CITIRE

De la lux la epavă. Adevăratul Titanic, în imagini...

De la lux la epavă. Adevăratul Titanic, în imagini

Probabil orice om a auzit, dacă nu a citit, povestea nefericită a vasului despre care cei care l-au proiectat spuneau cu mândrie și convingere că nu se va putea vreodată scufunda. Și știu că multă lume a văzut filmul din 1997 bazat pe acel teribil eveniment ce a stat săptămâni la rând pe prima pagină a ziarelor din toată lumea. Și a continuat să incite imaginația oamenilor după ani și ani.

Lansarea la apă, 1911 | Sursa: Public domain, Wikiwand

Lansarea la apă, 1911 | Sursa: Public domain, Wikiwand

În 10 aprilie 1912, cel mai mare pachebot din lume a plecat din Southampton, Anglia, cu destinația New York. După patru zile de la plecare, în ziua de 14 aprilie, ora 23:40, s-a lovit de un aisberg. În mai puțin de trei ore după impact, vasul s-a rupt în două și s-a dus la fund în apele Atlanticului. A rămas de atunci în istoricul marinei ca singurul vas de croazieră care s-a ciocnit de un aisberg.

“Lumea întreagă a fost cuprinsă de un fior de groază când a aflat dezastrul catastrofal al transatlanticului Titanic. Înfricoșata știre despre naufragiul giganticului oraș plutitor, ce se afla în primul său voiaj spre New York, s’a răspândit cu iuțeala fulgerului pe întregul glob unde a putut pătrunde scânteia telegrafului!”, anunța «Gazeta ilustrată» în aprilie 1912.

Un desen al navei, așa cum era structurată, publicat de «Gazeta ilustrată» în 1912

Un desen al navei, așa cum era structurată, publicat de «Gazeta ilustrată» în 1912

Nava de “nescunfundat” avea la bord 2223 de persoane, inclusiv echipaj – format din 908 membri –, aceasta fiind cifra oficială. Dintre aceștia, 1514 au pierit – unul dintre motive a fost și faptul că erau doar 20 de bărci de salvare în care au intrat în jur de 700 de oameni, în special femei și copii – după regula, bărbații la urmă, însă nu au mai avut cum, pentru că Titanicul se dusese deja în adâncurile oceanului cu tot luxul lui și cu tot ce mai mișca pe el.

Primii inundați și panicați, pasagerii de la clasa a treia au încercat să iasă pe punte, însă porțile de acces au fost închise. Viețile celor de la clasa întâi trebuiau mai întâi salvate.

La început, lumea bună a fost calmă – toată promovarea făcută navei, cum că nu se poate scufunda, a prins bine în mințile acestora și oamenii se credeau în deplină siguranță, incapabili să se gândească la ceva rău. Nu le-a luat totuși mult până când au fost treziți de realitate.

În toată nebunia ce începuse pe vas, cu o serie de drame, unele ulterior inventate, devenite legendare, altele probabil adevărate, orchestra a rămas pe Titanic și a cântat până când toți muzicanții au fost înghițiți de apă. Este o secvență ce apare și în film – orchestra cântă pentru a-i calma pe pasageri, ceea ce s-a întâmplat de fapt în realitate.

Foto 3 – Titanic Vasul Californian, pozat în dimineața după scufundarea Titanicului. A rămas renumit pentru faptul că nu a intervenit în salvarea celor de pe Titanic, deși a fost cel mai aproape de acel loc. Californian a fost ulterior scufundat de un submarin german, în timpul Primului Război Mondial. | Sursa: Public domain, Wikiwand

Vasul Californian, pozat în dimineața după scufundarea Titanicului. A rămas renumit pentru faptul că nu a intervenit în salvarea celor de pe Titanic, deși a fost cel mai aproape de acel loc. Californian a fost ulterior scufundat de un submarin german, în timpul Primului Război Mondial. | Sursa: Public domain, Wikiwand

Într-un număr din aprilie 1912, «Gazeta ilustrată» scria: “Orchestra de pe nenorocitul transatlantic a făcut acest gest frumos și nobil, închinând Muzicei ultimele clipe de viață. Să cânți, să cânți marșuri vesele în timp ce Moartea a tot stăpânitoare te pândește din clipă în clipă; să cânți, în vreme ce valurile ucigașe înghit sute de oameni – să cânți în ritmul oceanului spumos, când bărcile de salvare aruncă undelor capricioase pe acei ce cu o oră înainte se credeau fericiți și’n siguranță – să cânți pentru cea din urmă oră imnul vieței – se poate ceva mai eroic, mai supraomenesc?”

Cu toate că, în ultimul veac, s-a povestit mult despre Titanic, nu mulți pot totuși spune că au văzut adevăratul Titanic în imagini autentice, când și după ce a fost construit și după descoperirea epavei. Am căutat și am găsit o serie de imagini interesante legate de scurta și epica existență a Titanicului.

Din timpul construirii Titanicului | Sursa: Public domain, Wikiwand

Din timpul construirii Titanicului | Sursa: Public domain, Wikiwand

Construirea Titanicului

Royal Mail Ship (RMS) Titanic a fost lansat oficial în 31 mai 1911, de compania White Star Line. Intenția constructorului a fost de a realiza un vapor care să concureze, în viteză și dimensiuni (capacitate) cu ceea ce exista până atunci. Avea o lungime de 269 de metri și peste 52 de mii de tone. În ceea ce privește luxul, a rivalizat cu toate pacheboturile existente atunci.

Elicele Titanicului. Sus: prima imagine, când nava a fost la finalul construirii, ne dă o idee clară cât de masive erau. Imaginea de jos: O elice a Titanicului găsită în 1985, atunci când a fost descoperită și epava pe fundul oceanului Atlantic.

Elicele Titanicului. Sus: prima imagine, când nava a fost la finalul construirii, ne dă o idee clară cât de masive erau. Imaginea de jos: O elice a Titanicului găsită în 1985, atunci când a fost descoperită și epava pe fundul oceanului Atlantic.

Titanic avea trei elice imense – cea din mijloc de aproape cinci metri, celelalte două de șapte metri. Cârma era și ea imensă, potrivit dimensiunii vasului, și cântărea peste 9000 de kilograme.

Gata de lansare la apă | Sursa: Public domain, Wikiwand

Gata de lansare la apă | Sursa: Public domain, Wikiwand

Mutarea uriașului vapor de pe pământ în apă a fost un lung și istovitor proces – a fost nevoie de construirea specială a unei căi de lansare la apă ce a costat 150.000 de dolari și s-au folosit 23 de tone de lubrifianți pentru a-l transporta pe Titanic.

Căpitanul Smith și echipajul

Titanic avea un echipaj format din peste 900 de persoane – au supraviețuit 212. Edward J. Smith a fost căpitanul. Se spunea atunci că voiajul cu Titanic la New York urma să fie ultima lui călătorie înainte de pensionare.

Deși există o mulțime de variante legate de ultimele momente pe Titanic, unele contradictorii, multe au ilustrat de fapt că acțiunile lui finale au fost cu adevărat eroice. Totuși, mulți l-au învinuit pe căpitan de scufundarea navei, iar unii supraviețuitori au susținut că acesta, înainte de incident, era băut.

Edward J. Smith, căpitanul de pe vasul Titanic, celebru atunci pentru numeroasele probleme cu care s-a confruntat mereu în timpul călătoriilor lui cu diferite nave. | Sursa imaginii din stânga: Public domain, Wikiwand; Sursa imaginii din dreapta: Encyclopedia-titanica.org, cu explicația: Căpitanul Smith, pozat de un fotograf de la un ziar, în Southampton, aprilie 1912

Edward J. Smith, căpitanul de pe vasul Titanic, celebru atunci pentru numeroasele probleme cu care s-a confruntat mereu în timpul călătoriilor lui cu diferite nave. | Sursa imaginii din stânga: Public domain, Wikiwand; Sursa imaginii din dreapta: Encyclopedia-titanica.org, cu explicația: Căpitanul Smith, pozat de un fotograf de la un ziar, în Southampton, aprilie 1912

 

S-a spus că viteza prea mare a vasului, ordonată de căpitan, a dus la tragedie – dacă avea viteza mai mică, s-ar fi putut evita sau, oricum, impactul nu ar fi fost atât de mare. Totuși, el a fost absolvit de vină, deoarece s-a considerat că toate acțiunile pe care le-a ordonat înainte de și după ciocnirea vasului de aisberg au respectat normele din vremea respectivă.

Titanic, fotografiat la Southampton, în aprilie 1912, cu puțin timp înainte de plecare în în călătoria inaugurală | Sursa: Titanic facts

Titanic, fotografiat la Southampton, în aprilie 1912, cu puțin timp înainte de plecare în în călătoria inaugurală | Sursa: Titanic facts

Bogat și sărac

Vasul avea o punte unde oricine se putea plimba. Patru cabine aveau însă spații private pentru plimbare. Acele cabine erau numite Parlor Suites și au fost cele mai scumpe de pe vas – un bilet costa peste 4000 de dolari (ceea ce azi ar fi, potrivit unor estimări, în jur de 100.000 de dolari, adică 420.000 de lei)

Zonă de promenadă pe Titanic pentru cei care doreau să se bucure de aer liber | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Zonă de promenadă pe Titanic pentru cei care doreau să se bucure de aer liber | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Cabinele standard, în număr de 350, erau pentru clasa întâi și aveau doar dormitor. Pe lângă acestea, existau și 39 de cabine private, fiecare cu baie proprie, pe lângă dormitor. Câteva includeau chiar și spații pentru garderobă și erau decorate bogat.

Imagine din sala de gimnastică amenajată pe Titanic, 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Imagine din sala de gimnastică amenajată pe Titanic, 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Titanic a fost echipat cu o serie de facilități considerate atunci de lux. Dacă oaspeții de pe Titanic doreau să facă mișcare într-o sală de gimastică (azi am zice fitness), li s-a oferit această posibilitate cu două condiții: trebuiau să aibă un bilet first class și să plătească un șiling. De altfel, Titanic a fost primul pachebot ce oferea această facilitate.

Erau mai multe aparate, cum ar fi biciclete fixe, și fusese angajat și un instructor. Sala era deschisă pentru femei de la 9 dimineața până la prânz și pentru bărbați de la 2 după-amiaza până la ora șase. Între orele unu și trei puteau merge și copii.

Fotografiile reverendului Browne

Francis Browne (Francis Patrick Mary Browne) a fost un iezuit irlandez și un fotograf pasionat. În 1912, el avea 32 de ani și mai avea și o cameră foto. Cele mai cunoscute fotografii făcute de el sunt cele cu RMS Titanic, cu pasageri și echipaj, luate înainte de a se scufunda.

Povestea lui a început cu un bilet primit cadou în aprilie 1912 de la un unchi de-al lui: pentru prima călătorie a navei Titanic, din Southampton, Anglia, până în Queenstown (azi Cobh), Irlanda. Din 10 aprilie 1912, când a plecat în voiaj, și până a doua zi dimineața, el a făcut mai multe poze pe Titanic.

În timpul călătoriei, s-a împrietenit cu un cuplu bogat din America – acesta s-a oferit să-i plătească un bilet până în America și să călătorească împreună.  Francis Browne le-a telegrafiat în Irlanda superiorilor săi pentru a le cere permisiunea. Răspunsul acestora, suficient de clar, a fost de genul «dă-te jos din nava aia – clericule, provincialule». Prin urmare, când vasul a acostat în portul Queenstown, pe coasta sudică a Irlandei, el a părăsit Titanicul și și-a continuat drumul la Dublin, pentru studii.

Când a aflat despre catastrofă, și-a dat seama că imaginile lui valorau mult și va exista un mare interes din partea presei pentru ele. El a negociat atunci cu multe ziare dreptul de a folosi fotografiile făcute de el și astfel acestea au apărut în publicații din toată lumea – el a păstrat negativele.

Cea mai cunoscută carte a lui a rămas albumul foto cu imaginile de pe Titanic, intitulat Titanic Album of Father Browne. Mai jos, câteva poze făcute de Francis Browne pe Titanic.

Încarcarea bagajelor pe Titanic, 10 aprilie 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Încarcarea bagajelor pe Titanic, 10 aprilie 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

 

La Portsmouth, 10 aprilie 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

La Portsmouth, 10 aprilie 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

 

Zonă amenajată pentru lectură și scris | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Zonă amenajată pentru lectură și scris | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

 

Cabina luxoasă a lui Francis Browne | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Cabina luxoasă a lui Francis Browne | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

 

Sala de mase, first class | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Sala de mase, first class | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

 

Ultima imagine cu Titanicul părăsind Queenstown (Cobh), Irlanda, în primul lui voiaj pe mare, spre New York, 12 aprilie 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Ultima imagine cu Titanicul părăsind Queenstown (Cobh), Irlanda, în primul lui voiaj pe mare, spre New York, 12 aprilie 1912 | Foto: Francis Browne, Bridgeman Images

Scara din zona de lux a navei a fost una dintre cele mai spectaculoase (apare și în film). O scară la fel a fost și pe pachebotul Olympic, fratele geamăn al Titanicului. Totuși, nimeni se pare că nu a făcut poze cu această scară de pe Titanic sau cel puțin nu se știe de existența lor – există doar cu cea de pe Olympic.

Scara impresionantă de pe nava Olympic, cu un dom de cristal deasupra. Imagine din 1911. | Sursa: Public domain, Wikiwand

Scara impresionantă de pe nava Olympic, cu un dom de cristal deasupra. Imagine din 1911. | Sursa: Public domain, Wikiwand

 

O schiță actuală a scării impresionante de pe Titanic. Nu s-au găsit poze cu această scară de pe Titanic | Sursa: Public domain, Wikiwand  

O schiță actuală a scării impresionante de pe Titanic. Nu s-au găsit poze cu această scară de pe Titanic | Sursa: Public domain, Wikiwand

Totuși, sunt poze cu scara după scufundare, dar nu mai e nimic care să amintească de măreția ei. Așa cum s-a întâmplat cu scara realizată pentru film, se crede că s-a întâmplat și în realitate: s-a rupt și a plutit departe.

Cada din sala de baie a căpitanului Smith | Sursa: oceanexplorer.noaa.gov, Public domain, Wikiwand

Cada din sala de baie a căpitanului Smith | Sursa: oceanexplorer.noaa.gov, Public domain, Wikiwand

 

John Jacob Astor IV, cel mai bogat pasager de pe Titanic, și tânara lui soție, Madeleine Talmage Astor | Sursa: The Gilded Rage

John Jacob Astor IV, cel mai bogat pasager de pe Titanic, și tânara lui soție, Madeleine Talmage Astor | Sursa: The Gilded Rage

Cel mai bogat

… călător de pe vas a fost John Jacob Astor IV, om de afaceri, inventator, scriitor, unul dintre cei mai bogați oameni din lume în perioada respectivă. El a murit când vasul s-a scufundat. Avea 47 de ani.

John Jacob s-a îmbarcat pe Titanic cu soția lui, Madeleine Talmage Astor, pentru că aceasta era însărcinată și a dorit să nască în America.

Emilio Portaluppi, despre care se presupune că a inspirat personajul Jack Dawson din filmul Titanic | Sursa: Encyclopedia Titanica

Emilio Portaluppi, despre care se presupune că a inspirat personajul Jack Dawson din filmul Titanic | Sursa: Encyclopedia Titanica

Unii au susținut că Madeleine a fost adevărata Rose, femeia care a inspirat personajul Rose din filmul lui James Cameron. De asemenea, se bănuiește că numele celui care a inspirat personajul Jack Dawson din filmul Titanic a fost Emilio Portaluppi, un italian care a lucrat pentru familia Astor. De altfel, John Jacob Astor IV l-a invitat pe Emilio, de profesie pietrar, să se îmbarce cu ei pe Titanic și să meargă în America unde urma să lucreze pentru familia Astor.

Emilio Portaluppi s-a aflat prin urmare și el pe Titanic și a fost unul dintre supraviețuitori. Există mai multe versiuni desore modul în care a reușit asta – în una, apare ca fiind printre cele patru persoane salvate de o barcă ce s-a întors tocmai pentru a verifica dacă mai sunt supraviețuitori.

Deși mulți au bănuit că el a avut o relație cu Madeleine, Emilio Portaluppi nu a amintit niciodată despre acest subiect și nici nu a spus vreodată dacă a mai întâlnit-o pe Madeleine după Titanic. În 1965, el s-a întors definitiv în Italia unde a murit în 1973, la vârsta de 92 de ani.

Madeleine Astor avea 18 ani când a făcut călătoria pe Titanic. A murit la doar 46 de ani, în urma unei afecțiuni cardiace.

Doi tineri căsătoriți. Imaginea a fost făcută de o tânără canadiancă, Bernice (Bernie) Palmer, cu un Kodak Brownie, primit cadou de ziua ei, în ianuarie 1912. În aprilie, Bernie și mama ei au pornit într-o croazieră pe Mediterana la bordul navei Carpathia.| Foto: Bernie Palmer

Doi tineri căsătoriți. Imaginea a fost făcută de o tânără canadiancă, Bernice (Bernie) Palmer, cu un Kodak Brownie, primit cadou de ziua ei, în ianuarie 1912. În aprilie, Bernie și mama ei au pornit într-o croazieră pe Mediterana la bordul navei Carpathia.| Foto: Bernie Palmer

În luna de miere

Cei doi tineri se căsătoriseră în ianuarie 1912, la New York. După ce și-au petrecut luna de miere, călătorind timp de trei luni în Europa, s-au îmbarcat la Cherbourg, pe Titanic, cu bilete pentru clasa întâi care i-a costat 55 de lire.

Ei au fost printre norocoșii care au scăpat cu viață din tragedie. Au fost îmbarcați pe Carpathia. Nava s-a aflat atunci în apropiere de locul unde s-a scufundat Titanicul și căpitanul de pe Carpathia a fost cel care a decis imediat să meargă în ajutorul celor de pe Titanic (deși cel mai aproape a fost Californian). A ajuns acolo în dimineața zilei, după trei ore de la scufundarea Titanicului, și a îmbarcat toți supraviețuitorii.

Bernie Palme a făcut atunci poze cu aisbergul de care s-a lovit pachebotul și cu mai mulți supraviețuitori îmbarcați pe Carpathia.

Aisbergul de care s-a lovit Titanicul și, în urma impactului, nava imposibil de scufundat s-a dus la fundul oceanului. Dacă te-ai întrebat vreodată ce a pățit aisbergul – mai nimic, a plutit mai departe pe ocean, după cum se vede din această poză luată de pe nava Carpathia, în dimineața zilei de 14 aprilie 1912 | Foto: Bernie Palmer

Aisbergul de care s-a lovit Titanicul și, în urma impactului, nava imposibil de scufundat s-a dus la fundul oceanului. Dacă te-ai întrebat vreodată ce a pățit aisbergul – mai nimic, a plutit mai departe pe ocean, după cum se vede din această poză luată de pe nava Carpathia, în dimineața zilei de 14 aprilie 1912 | Foto: Bernie Palmer

Deoarece pe Carpathia nu exista suficientă hrană pentru cei care au plătit bilete și pentru cei salvați de pe Titanic, căpitanul a hotărât să se întoarcă la New York pentru a-i debarca pe cei din urmă.

Supraviețuitori de pe Titanic îmbarcați pe nava Carpathia, 14 aprilie 1912  | Foto: Bernie Palmer

Supraviețuitori de pe Titanic îmbarcați pe nava Carpathia, 14 aprilie 1912  | Foto: Bernie Palmer

Un jurnalist (așa se spune), aflat și el pe Carpathia, a reușit atunci să obțină imaginile făcute de Bernie. El s-a oferit să le developeze, să le printeze și să-i returneze apoi imaginile. Cum nu a realizat atunci valoarea imensă a acestora, Bernie i-a cedat drepturile de autor pentru ridicola sumă de 10 dolari.

În 1986, ea a donat Institutului Smithsonian camera foto cu care a luat imaginile, fotografiile cu Titanic și alte materiale ce aveau legătură cu acel eveniment.

Câțiva supraviețuitori care au făcut parte din echipajul Titanic | Imagine din cartea “Voyagers of the Titanic” de Richard Davenport-Hines, Sursa foto: NY Times

Câțiva supraviețuitori care au făcut parte din echipajul Titanic | Imagine din cartea “Voyagers of the Titanic” de Richard Davenport-Hines, Sursa foto: NY Times

 

Abia după 73 de ani, a fost descoperită epava navei Titanic, la adâncimea de 3800 de metri  | Foto: Ralph Bradshaw White, primul care a documentat și arătat lumii imagini cu epava Titanicului; Sursa foto: Smithsonian Magazine

Abia după 73 de ani, a fost descoperită epava navei Titanic, la adâncimea de 3800 de metri  | Foto: Ralph Bradshaw White, primul care a documentat și arătat lumii imagini cu epava Titanicului; Sursa foto: Smithsonian Magazine

Descoperirea epavei RMS Titanic

De-a lungul timpului, au fost nenumărate încercări de a se găsi epava Titanicului, toate eșuate, până în 1985, când ofițerul din Marina americană Robert Ballard a descoperit-o. Perfecționarea unui vas submersibil, Argo, a dus în principal la găsirea epavei.

Millvina Dean a fost cel mai tânăr pasager de pe Titanic | Sursa foto: Biography.com

Millvina Dean a fost cel mai tânăr pasager de pe Titanic | Sursa foto: Biography.com

Ultimul supraviețuitor

Millvina Dean a fost cel mai tânăr pasager de pe Titanic – avea două luni –  și s-a aflat printre cei 705 supraviețuitorii de pe Titanic. Ea a murit în ziua de 1 iunie 2009, la vârsta de 97 de ani.  

Părinții ei s-au hotărât să părăsească Anglia și să se mute în America, în Kansas, unde se afla familia tatălui ei. Ironic, nu și-au cumpărat bilete pentru Titanic, însă au fost transferați la bordul acelei nave, ca pasageri la clasa a treia. Tatăl ei a murit în timpul scufundării vasului; ea, fratele și mama ei au fost în barca de salvare numărul zece.

Bărcile de salvare lăsate la dana White Star Line din New York de Carpathia, nava pe care au fost îmbarcați toți supraviețuitorii de pe Titanic | Sursa: Titanic Facts

Bărcile de salvare lăsate la dana White Star Line din New York de Carpathia, nava pe care au fost îmbarcați toți supraviețuitorii de pe Titanic | Sursa: Titanic Facts

De teamă să nu se scufunde și bărcile de salvare, echipajul de pe Titanic a decis ca în fiecare barcă să fie mai puțini oameni – multe au fost însă folosite la jumătate din capacitate, în una se aflau doar 12 oameni, deși au fost testate cu aproximativ 68 de bărbați, capacitatea maximă.

Titanic a inspirat nu numai zeci de articole, reportaje și documentare de presă, legende, povești, filme. O acuarelă contemporană de Dale Jorgensen, cu nava înainte de plecare din Southampton, Anglia  | Sursa: Fine Art America

Titanic a inspirat nu numai zeci de articole, reportaje și documentare de presă, legende, povești, filme. O acuarelă contemporană de Dale Jorgensen, cu nava înainte de plecare din Southampton, Anglia  | Sursa: Fine Art America

30 de secunde și un… dacă

Se spune că, dacă echipajul l-ar fi alertat pe căpitan cu doar 30 de secunde mai devreme, accidentul nu ar fi avut loc. Dacă. Cine știe?


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.