Site icon Editia de Dimineata

Gara de Nord din București va fi modernizată cu bani europeni

Gara de Nord din București va fi modernizată cu bani europeni. CFR a anunțat că a lansat licitația pentru prima etapă a lucrărilor, care presupune repararea și modernizarea clădirilor Gării. Ultima restaurare a avut loc la sfârșitul anilor 90.

Termenul de depunere a ofertelor este 6 martie. Termenul de finalizare a lucrărilor este de 55 de luni, dar deocamdată nu se știe când vor începe acestea.

Asta înseamnă 9 luni proiectare și 46 de luni execuție”, a spus Oana Brânzan, purtător de cuvânt CFR SA, citată de europafm.ro.

După modernizarea clădirilor, a caselor de bilete va urma zona peroanelor, dar și zona parcărilor.

„Ne concentrăm pe modernizarea, consolidarea și reabilitarea tuturor clădirilor din cele trei corpuri. Partea de modernizre a spațiilor destinate publicului călător, inclusiv facilități pentru persoanele cu dizabilități. Prevede inclusiv crearea unor spații verzi centrale cu zonă de ateptare pentru publicul călător”, a adăugat Oana Brânzan.

Ultima renovare a Gării de Nord din București, care se află pe lista monumentelor istorice, a fost realizată între 1997-1999.

În prezent, multe zone se află într-o stare deplorabilă. Gara nu mai are nici sală de așteptare, aceasta fiind transformată în spațiu pentru refugiații ucraineni.

Salonul de așteptare al regilor României din Gara de Nord, un loc ţinut secret pentru călătorii de rând, va fi restaurat odată cu modernizarea întregului ansamblu CFR. Se doreşte ca acest spaţiu istoric să îşi deschidă uşile pentru toată lumea. Este o bijuterie arhitecturală, dar care stă de zeci de ani, încuiată.

Istorie

Gara de Nord a fost inaugurată de Regele Carol I în septembrie 1872, dar puţină lume ştie că arăta altfel. Și avea o încăpere cu totul specială.

În vremea monarhiei, regii ieşeau din salon şi urcau direct în Trenul Regal, pentru că aici era punctul 0 al Gării de Nord şi Peronul Unu.

Sala de aşteptare luxoasă avea candelabre de cristal, un spectaculos tavan din marmură, plafoniere de iluminat aduse de la Paris, oglinzi de cristal, un salon de protocol cum nimeni nu ar fi bănuit că poate exista în țara noastră.

Imediat după îndepărtarea de pe tron a Regelui Mihai, în 1947, acest salon a devenit locul cel mai ascuns din Gara de Nord. A fost construit pe vremea Regelui Carol I special pentru vizita împăratului austro-ungar Franz Joseph din 1896. De-a lungul istoriei, au trecut pe aici toţi cei patru regi ai României.

Împăratul Franz Joseph a trecut de două ori prin salonul regal, fotografiat chiar înainte să sosească. În 1914, a fost depus aici sicriul drapat în negru al Regelui Carol I, în drum spre necropola de la Curtea de Argeș. În 1928, regele-copil a inaugurat aici prima locomotivă cu aburi din România, construită la Uzinele Malaxa. Se pare că ultima oară Regele Mihai a intrat în acest salon în ziua de 21 decembrie 1947, când s-a întors de la Londra, de la nunta Reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii. Şi comuniştii au folosit salonul oficial, mai în secret, dar apoi doar anumite persoane au mai putut intra aici.

Călătorii din Orient Expres, în fiecare an când ajung în România și-n Gara de Nord, intră prin salonul regal.

În 2013, salonul a fost deschis pentru Majestatea Sa Margareta şi Principele Radu. Şi tot atunci, a fost aşezată o plăcuţă care vorbeşte despre însemnătatea locului.

Exit mobile version