CITIRE

După 10 ani de studiu, Google ne spune ce calități...

După 10 ani de studiu, Google ne spune ce calități trebuie să aibă cei mai buni manageri

Oricine poate să ajungă șef, în general; în particular, nu oricine poate să fie acel manager memorabil, de care atât companiile cât și angajații să-și amintească mereu cu o încântare dusă spre admirație. Acea personalitate care știe să atragă idei, oameni creativi, să comunice, să motiveze, să stimuleze, să încurajeze, să susțină.

După ani petrecuți în redacții, am încercat o schimbare importantă – nu pentru că nu mai voiam jurnalism, ci pentru că nu mai credeam în acel așa-definit jurnalism. Astfel, după zeci de probe și chestionare de toate felurile, m-am văzut la departamentul de comunicare dintr-o companie unde trebuia să mă ocup de dezvoltarea website-ului, de relația cu oameni din presă (ce mai rămăsese din ea) și de multe alte și mărunte lucruri de zi cu zi care, evident, nu puteau să încapă în acel program standard de opt ore. Învățată însă cu stilul de viață ca reporter, nu era o problemă. Aceasta a apărut treptat și se făcea tot mai vizibilă pe măsură ce lipsea cu desăvârșire comunicarea deschisă și eficientă între manager și angajați.

Chiar dacă nu m-am gândit până atunci ce calități ar trebui să aibă un manager pentru a fi văzut ca unul de excepție, puteam să-mi dau seama că o persoană lipsită de tact și viziune, incapabilă să asculte, să înțeleagă și să recunoască diferite caractere, nu prea avea cum să câștige respect și încredere din partea celor pe care îi coordona. Așa se face că povestea mea la compania respectivă a fost cea mai scurtă din viața mea de angajat. De altfel, din ceea ce am observat în acel timp, media de rezistență pentru cei mai mulți angajați era acolo de 3-4 luni, după care își dădeau demisiile, chiar dacă nu își găseau înainte un loc de muncă – prin urmare aș putea spune că am reușit o mică performanță încercând să mă adaptez unui haos vreme de opt luni.

Am auzit deseori această vorbă: nu părăsim companii, părăsim manageri. Atunci am și experimentat-o. Și sunt convinsă că mulți dintre voi aveți o astfel de experiență. Tocmai de aceea, proiectul Google lansat în 2008 – cu numele Oxygen J – prin care au dorit să afle ce trăsături conturează caracterul unui manager performant suna promițător. De ce au vrut să cunoască toate aceste lucruri? Pentru că, spun ei, și nu îi contrazic, „managerii contează enorm și au un imens impact asupra performanenței angajaților”.

Pentru a afla ce face un manager să fie cu adevărat extraordinar pentru Google au avut nevoie de vreo zece ani și iată câteva concluzii la care au ajuns.

Stunning Free Images · Pixabay

Managerul deosebit este un profesor (sau antrenor, dacă sună mai motivant) bun. Știe să se folosească de problemele care apar atunci când o echipă lucrează la un proiect și, în loc să le rezolve el pe toate, comunică și îi ghidează pe oameni în așa fel încât aceștia să fie capabili să găsească soluții, să le aplice, să învețe din  experiențe și greșeli.

Nevoia de a controla totul nu definește un bun manager – nu există angajat care să fie încântat de un astfel de șef. Un manager veritabil știe să le ofere subalternilor acea libertate care să-i ajute să-și pună ideile în practică, să găsească soluții creative, să învețe, să-și dezvolte abilitățile. În plus, se asigură că oamenii au uneltele necesare și suficientă independență pentru a-și face treaba cât mai bine.

O echipă poate face performanță atunci când există încredere între oamenii ei. Asta e o altă responsabilitate a unui manager excelent, de a crea un mediu de lucru excelent, relaxant, bazat pe încredere – în acest fel, atunci când ceva nu merge bine sau când cineva face o greșeală nu apare suspiciunea sau tendința de a pedepsi.

Stunning Free Images · Pixabay

Cei mai buni manageri îi fac pe cei din jurul lor să dea tot ce au mai bun. Se folosesc de inteligența emoțională pentru a-i motiva pe oameni și a-i ajuta să-și cunoască și să-și atingă întregul potențial. De aceea, ei sunt ascultători activi și nu se sfiesc să-i laude pe cei care merită – pe de altă parte, când e cazul nu ezită să exprime un feedback mai puțin plăcut, însă pe care știu cum să-l îmbrace într-o formă constructivă.

Investiția în oameni este una din căile sigure de a avea o companie performantă – managerii de top știu acest lucru și le oferă oamenilor opțiuni pentru dezvoltarea carierei, pe principiul că nu toată lumea vrea să meargă pe același drum.

Managerul mediocru dă impresia că are o strategie pe care, în mod misterios, o ține doar pentru el – motiv pentru care angajații lui bâjbâie încercând să ghicească drumul. De cealaltă parte e managerul care are o viziune clară, o explică tuturor și se asigură că fiecare înțelege unde trebuie să ajungă.

Managerii buni conduc, îndrumă, ghidează oamenii. Ei sunt cei care iau deciziile dificile și le discută apoi cu toți din echipă în așa fel încât toți să știe de ce au fost făcute acele alegeri. Urmează apoi partea cea mai dificilă – cea a execuției, a punerii în aplicare a ceea ce s-a stabilit și planificat.

Stunning Free Images · Pixabay

Chiar dacă mulți trec testul prin care dovedesc abilitățile manageriale necesare, puțini ajung remarcabili. Pentru că aptitudinile de a face un lucru nu sunt suficiente; un manager bun trebuie să știe cum să se folosească de ele și cum să le pună în practică ca să obțină lucruri extraordinare. Numai acei manageri pot crea echipe de succes care sunt de fapt baza companiei prospere.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.