CITIRE

Locuri celebre și momente istorice în 12 imagini r...

Locuri celebre și momente istorice în 12 imagini rare, de neuitat

 

A face azi o poză e, în general, floare la ureche – oricine are un telefon cu o cameră poate surprinde, în principiu, într-o imagine aproape orice se întâmplă în jurul lui. În timp real. Și în următoarea secundă să o arate teoretic lumii întregi.

A fotografia însă un eveniment memorabil pentru omenire, e cu totul altceva. Ceva ce nu oricine are șansa să o facă iar în urmă cu o sută de ani cu siguranță că nu toată lumea avea o astfel de posibilitate, în primul rând pentru că un aparat foto era un lucru rar, prin urmare și foarte scump.

Tocmai de aceea, cei care, de-a lungul timpului, au avut un aparat foto și au reușit – fie că a fost coincidență, noroc chior sau planificare – să se afle în locul și la momentul potrivit, acolo unde s-a întâmplat ceva important, ne-au dat prin imaginile lor șansa de a vedea un anumit loc așa cum arăta la începuturi și să fim martori peste timp ai unor evenimente importante. Să trăim atmosfera, starea, sentimentele, mesajele surprinse și transmise prin imagini. Cum spunea un fotograf român de la începutul secolului al XIX-lea, “am făcut aceste poze ca să vadă cum a fost și cei care n-au fost”.

Vă invit într-un tur cu imagini, unele făcute de mai bine de un veac, ce au surprins momente însemnate din trecutul acestei lumi în care trăim. Fotografii pe care le vezi și nu le mai uiți.

1912. Machu Picchu

În 1911, exploratorul Hiram Bingham III, ajutat de băștinași, a descoperit fortăreața incașă Machu Picchu din Anzi, în Peru.

Prima fotografie de la descoperirea Machu Picchu, 1912 | Sursa: Rare Historical Photos

Prima fotografie de la descoperirea Machu Picchu, 1912 | Sursa: Rare Historical Photos„

În 1912, la câtva timp de la descoperire, s-a făcut prima fotografie cu ruinele vechii așezări Machu Picchu.

1914. Primul Moulin Rouge

Fondat de un impresar francez și un întreprinzător catalan (cei care au fost și proprietarii Olympia, sala de concerte din Paris), celebrul cabaret parizian Moulin Rouge a fost inaugurat în 6 octombrie 1889. Localul original a ars însă în 1915 – un scurt circuit într-un depozit s-a extins rapid în toată clădirea. După ce a fost refăcut, s-a redeschis în 1921.E cunoscut și ca locul de naștere al dansului modern cunoscut cu numele de can-can. Se află în apropiere de cartierul Montmartre, în districtul Pigalle. Astăzi, a rămas o atracție turistică în Paris, cu spectacole fastuoase și un decor interior ce îl face pe vizitator să simtă aerul boem al sfârșitului de secol XIX din Paris.

Cu Moulin Rouge, clădirea originală, s-a păstrat o fotografie datată în 1 ianuarie 1914. A fost făcută de un bancher francez, Albert Kahn. În dreapta este imaginea de pe o carte poștată, cu Moulin Rouge în 1900.

Cu Moulin Rouge, clădirea originală, s-a păstrat o fotografie datată în 1 ianuarie 1914. A fost făcută de un bancher francez, Albert Kahn. În dreapta este imaginea de pe o carte poștată, cu Moulin Rouge în 1900.

1917. Mașina bizară a țarului Nicolae al II-lea al Rusiei

Această bizarerie de mașină pe șenile și schiuri în partea din față a fost creată de inginerul militar de origine franceză Adolphe Kégresse. Născut în 1879 în Franța, acesta s-a mutat în 1905 la Sankt Petersburg unde a lucrat pentru țar.

Extravagantul automobil al țarului Nicolae al II-lea al Rusiei | Sursa: Pinterest

Extravagantul automobil al țarului Nicolae al II-lea al Rusiei | Sursa: Pinterest

Autovehiculul a fost creat și personalizat pentru țar și se consideră prima mașină de tip off-road. Este, fără îndoială, una dintre cele mai ciudate mașini fabricate în lume.

1918. Unirea de la Alba Iulia

În 1918, foarte puțini oameni din Transilvania se puteau lăuda cu un aparat de fotografiat. Unul știm sigur că a avut și l-a folosit o viață, reușind să surprindă și câteva imagini cu evenimentul de la 1 decembrie 1918 din Alba Iulia. Valoarea acestora vine și din faptul că sunt singurele imagini de la acel moment.

Aceasta e una dintre cele șase fotografii cu mulțimea adunată la 1 decembrie 1918 în Alba Iulia. Fotograf: Samoilă Mârza

Aceasta e una dintre cele șase fotografii cu mulțimea adunată la 1 decembrie 1918 în Alba Iulia. Fotograf: Samoilă Mârza

Fotograful s-a numit Samoilă Mârza, era din Galtiu, o localitate din județul Alba, și avea atunci 33 de ani. „Dacă nu făceam eu poze acolo, nu era nimic, acum văd și cei care n-au fost”, i-a spus cândva Samoilă unui nepot.

1918. Școala în aer liber, Olanda

În primele decenii ale secolului al XX-lea, tuberculoza devenise în întreaga lume, în mod special în Europa, o problemă tot mai îngrijorătoare. Cum autoritățile din Olanda se temeau că elevii adunați într-un spațiu închis în școli ar fi într-un mediu propice răspândirii bolii, au căutat o soluție. Și s-au gândit să amenajeze clase în aer liber. Au găsit zone din apropierea orașelor și au făcut locuri unde puteau fi ținute orele, uneori chiar și în zilele friguroase de iarnă.

O imagine din Olanda, în 1918, cu ore ținute în aer liber

O imagine din Olanda, în 1918, cu ore ținute în aer liber

Școlile amplasate afară erau obișnuite în perioada respectivă, în special în zona de nord a Europei. La început, scopul a fost de a preveni și stopa răspândirea tuberculozei, boală care afecta tot mai multă lume. Prima școală de acest tip a fost fondată în 1904, de dr. Bernhard Bendix și pedagogul Hermann Neufert, în Berlin, Germania, și se afla într-o pădure. De la acest experiment, ideea a devenit repede populară și a fost preluată de Belgia (1904), Elveția, Italia și Franța (1907), Suedia (1914).

1941. Raid german în Moscova, Rusia

În 21 iulie 1942, Germania a lansat primul raid aerian deasupra Moscovei. Principalele obiective au fost gările, zonele industriale și aerodromurile. Bombe au căzut atunci chiar și pe clădirea unde se afla ambasada britanică, însă focul a fost stins rapid de angajații ambasadei, atât ruși, cât și englezi, și de pompieri din Moscova.

Moscova, 1942, raidul germanilor | Foto: Margaret Bourke-White

Moscova, 1942, raidul germanilor | Foto: Margaret Bourke-White

Apărarea sovietică, ce a folosit în general arme ușoare antiaeriene, a creat ceea ce a fost descris ca “un impresionant spectacol”.

1945. Nagasaki

Este una dintre cele mai cutremurătoare imagini din istoria omenirii: Nagasaki, la 15 de minute după ce a explodat bomba atomică, cu norul atomic deasupra. Este considerată prima imagine făcută cu orașul după explozia bombei atomice din ziua de 9 august 1945.

Nagasaki, 9 august 1945, la câteva minute după explozia bombei atomice | Sursa: Rare Historical Photos

Nagasaki, 9 august 1945, la câteva minute după explozia bombei atomice | Sursa: Rare Historical Photos

40.000 de oameni au fost uciși și alți 40.000 au fost grav răniți. În ziua lansării bombei atomice asupra orașului, Nagasaki avea, potrivit estimărilor, în jur de 263.000 de locuitori.

1946. Pământul din spațiu

În 24 octombrie 1946, a fost realizată, de pe o rachetă aflată la 105 kilometri deasupra pământului, prima fotografie a Pământului văzut din spațiu.

Prima imagine din spațiu cu Pământul, 24 octombrie 1946 | Sursa: Cosmos Magazine

Prima imagine din spațiu cu Pământul, 24 octombrie 1946 | Sursa: Cosmos Magazine

În 1950, într-un articol publicat de National Geographic, inginerul care a dezvoltat camera ce a fost atașată pentru a lua imagini din spațiu prezicea: “Întreaga suprafață a Pământului ar putea să fie într-o zi cartografiată în acest fel”.

1947. New York sub troiene

Căderea masivă de zăpadă și viscolul din 1947 a paralizat câteva ceasuri întregul oraș american. Într-o zi de decembrie din anul 1947, a început să ningă într-o dimineață și a ținut-o tot așa până în cealaltă zi – 24 de ore fără oprire. Dar a oprit aproapte totul în New York – mașinile, plimbările, viața obișnuită. Stratul de zăpadă depus atunci ajunsese la aproape 70 de centimetri. După ce s-a oprit ninsoarea, un viscol nebun a produs un haos și mai mare, dacă e posibil.

 

Stânga: O imagine surprinsă de fotograful american Andreas Feininger, în decembrie 1947, în New York, cu mașini abandonate, pentru câteva ore, exact în mijlocul bulevardului. | Sursa: Time ; Dreapta: Căderea masivă de zăpadă tot în New York, în anul 1888

Stânga: O imagine surprinsă de fotograful american Andreas Feininger, în decembrie 1947, în New York, cu mașini abandonate, pentru câteva ore, exact în mijlocul bulevardului. | Sursa: Time ; Dreapta: Căderea masivă de zăpadă tot în New York, în anul 1888

Anii 1950. Munca la canalizarea Londrei

În acele timpuri, munca la London Sewer Gang era considerată cea mai proastă și mai grea (pe lângă dezgustătoare!). Muncitorii trebuiau să se asigure că sistemul de drenaj funcționa cum trebuie ca să nu se scurgă tată mizeria pe străzile orașului. Pentru toată munca acea muncă istovitoare și scârboasă, fiecare lucrător primea cam 25 de lei pe săptămână.

O imagine ce a surprins muncitori la canalizarea Londrei | Sursa: History garage

O imagine ce a surprins muncitori la canalizarea Londrei | Sursa: History garage

1972. Undeva, pe Lună

În 20 aprilie 1972, astronautul Charles Duke a făcut primul lui pas pe suprafața Lunii. A fost al zecelea om care a pășit pe Lună și cel mai tânăr – avea atunci 36 de ani.  El a lăsat acolo o poză făcută înainte de a pleca în misiune, cu familia lui – el, soția lui și cei doi copii. Pe verso a scris: Aceasta e familia astronautului Charles Duke de pe planeta Pământ care a ajuns pe Lună în ziua de 20 aprilie 1972.

Poza lăsată pe Lună de astronautul Charles Duke în 20 aprilie 1972 | Sursa: The Museum of Fine Arts, Houston

Poza lăsată pe Lună de astronautul Charles Duke în 20 aprilie 1972 | Sursa: The Museum of Fine Arts, Houston

Probabil este încă tot acolo, cu toate că, spunea el într-un interviu, după 43 de ani de la acel moment, bănuiește că poza nu mai este într-o stare prea bună, având în vedere temperaturile de pe Lună, și crede că imaginea s-a șters complet. Ceea ce a fost important însă în cele din urmă, mărturisea el, a rămas faptul că gestul lui de a lăsa acea poză acolo a contat pentru familia lui.

1987. Cu avionul în Piața Roșie

Mathias Rust este un pilot născut în Germania de Vest în 1968. Este cunoscut pentru isprava lui din 28 mai 1987 când a aterizat ilegal cu un avion în apropiere de Piața Roșie din Moscova. Pilot amator atunci (avea doar 50 de ore de zbor!), tânărul de 18 ani a zburat din Helsinki, Finlanda, spre Moscova, fiind urmărit la un moment dat de forțele aeriene sovietice. Avioanele militare sovietice nu au primit însă ordin să-l doboare și el a aterizat liniștit pe podul Bolshoy Moskvoretsky lângă Piața Roșie, aproape de Kremlin.

Imediat după aterizare, oamenii din piață l-au înconjurat și primit cu încântare. Când l-au întrebat de unde este, a spus “din Germania”, ceea ce i-a făcut pe ruși să creadă că e vorba de Germania de Est. După ce Rust a precizat “de Vest”, au fost extrem de surprinși. Un medic britanic a înregistrat zborul lui Rust deasupra pieței din Moscova și aterizarea pe pod. Avionul lui poate fi văzut la  Deutsches Technikmuseum din Berlin.

Un avion pilotat de un tânăr de 18 ani ateriza în Moscova, în apropiere de Piața Roșie, în 29 mai 1987 | Sursa: The Guardian

Un avion pilotat de un tânăr de 18 ani ateriza în Moscova, în apropiere de Piața Roșie, în 29 mai 1987 | Sursa: The Guardian

După două ore de la aterizarea în Piața Roșie, a fost arestat. Pentru violarea graniței și a regulilor spațiilor aeriene, dar și pentru că a provocat stare de urgență, Mathias Rust a fost condamnat la patru ani de închisoare. A fost eliberat după 14 luni de detenție.

Trecând cu avionul prin ceea ce a fost considerat un invincibil sistem de apărare aeriană, zborul lui Rust a provocat demiterea multor ofițeri superiori din instituții sovietice de apărare.

Rust a mărturisit că intenția lui a fost de a crea un “un pod imaginar între cele două blocuri”, Vest și Est. Aici poți vedea un film de câteva minute cu și despre Mathias Rust, după 25 de ani de la momentul care l-a adus în atenția lumii.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.