Site icon Editia de Dimineata

Un japonez de vârstă mijlocie a devenit brusc o tânără atrăgătoare

Soya no Sohi a atras zeci de mii de adepți pe Twitter ca o tânără pasionată de motociclete, care parcurgea drumurile pitorești din nordul Japoniei, postând zilnic fotografii în timp ce traversa munții și plajele. În martie, s-a aflat că Soya era de fapt Yasuo Nakajima, un bărbat în vârstă de 50 de ani, care folosise aplicația FaceApp pentru a-și transforma fața la fiecare poză. Cele peste 300 de selfie-uri pe care le postase de vara trecută erau toate falsuri generate de computer.

Bărbatul a spus că a făcut asta pentru că altfel nimeni n-ar fi fost interesat de ce postează un bărbat de vârstă mijlocie pe Twitter. În loc să fie revoltați, oamenii s-au îngrămădit să urmărească personajul. Mulți fani au spus că le păsa mai mult de personalitatea lui decât de fața lui.

Cu câteva atingeri pe ecran, Nakajima valorificase un tip popular de inteligență artificială cu o putere ciudată de a deforma lumea. Milioane de oameni au folosit astfel de „filtre faciale” pentru a-și șterge ridurile, pentru a-și reface coafurile și pentru a „îmbunătăți” aspectul lor în fotografii – mai ales pentru a le putea posta pe rețelele de socializare, unde ar putea fi etichetate, analizate și clasificate în funcție de acțiuni și aprecieri.

Dar Nakajima împinsese tehnologia până la concluzia ei firească: el nu doar își rafinase fața, ci inventase una nouă. Odată cu aceasta, câștigase încrederea și afecțiunea unui grup de străini, care nu avea nici o idee despre cine era el cu adevărat.

Vara trecută, în timp ce rula cu motocicleta pe insula Shikoku din Japonia, a încercat ceva diferit. Își văzuse copiii – unul la facultate, ceilalți doi la liceu – jucându-se cu FaceApp, așa că a încercat și el aplicația, postând o fotografie manipulată cu el însuși ca o tânără cu pielea strălucitoare. Pentru numele de utilizator de pe Twitter, el a ales @azusagakuyuki – un amestec de nume ale copiilor săi.

„Tânăra” Soya nu a postat niciodată nimic riscant sau sexualizat: a optat pentru mănuși voluminoase și jachete de curse, arătându-și rareori pielea. Îi plăceau campingul, cărțile de benzi desenate și berea și răspundea rapid fanilor cu mulțumiri. A apărut aproape în întregime singură, deși nu părea niciodată tristă.

Rețelele sociale sunt mai puțin o reflectare a cine suntem și mai mult un spectacol cu cine vrem să fim.

Foto: Twitter

Exit mobile version