Germania a început, joi, lucrările de construcţie a primelor terminale plutitoare de gaze naturale lichefiate (GNL) în Wilhelmshaven, oraş portuar situat în Saxonia Inferioară.
Lucrările fac parte din eforturile ţării de a deveni independentă de gazul naturale provenite din Rusia în urma războiului provocat de Moscova în Ucraina.
Germania pune în practică rapid mai multe proiecte de infrastructură pentru importul de gaze naturale lichefiate din cauza contextului actual. Ministrul Economiei și Climei, Robert Habeck, a participat la ceremonia de lansare a construcției primului terminal german din Wilhelmshaven și a semnat contracte pentru patru unități flotante de gaze lichefiate, potrivit Clean Energy Wire (Clew).
Germania încearcă să accelereze construcţia terminalului pentru a importa gaze naturale lichefiate din diverse ţări, inclusiv din Statele Unite.
„Avem o şansă mare să facem ce este în mod normal imposibil în Germania: să construim un terminal de gaze naturale lichefiate în aproximativ 10 luni şi să îl conectăm la alimentarea cu gaze germane”, a declarat vicecancelarul şi ministrul Economiei, Robert Habeck.
Germania a fost supusă presiunii din partea Ucrainei şi a altor state europene să renunţe la aprovizionarea cu energie rusă de la începutul invaziei Rusiei în Ucraina, pe 24 februarie.
Habeck a impus în luna aprilie măsuri fără precedent pentru a reduce dependenţa Germaniei de gazele din Rusia şi cu scopul de a contracara ceea ce unii politicieni germani numesc „şantajul energetic” al Kremlinului.
El a mai spus că este esenţial ca Germania să devină independentă de aprovizionarea cu energie rusă, chiar dacă acest pas presupune găsirea unor soluţii alternative considerate anterior „nerealiste”.
Oficialul german a adăugat că cea mai mare economie a Europei a redus ponderea importurilor de energie din Rusia de la 35% la 12% în ceea ce priveşte petrolul, de la 50% la 8% pentru cărbune şi de la 55% la 35% gazele naturale.
În același timp, landul Saxonia Inferioară și Guvernul federal au convenit să instituie o infrastructură de import la scară industrială pentru gazele lichefiate până în 2025. Dar ONG-ul Environmental Action Germany (DUH) a cerut oprirea imediată a construirii instalației de GNL de la Wilhelmshaven și afirmă că aceasta amenință cu distrugerea unui biotop submarin.
În cadrul eforturilor sale de adaptare la contextul actual, Guvernul federal german a anunțat că va face presiune pentru construirea de terminale naționale de import de GNL, atât flotante, cât și terestre.
Germania dispune de o rețea de gazoducte bine dezvoltată și este legată la terminale din țările vecine, dar nu are actualmente propriul său port pentru a putea primi direct GNL.
Cum construirea unui terminal terestru durează ani, Guvernul închiriază patru unități flotante pe termen scurt, cu susținerea societăților energetice Uniper și RWE. În afara celei de la Wilhelmshaven, o a doua unitate, la Brunsbuttel, ar urma să fie operațională la începutul anului viitor, scrie Clean Energy Wire (Clew).
Companiile de transport Hoegh LNG şi Dynagas vor furniza fiecare două din terminalele GNL, care împreună au capacitatea de a converti anual cel puţin 20 miliarde metri cubi de gaz super-răcit, aproximativ o cincime din necesarul Germaniei.
Printre cei mai mari exportatori globali de GNL se află SUA, Australia şi Qatar.
Ţările europene caută să-şi diversifice rapid livrările de energie, în contextul sancţiunilor impuse Rusiei în urma invadării Ucrainei. Săptămâna trecută, Gazprom a oprit complet livrările de gaze naturale către Polonia şi Bulgaria, în absenţa plăţilor în ruble de la cele două ţări pentru livrarea combustibilului. Aceste evoluţii arată necesitatea reducerii urgente a dependenţei de combustibilii fosili ruseşti.
De la invadarea Ucrainei, Germania a redus deja ponderea importurilor de gaze ruseşti la aproximativ 35%, de la aproape 50%, şi vrea să ajungă la doar 10% până în vara lui 2024.
Guvernul de la Berlin a alocat 2,94 miliarde de euro pentru plata terminalelor plutitoare de GNL şi a infrastructurii necesare pentru a le conecta la reţea, a confirmat Ministerul Economiei.
Germania, care are nevoie anual de aproximativ 95 miliarde metri cubi de gaze, nu are în prezent terminale GNL, iar cele din statele vecine, cum ar fi Ţările de Jos, Franţa, Belgia şi Polonia, nu au suficientă capacitate pentru a furniza gaze întregii Europe.
Până în 2026, Germania intenţionează să contruiască mai multe terminale fixe GNL.
În timp ce GNL este pe termen scurt o măsură vizând reducerea depedenței de energia rusească, Guvernul federal mizează pe energiile regenerabile pe termen lung, amintește Clean Energy Wire (Clew).