Site icon Editia de Dimineata

EXCLUSIV A început febra Black Friday. Analist marketing online: În România, conceptul și-a pierdut aproape cu totul esența

blog.mailrealy.com

Black Friday este un alt eveniment de inspirație americană, care a avut un real succes în întreaga lume. În Statele Unite „Vinerea Neagră” a cumpărăturilor are loc în fiecare an între 23 și 29 noiembrie, imediat după Ziua Rrecunoștinței. Aceasta este cea mai aglomerată zi de cumpărături din an, unde reducerile la majoritatea produselor depășesc chiar și pragul de 80%, fiind un bun prilej pentru marile lanțuri de magazine să scape de stocurile vechi, chiar înainte de a le primi pe cele destinate sărbătorilor de iarnă.

Anul acesta marile magazine online dau startul cumpărăturilor de pe 16 noiembrie, deoarece intenția lor este să livreze toate coletele în țară până la începutul vacanței 30 noiembrie – 1 decembrie.

Un aspect destul de important legat de Black Friday, dar mai puțin cunoscut, este că acest eveniment își are anumite origini bine împământate  în istoria Americii. Astfel, prima atestare istorică a acestui eveniment a fost dată de Abraham Lincoln în anul 1863, fiind destinat comerțului. Cu toate acestea, i-a luat mai mult decât un secol să aducă un impact demn de luat în serios.

Black Friday în „țara mamă” ( SUA) 

În SUA Black Friday este o sărbătoare federală, fiind publică în unlele state. Mulți oameni își iau o zi de concediu anual, în ziua de după Ziua Recunoștinței, iar multe ogranizații se închid, de asemenea pentru week-end. Există o mobilizare și la nivel administrativ, deoarece sistemele de tranzit public se pot desfășura în programul normal sau pot avea schimbări, iar unele magazine își extind orele de deschidere pe Black Friday. Există, de asemenea, congestie pe drumuri spre destinațiile de cumpărături populare.

Sursă Foto: RedFlagDeals.com

Americanii cheltuiesc anual de Black Friday chiar și până la 10 miliarde de dolari. 

Black Friday a fost din anul 2005 ce mai aglomerată zi de cumpărături din SUA. În 2014, volumul de cheltuieli de Black Friday a scăzut pentru prima dată de la ultima statistică din 2008.  Atunci au fost cheltuite aproximativ 50 de miliarde de dolari, în scădere cu 11% față de anul precedent.

Au existat chiar și rapoarte de violență care au avut loc între cumpărători de Black Friday. Din 2006, au fost raportate 10 decese și 111 răniri în Statele Unite. Acest aspect este unul comun pentru cumpărătorii potențiali. Aceștia pleacă din vacanță încă din seara Zilei Recunostintei în efortul de a asigura un loc în fața liniei și astfel o șansă mai bună de a obține obiectele dorite.

Sursă Foto: theglobepost.com

Fenomenul Black Friday în România 

Black Friday a apărut în țara noastră în urmă cu aproape șapte ani. Mai exact, în toamna anului 2011, reprezentanții unuia dintre cele mai mari magazine online au organizat pentru prima dată acest eveniment în România. Atunci, au fost doar câteva magazine care au încercat să importe fenomenul în țara noastră.

Din 2011, de când a fost pentru prima dată organizat Black Friday în România, fenomenul a avut creşteri considerabile în fiecare an.

În România, termenul de Black Friday a fost folosit excesiv de marile lanțuri de magazine. Astfel, au apărut mai multe evenimente de acest tip, folosindu-se această expresie pentru toate reducerile de sezon. Acest lucru pare să schimbe oarecum imaginea evenimentului în sine, fiind perceput de clienți, doar ca o startegie de marketing. Cu toate acestea, conștienți de expunerea la care se supun, preferrințele românilor pentru cumpărăturile online nu se schimbă.

Un studiu realizat de Kantar Millward Brown, după ediţia de anul trecut a Black Friday, a arătat că 94,3% din populaţia cu vârste cuprinse între 18 şi 50 de ani auzise de eveniment. De Black Friday, 47,5% din cei care au achiziţionat ceva au comandat online, în timp ce pentru offline au optat 41,5%, iar 11% au îmbinat ambele modalităţi potrivit EuropaFM.ro.

Specialistul în marketing online Raul Lazăr a vorbit în exculsivitate, pentru Editiadedimineata.ro  despre întreg fenomenul Black Friday, dar și depsre strategiile de marketing, la care marii retaleri fac apel pentru a-și promova mai bine produsele.

Am observat faptul că în România este folosit frecvent termenul de Black Friday, pentru a scoate în evidență o gamă de reduceri ale unui sezon. Ce părere aveți despre acest lucru? 
Pe scurt, în România, termenul și conceptul Black Friday și-a pierdut aproape cu totul esența ajungând un simplu termen cu un impact psihologic mai mic sau mai mare în scopul de a declanșa „un beculeț” în mintea consumatorului, sperând astfel că o simplă campanie de reduceri să producă efecte “wow”. Părerea mea despre acesta „tactică”? Simplu, este o greșeală, o „adaptare” a unui concept în mod greșit și o tehnică probabil cu rezultate puțin peste medie pe termen scurt, dar proaste pe termen lung.”  , a menționat acesta.
De ce România nu are o singură „Vinere Neagră” așa cum au americanii? Folosesc impropriu comercianții români termenul de Black Friday? Și de ce au ales să renunțe la clasicul „Reduceri”, în schimbul „Black Friday”? 
Fiindcă Black Friday la americani respectă un concept, are o esență și când spui Black Friday ca, consumator te gândești la: o zi din an, reduceri cu adevărat substanțiale, lichidări de stocuri. 
 Pe de altă parte, românul, inventiv ca de obicei, a forțat nota și a profitat de acest concept imprimat în mintea consumatorului și după cum spuneam mai sus, a încercat să adauge un “plus” banalelor campanii de reduceri profitând de acest termen. 
 După ce am dat de pământ cu termenul „reduceri” la cât de excesiv l-am folosit (am ținut-o dintr-o reducere în alta, o bună parte fictive), am ajuns să avem (exemple fictive) Black Friday de Primăvară, Black Friday de Crăciun, Black Friday de Valentines, Black Friday de 1 Mai, și așa mai departe, totul în încercarea disperată de a vinde cât vindeam acum ani buni prin termenul reducere/sale.”, a mai adăugat Raul Lazăr.
Sunt sau nu sunt reducerile de Black Friday, ce par a fi? Sunt ele doar o simplă strategie de marketing? 
Aș merge și mai departe, făcând o completare în acest sens „febră a reducerilor”, pe care am reușit să o ducem la nivel de banalitate, de ceva din viața de zi cu zi; dacă observați, aproape nimeni nu mai vinde nimic în Romania dacă nu are un preț full „umflat” și unul tăiat, ceea ce a dus la un declin major a încrederii consumatorului în reduceri. 
Revenind la prima întrebare, răspunsul nu poate fi unul clar, răspunsul este și da și nu. Da, dacă ne referim la produsele aflate spre sfârșit de viață, aflate pe un stoc ce se dorește lichidat unde reducerile sunt substanțiale și nu, dacă ne referim la restul, când zic restul, reprezintă majoritatea produselor aflate în campanie doar cu niște reduceri pe care le-au mai oferit de n-ori în decursul anului și/sau, reduceri mici sau produse ale căror preț atunci când ies din Black Friday, este puțin mai mare (diferențele sunt infime) sau poate rămâne cu același preț. 
 Referitor la a-2-a întrebare, ce pot să spun? Da, până la urmă totul se reduce la o strategie de marketing și totul este gândit, bine-pus la punct, iar efectul încă se poate observa prin cifrele vânzărilor.  
 
În concluzie, chiar dacă încrederea este scăzută, părerile pot fi împărțite între consumatori în privința Black Friday; de ce?  
 Vă dau un exemplu pur fictiv: un iPhone 6 se vinde cu 20 lei, iar de de Black Friday îl vinde cu 10 lei, consumatorul care și-a dorit încă de la lansare un iPhone 6, va fi cel mai fericit fără să se gândească prea mult că este un model vechi, iar marele retailer vrea să își golească stocul după ce a „tras” de el 5 ani la supra-preț și este conștient că oricum la prețul respectiv nu îl mai va putea vinde, iar eu care „vânez” un iPhone X  și un TV 4K HDR apărut de 1 an, voi fi dezamăgit să văd o reducere de maxim 10% care probabil a mai fost sau cu siguranță imediat după Black Friday va mai reveni poate și mai mare, sub un alt nume, ex. “Black Friday de Iarnă”. Aici fac abstracție o anumite gamă de produse, de exemplu, mașini noi la care și în afara unei promoții se pot obține discount-uri substanțiale.”, a conchis acesta.

 

 

 

 

 

Exit mobile version