CITIRE

Darurile plimbării sub cerul liber sau de ce să fa...

Darurile plimbării sub cerul liber sau de ce să faci shinrin-yoku

În anumite privințe sunt probabil ca mulți alții, îmi place secolul în care trăiesc, această eră informațională, și petrec o grămadă de timp cu ochii în ecrane de laptop, smartphone, Kindle. Nu mă dau însă în vânt după motoare gălăgioase (și poluante, cele mai multe) și nici nu mă las luată complet de valul vitezei, al comodității ori de cel al amânării. Așa că, îmi fac regulat timp pentru una din activitățile mele preferate în aer liber, pentru care aș vota oricând: mersul pe jos, plimbările lungi prin păduri, prin sate pitorești iar când acestea nu îmi sunt aproape fac tot ce pot să dau măcar o tură prin parcuri urbane.

În 1982, Agenția Japoneză a Pădurilor a recomandat, pentru un stil de viață sănătos, practicarea terapiei shinrin-yoku. De atunci, shinrin-yoku a devenit în Japonia, și nu numai, o metodă populară de relaxare și o activitate eficientă de a controla stresul.

Shinrin-yoku este un cuvânt format din shinrin, pădure, și yoku, baie, așadar poate fi tradus prin „baie de pădure”, cu sensul de a te armoniza în atmosfera pădurii. Altfel spus, să te lași prins de plimbarea prin pădure în timp ce te bucuri de aer proaspăt, mirosuri, culori, forme, vegetație, sunete de păsări, ambianță relaxantă. Un fel de aromaterapie în mijlocul naturii, pădurii.

Bucuria plimbărilor lungi prin păduri, prin sate pitorești | Credit foto: Mira Kaliani

Medicina japoneză a promovat shinrin-yoku ca un mod benefic de îngrijire a sănătății și de păstrare a stării de bine. Cercetători din Japonia și Coreea de Sud au descoperit în anii ’80 numeroase beneficii pentru sănătate în rândul celor care își petrec regulat o parte din timp în mijlocul naturii și fac plimbări lejere. În plus, ulterior s-au realizat studii care au încercat să demonstreze că oamenii care locuiesc în apropiere de păduri pot fi mai puțin afectați de diferite tipuri de cancer comparativ cu ceilalți.

Un studiu științific din 2017 a revizuit rezultatele din anii ’80 și concluzia a fost că shinrin-yoku, terapia în mijlocul pădurii, poate avea un rol important în păstrarea sănătații pe o perioadă cât mai lungă de timp și în prevenirea unor afecțiuni. Chiar dacă nu s-au făcut cercetări aprofundate, e cunoscut faptul că plimbarea în pădure înseamnă o stare de bine și ne aduce acel echilibru interior pe care îl pierdem tot mai des într-o lume ce a făcut din stres un mod de viață.

Cum toamna e din nou aici cu lumină caldă și culori, ideea ar putea fi simplă: mergi într-o pădure, pășește fără grabă, respiră, activează-ți toate simțurile și nu uita că, dincolo de aer proaspăt și relaxare, umblatul prin pădure ar putea fi unul din cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru tine. Mai jos, câteva motive.

A venit să-mi țină tovărășie | Credit foto: Mira Kaliani

Crește imunitatea. Elimină oboseala.  Scade tensiunea.

Sistemul imunitar e acolo pentru a apăra corpul de boli, printre care și infecții. Într-un studiu din 2010 cu privire la efectul băilor de pădure asupra funcționării sistemului imunitar s-a ajuns la concluzia că funcțiile imunitare sunt îmbunătățite în mijlocul pădurii.

Într-o lume bombardată de informații, cerințe, o lume aflată într-o permanentă competiție, în viața oricui pot apărea momente de oboseală cronică – nu te mai poți concentra la ceea ce faci și ai de făcut, ești ușor iritabil, nu te mai simți în stare să iei o decizie, apare senzația că „pe creier” e o ceață și nimic nu mai poți să vezi clar, fiindcă, evident, creierul nu mai e capabil să funcționeze așa cum trebuie.  O pauză suficient de lungă pentru o plimbare prin natură poate face minuni pentru că natura e capabilă să stimuleze mintea, să-i dea energie, să elimine oboseala. Pentru a verifica asta, te poți uita la fotografii în care e surprinsă natura, închizi ochii și te imaginezi în peisajele de acolo. Ok, când deschizi ochi și te vezi tot la muncă în fața laptopului poate că se duce repede efectul, dar probabil ai prins ideea.

Cei care obișnuiesc să-și petreacă o parte din timpul lor în aer liber – și în special cei care fac lungi plimbări pe jos – se pare că au și o tensiune mai bună. De asemenea, riscul unui atac de cord la aceste persoane se poate reduce cu până la 40 la sută.

Protejează vederea.

Miopia – acea tulburare a vederii ce se caracterizează prin imposibilitatea de a distinge clar obiectele situate la distanță – afectează în ultimul deceniu din ce în ce mai mulți copii și adolescenți. Printre cauzele principale: orele în șir petrecute zi de zi cu ochii în ecrane, de televizor și diferite device-uri digitale. O verificare sistematică din 2017 realizată de Centrul de Prevenire a Afecțiunilor Oculare din Shanghai pe 25 de studii a demonstrat că activitățile în aer liber scad riscul de a dezvolta miopie și pot chiar stopa evoluția ei la copii și adolescenți.

Conectează-te cu natura | Credit foto: Mira Kaliani

Elimină stresul. Ajută în stări de anxietate.

Pentru a te mai scutura de stres, să ieși la o plimbare prin pădure e una din cele mai bune idei. La urma urmei, face bine minții, trupului, sufletului. Evident, e bine să uiți de smartphone – dacă nu-l lași acasă, măcar nu folosi acel timp ca să stai cu ochii în tot felul de aplicații.

Același studiu din 2010 amintit mai sus a arătat și faptul că nivelul de cortizol (hormonul stresului) este mai redus printre cei care tocmai au făcut o plimbare în aer liber.

Plimbările asociate cu exerciții fizice pot ajuta și în anxietate, depresie și alte probleme psihologice, iar explicația ține în mare parte de efectul reducerii stresului. Este deja cunoscut că promenadele prin pădure ameliorează stările de anxietate și pot fi uneori recomandate chiar și în tratamentele depresiilor majore.

 

Îmbunătățește creativitatea. Face creierul să fie mai bun.

Cutreieratul pădurilor sau printr-o zonă verde cu arbori ajută memoria și stimulează capacitatea de a învăța mai ușor lucruri noi. Nu degeaba în unele țări, cum ar fi Germania, sunt populare grădinițele amplasate în zone împădurite – cercetările făcute au arătat că acei copii au abilități și aptitudini mult mai dezvoltate și, în plus, sunt capabili să-și dea seama mai repede de anumite riscuri comparativ cu copii educați în spații închise.

În Amurgul idolilor, Friedrich Nietzsche scria: „Toate gândurile cu adevărat mărețe vin în timpul plimbărilor pe jos” și ar trebui să-l credem. Sunt numeroase studii ce s-au făcut cu scopul de a arăta că între mersul pe jos și creativitate există o legătură. Și au demonstrat-o. Există, pentru că o plimbare pe jos – de preferat în aer liber, dar la nevoie te poți învârti și într-un mall sau îți imaginezi că alergi în natură când tu ești pe bandă sau pedalezi din greu în cameră iar în față, pe un ecran, ai pădurea și visezi că ești acolo. După o plimbare sănătoasă, reală, nu virtuală, dacă te apuci de treabă – de exemplu, să scrii un articol – se pare că atunci te afli în momentul cel mai creativ, așa că n-ar trebui să-l pierzi. Un studiu a demonstrat că performanța persoanelor care au făcut o excursie de patru zile a crescut  cu 50 de procente la un test de creativitate.

Diferite studii au dovedit că „verdele naturii și exercițiile în natură îmbunătățesc stima de sine și cresc buna dispoziție”. | Credit foto: Mira Kaliani

O plimbare pe jos făcută zilnic timp de 45 de minute cu un ritm de aproximativ 16 minute pe kilometru ajută creierul să funcționeze mai bine, inclusiv la persoane peste 60 de ani, scria dr. Andrew Weil, într-un articol intitulat Delicata salvare a plimbării pe jos. Tot dr. Weil notează rezultatul unui studiu ce a arătat că o plimbare de 40 de minute de trei ori pe săptămână încetinește îmbătrânirea normală a hipocampului, una din primele regiuni a creierului afectate în boala Alzheimer.

Un alt studiu a concluzionat că atunci când trăim într-o eternă nemulțumire și ne tânguim și văităm tot timpul această zonă a creierului ar putea fi afectată.

O plimbare de toamnă | Credit foto: Mira Kaliani

Evident că până la urmă e vorba de a trăi o viață mai lungă și mai sănătoasă. Și se pare că banala plimbare printr-o pădure, făcută regulat și cu bucurie, poate fi folositoare. Contrar a ceea ce se crede, deseori un lucru simplu poate aduce cele mai mari beneficii. Cum este shinrin-yoku, „băile de pădure”.

Secretul este poate să-l găsim, să-i înțelegem beneficiile, să-l potrivim ușor în viața noastră și să adunăm apoi darurile pe care le oferă.

Și cu mult, mult timp înainte de studii, oamenii știau de ce iubesc plimbările acolo unde natura își arată frumusețea ei din orice anotimp. „Când ne plimbăm, mergem în mod firesc în natură, pe dealuri, prin păduri: Ce s-ar întâmpla cu noi dacă ne-am plimba numai prin grădină sau mall?”, scria Henry David Thoreau în 1862.


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.