorul artistic al teatrului, Vlad Drăgulescu. Un om al artei, care, în ciuda modestiei, știe cel mai bine cum să pună în lumină poveștile care contează. Direcția Artistică a unei instituții de spectacol reprezintă imaginea pe care și-o propune, cât și formarea pașilor în a pune în aplicare viziunea aleasă.

Aflați, de exemplu, din dialogul celor doi, care este publicul-captiv al unui teatru precum ”Marin Sorescu” din Craiova. Cum fac oamenii de teatru să atragă public la spectacole? Cum îi determină pe tineri să vină la teatru?

”Păi în primul rând alegem un repertoriu care să fie relevant pentru pentru spectatorii noștri și pentru potențialii noștri spectatori. Tot timpul avem în  vedere publicul nostru captiv, oameni de regulă între 35 și 55 de ani, cei care vin la toate spectacolele noastre, la toate premierele, oameni care au abonamente. Pe lângă ei sunt cei de peste 55, care merg de regulă și la spectacole care vin și închiriază sala noastră și sunt prezentate aici pe scenă. Și din ce în ce mai frecvent, public tânăr. Adică liceeni, studenți, până în 30 de ani. Ei, până la urmă, sunt principala noastră luptă, pentru că suntem de o vârstă. Naționalul, deși are peste 160 de ani, e foarte tânăr, și atunci trebuie să stea întotdeauna de vorbă cu cu cei de la vârsta sa.

Le aducem subiecte care îi interesează și un limbaj care îi interesează. Practic, toată trupa noastră este în momentul de față în reconstrucție.

Generația veche a ieșit pe rând pe rând la pensie și au venit din ce în ce mai mulți actori tineri. Și atunci pentru cei care vin în sală, chiar dacă că sunt liceeni, chiar dacă sunt studenți, diferența de vârstă nu este așa de mare, diferența de limbaj nu este așa de mare și atunci se creează automat o atracție de pe scenă și cei care sunt în public. Sunt foarte importanți pentru noi pentru că trebuie să învățăm foarte multe de la ei”, explică Vlad Drăgulescu.

Bine, dar dincolo de publicul-captiv, cum faci să scoți de la TikTok un tânăr și să îl aduci la spectacol?

Îi chemăm și la 25 de ore de spectacol. Am avut un astfel de spectacol și au venit și au stat foarte atenți. Sunt foarte atrași de dinamica pe care noi o prezentăm în spectacolele noastre”, adaugă acesta.

25 de ore și 43 de minute a durat maratonul teatral pus în scenă la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. 100 de regizori din 100 de țări au creat „Hektomeron”, un spectacol demn de Cartea Re­cordurilor. Un eveniment de mare anvergură.

În vremea pandemiei, când toți stăteam închiși în casă, Vlad Drăgulescu a avut ideea ca trupa teatrului să facă o suită de performance-uri după poveștile din „Decameronul”, pe care Boccaccio le scrisese la sfârșitul unei alte mari pandemii, cea de ciumă. Dar pentru că suntem în era globalizării, pentru că, deși eram izolați, avem mijloace de comunicare rapidă, repetițiile s-au ținut pe Zoom.

„Hektomeron”, proiectul Teatrului Național Craiova, a constat în o sută de povești transmise online în o sută de zile, coordonate de o sută de regizori din o sută de țări. La sfârșitul lui iunie, anul acesta, TNC a prezentat un spectacol maraton, de douăzeci și cinci de ore, în care publicul a putut urmări, în succesiune, toate poveștile lucrate pe vremea pandemiei.

Data nu a fost aleasă întâmplător, căci pe 21 iunie este solstiţiul de vară, cea mai lungă zi din an, numită şi Ziua Soarelui.

Despre teatru și frumusețea lui, despre puterea de a depăși momentele complicate și aducerea de bucurie în inimile iubitorilor de teatru, duminică de la 10:30, la ”Ediția de dimineață”, cu Lucian Mîndruță. Urmăriți aici întâlnirea celor doi.

Exit mobile version