Site icon Editia de Dimineata

De ce expansiunea continuă a NATO agită Moscova

Această întrebare și-o pune Craig Hoyle, editorialist la Flightglobal. Iar mai jos avem și răspunsul.

Invazia Rusiei în Ucraina a mobilizat  alianța militară occidentală formată din 30 de națiuni, determinând creșteri majore ale cheltuielilor și noi cereri de aderare din partea Finlandei și Suediei.

Eșec decisiv

Doar în anii următori războiul președintelui rus Vladimir Putin cu Ucraina va fi catalogat în mod concludent drept o gafă colosală sau o lovitură de maestru strategic. Dar dacă unul dintre obiectivele sale a fost să submineze NATO și să împiedice extinderea sa viitoare, atunci campania poate fi cu siguranță declarată un eșec decisiv.

După ce a preluat deja regiunea Crimeea de sub controlul Kievului în 2014, Moscova a lansat invazia la sfârșitul lunii februarie, în parte în încercarea de a se asigura că vecinul său nu va căuta să se alăture Alianței Occidentale.

Paranoia lui Putin cu privire la expansiunea spre est a NATO provine din faptul că aceasta a adăugat în rândurile sale, de la sfârșitul Războiului Rece, 14 țări ex-sovietice sau din fostul Pact de la Varșovia. Acest proces a început în 1999, odată cu aderarea Republicii Cehe, Ungariei și Poloniei, și a fost urmat de o creștere de șapte națiuni în 2004, când NATO a primit Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, România, Slovacia și Slovenia.

Extindere constantă

Acestea au fost urmate de Albania și Croația (2009), Muntenegru (2017) și, cel mai recent, Macedonia de Nord (2020), ceea ce a dus numărul total de membri la 30 de țări și asigură protecția a aproximativ un miliard de cetățeni.

Guvernul Ucrainei s-a arătat interesat să urmeze exemplul – pe lângă faptul că a încercat să obțină aderarea la UE -, în timp ce Bosnia și Herțegovina și Georgia au indicat, de asemenea, anterior, o potențială dorință de aderare.

Pentru Rusia, o astfel de consolidare suplimentară a flancului estic al NATO este inacceptabilă, deoarece lasă deschisă perspectiva ca Alianța să poziționeze trupe și arme avansate la ușa sa. Sprijinite de aliatul Belarus, forțele rusești și-au lansat acțiunea în Ucraina pentru a opri apetența președintelui Volodimir Zelenski către Occident.

Avertismente

În ciuda faptului că au emis luni de zile avertismente ferm exprimate, NATO și cel mai puternic membru al său, SUA, nu au putut face altceva decât să își exprime indignarea în momentul în care a început războiul. Deși articolul 5 al Alianței prevede că un atac lansat împotriva unui membru va fi considerat un atac împotriva tuturor – așa-numita apărare colectivă – în cazul Ucrainei, aceasta nu a putut interveni.

Dar dacă Putin se baza pe posibile diviziuni în cadrul NATO, aceste gânduri au fost risipite instantaneu, deoarece multe dintre statele membre s-au mișcat rapid pentru a furniza Kievului armele și echipamentele necesare pentru a-și consolida apărarea.

„Președintele Putin a făcut o greșeală strategică”, afirmă secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg. „El a subestimat total puterea, capacitatea și voința poporului ucrainean și a forțelor armate ucrainene de a se apăra și a subestimat unitatea NATO, a aliaților și partenerilor NATO de a sprijini Ucraina.”

Dacă deplasarea convoaielor blindate spre Kiev și nivelarea centrelor urbane, cum ar fi orașul Mariupol din sudul țării, au fost concepute pentru a descuraja națiunile să se alieze cu NATO, strategia s-a întors rapid și împotriva lor.

Pași rapizi

La 12 mai, Finlanda a anunțat că va depune cererea de aderare „fără întârziere”, iar Suedia a făcut același lucru patru zile mai târziu, invocând „mediul de securitate fundamental schimbat în urma invaziei Rusiei în Ucraina”.

„Președintele Putin a vrut mai puțin NATO. El primește mai mult NATO: mai multe trupe și mai mulți membri NATO”, a remarcat Stoltenberg la 1 iunie.

Dacă acest lucru nu a fost anticipat de liderul rus, atunci cel puțin adăugarea Finlandei și Suediei ar putea fi folosită pentru a-i susține narațiunea că națiunea se confruntă cu un adversar agresiv și expansionist.

Prezență sporită

Până la începutul lunii iunie, Departamentul american al Apărării și-a sporit prezența în Europa la peste 100.000 de persoane și a desfășurat în regiune avioane de luptă, avioane de alimentare și de transport suplimentare. „Aliații europeni și Canada își intensifică, de asemenea, eforturile cu mai multe trupe, o pregătire mai mare și o creștere a cheltuielilor pentru apărare”, a declarat Stoltenberg.

În iunie, NATO a declarat că există 130 de avioane aliate în stare de alertă maximă în orice moment de-a lungul flancului său estic, inclusiv cele care asigură acoperirea poliției aeriene în statele baltice și în jos, prin Polonia, Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria.

De asemenea, propriile sale mijloace de supraveghere asigurau o acoperire 24/7.

Solidaritate transatlantică

În timpul summitului de la Madrid din 28-30 iunie, NATO a aprobat un nou concept strategic, promițând să își consolideze apărarea colectivă și „solidaritatea transatlantică” în fața amenințării sporite.

„Federația Rusă este cea mai semnificativă și directă amenințare la adresa securității aliaților și a păcii și stabilității în zona euroatlantică”, se arată în acest document. „Cu determinare, hotărâre și solidaritate, aliații vor continua să contracareze amenințările Rusiei și să răspundă la acțiunile sale ostile, într-un mod compatibil cu dreptul internațional”.

Condamnând războiul din Ucraina, Alianța afirmă: „Vom continua și vom intensifica și mai mult sprijinul politic și practic” acordat Kievului, cum ar fi livrarea de „echipamente de apărare neletale”, îmbunătățirea apărării cibernetice și sprijinirea activităților de modernizare „în tranziția sa pentru a consolida interoperabilitatea pe termen lung”.

Între timp, se va „intensifica, de asemenea, sprijinul politic și practic personalizat pentru parteneri, inclusiv Bosnia și Herțegovina, Georgia și Republica Moldova”. Acest lucru va contribui la „consolidarea integrității și a rezilienței acestora, la dezvoltarea capacităților și la menținerea independenței lor politice”, se arată în raport.

Finlanda și Suedia

Discuțiile privind planul său de extindere pentru Finlanda și Suedia au fost finalizate la sediul NATO din Bruxelles la 4 iulie, iar documentele protocolului de aderare au fost semnate în ziua următoare.

„Ambele țări și-au confirmat în mod oficial dorința și capacitatea de a îndeplini obligațiile și angajamentele politice, juridice și militare ale apartenenței la NATO”, precizează Alianța, care va aștepta acum ca fiecare dintre statele sale membre actuale să ratifice în mod oficial extinderea.

Turcia s-a opus inițial acestei mutări, din cauza a ceea ce a descris ca fiind națiunile nordice care adăpostesc susținători ai organizației teroriste PKK, dar și-a ajustat poziția odată cu semnarea unui memorandum trilateral la 28 iunie.

„Cu 32 de națiuni în jurul mesei, vom fi și mai puternici și cetățenii noștri vor fi și mai în siguranță, în timp ce ne confruntăm cu cea mai mare criză de securitate din ultimele decenii”, a declarat Stoltenberg.

De asemenea, în timpul summitului de la Madrid, au fost anunțate planuri de înființare a unui accelerator de inovare în domeniul apărării, susținut de un fond multinațional de inovare. NATO spune că acesta va „reuni guvernele, sectorul privat și mediul academic”.

Având în vedere că flota sa de supraveghere Boeing E-3A, formată din 14 avioane, va fi scoasă din uz până în 2035, NATO a „aprobat o strategie care va asigura livrarea fără întreruperi a următoarei generații a sistemului de avertizare și control aeropurtat și a capacităților aferente”. Boeing a primit în martie un contract de reducere a riscurilor și de studiu de fezabilitate legat de acest efort, conducând o coaliție de parteneri sub sigla ABILITI.

Este în curs de desfășurare un studiu privind înlocuirea flotei de supraveghere E-3A, formată din 14 membri

Și se înregistrează progrese în ceea ce privește o cerință esențială pentru statele membre de a cheltui cel puțin 2% din PIB pentru apărare.

Înarmare și achiziții

Într-un raport publicat înaintea summitului, estimările NATO sugerau că doar nouă dintre membrii săi vor atinge acest obiectiv în acest an: Croația, Estonia, Grecia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Marea Britanie și SUA. Alți 10 ar trebui să cheltuiască între 1,5% și 1,99%, în timp ce finanțarea de la alți 10 ar trebui să fie sub 1,5%. Membrul rămas, Islanda, nu are o armată.

Cu toate acestea, „Pentru al șaptelea an consecutiv, cheltuielile pentru apărare au crescut și tot mai mulți aliați respectă linia noastră directoare”, spune Stoltenberg.

Imaginea este mai bună atunci când vine vorba de procentul din bugetul apărării pe care o națiune îl alocă anual activităților de achiziții. Aici, NATO are o țintă de 20%, iar cifrele sale arată că 24 de țări ar trebui să depășească acest nivel în acest an.

Cea mai recentă analiză a sa nu ia însă în considerare creșterile majore de cheltuieli anunțate de mai multe națiuni ca reacție la agresiunea Rusiei în Ucraina. Germania, de exemplu, a alocat o sumă suplimentară de 100 de miliarde de euro (102 miliarde de dolari) la scurt timp după începerea ostilităților, iar Polonia s-a angajat să își majoreze cheltuielile până la 3% din PIB. Suedia, între timp, intenționează să atingă ținta de 2% până în 2028.

Dar, dincolo de creșterea numărului de membri la 32 de națiuni și de stabilirea unui nou flanc nordic de-a lungul frontierei rusești, cum va schimba încorporarea Finlandei și Suediei forța combinată a echipamentelor NATO?

Datele arată că, la sfârșitul anului trecut, națiunile NATO aveau în serviciu un număr combinat de 20.669 de aeronave militare. În același timp, forțele armate ale Rusiei – care ulterior au fost semnificativ diminuate de războiul din Ucraina – aveau doar 20% din această forță, cu 4.173 de aparate.

NATO dispune, de asemenea, de E-3A bazate pe Boeing 707, în timp ce Northrop Grumman a finalizat livrările a cinci RQ-4D Global Hawk prin intermediul programului Alliance Ground Surveillance.

Eforturi comune

Acordurile de punere în comun și de partajare reprezintă capacități suplimentare, inclusiv trei Boeing C-17 utilizate de Consorțiul de transport aerian strategic al membrilor NATO și ai Parteneriatului pentru pace de la baza aeriană Papa din Ungaria.

Iar cinci avioane multirol A330 Airbus Defence & Space de transport de tip MRTT (multirole tanker tanker transport) au fost folosite până în prezent de către organizația Flota multinațională MRTT a NATO de la baza aeriană Eindhoven din Țările de Jos. Această cifră urmează să crească la cel puțin nouă exemplare de acest tip, dar s-ar putea extinde și mai mult dacă alte națiuni se vor alătura inițiativei, care până în prezent implică Belgia, Republica Cehă, Germania, Luxemburg, Țările de Jos și Norvegia.

Între timp, un număr total de 396 de aeronave militare au fost utilizate în mod activ în Finlanda (192) și Suedia (204).

Helsinki are165 de aeronave ale forțelor aeriene și 27 de aeronave ale armatei, în timp ce Stockholm are 151 de mijloace ale forțelor aeriene și 53 de aeronave cu rotor în escadrila sa de elicoptere de apărare.

Cele mai notabile achiziții în curs de desfășurare ale națiunilor sunt, totuși, în sectorul avioanelor de luptă.

Contracte

În decembrie anul trecut, Finlanda a selectat Lockheed Martin F-35A pentru programul HX de 64 de aeronave, pentru a înlocui Boeing F/A-18C/D-urile sale. La începutul lunii februarie a fost semnată o scrisoare de ofertă și de acceptare pentru acest contract în valoare de 8,4 miliarde de euro, iar livrările avioanelor de luptă invizibile la standardul Block 4 vor avea loc între 2025 și 2030. Între timp, Suedia are 60 de Saab Gripen Es comandate, iar modelul de nouă generație va intra în uz operațional mai târziu în acest deceniu.

Într-o mișcare semnificativă din punct de vedere strategic, Suedia a semnat la 30 iunie un contract de aproximativ 7,3 miliarde SKr (714 milioane de dolari) pentru achiziționarea a două avioane de supraveghere Saab GlobalEye: anunțul a fost făcut la doar o zi după ce NATO a aprobat cererea sa de aderare.

Livrările de aeronave Bombardier Global 6000 modificate extensiv vor avea loc în 2027, contractul acoperind, de asemenea, opțiuni pentru până la două exemplare suplimentare.

Detectarea amenințărilor

Saab subliniază performanțele de peste 300 de nm (550 km) ale radarului cu rază de acțiune extinsă Erieye ER al GlobalEye, „precum și o suită de senzori avansați și un sistem de comandă și control”. Capabilă să zboare la peste 30.000 de picioare timp de 11 ore, platforma poate monitoriza simultan amenințările aeriene, maritime și terestre.

Compania a declarat anterior că Erieye ER are o rază de detecție cu 70% mai mare decât radarul său utilizat pe actuala pereche de aeronave de supraveghere și control aeropurtat Saab 340 ale forțelor aeriene suedeze. Senzorul este, de asemenea, capabil să identifice și să urmărească amenințări la nivel scăzut, cum ar fi rachetele de croazieră și elicopterele de atac.

Precizând că este „o Alianță defensivă și nu reprezintă o amenințare pentru nicio țară”, NATO afirmă că „va continua să își protejeze populațiile și să apere în permanență fiecare centimetru de teritoriu aliat”. Ne vom baza pe noua noastră postură îmbunătățită și ne vom consolida semnificativ descurajarea și apărarea pe termen lung pentru a asigura securitatea și apărarea tuturor aliaților”.

Tensiuni

O altă necunoscută este modul în care Rusia reacționează la faptul că adversarul său o definește drept „cea mai semnificativă și directă amenințare”, în condițiile în care Moscova este depășită de cinci ori la unu în ceea ce privește dotarea cu avioane. Spectrul unei viitoare escaladări a ostilităților este îngrijorător, Putin avertizând asupra unor consecințe nespecificate pentru continuarea expansiunii și furnizarea de arme avansate Ucrainei. Moscova a făcut chiar aluzie la o potențială creștere a nivelului de pregătire a forțelor sale nucleare.

Stoltenberg atrage atenția asupra formulării unei declarații ONU care a fost convenită de China, Franța, Rusia, Marea Britanie și SUA în ianuarie 2022, care a afirmat: „Un război nuclear nu poate fi câștigat și nu trebuie să fie purtat niciodată”. Acordul lor a adăugat: „Armele nucleare – atâta timp cât acestea continuă să existe – ar trebui să servească unor scopuri defensive, să descurajeze agresiunea și să prevină războiul”.

Exit mobile version