Site icon Editia de Dimineata

Mai vindem și cumpărăm la mâna a doua mașini diesel după 2035? Iată răspunsul oficial

Evening view of the industrial landscape of the city with smoke emissions from chimneys at sunset CO2

Pentru a-și atinge obiectivul asumat de neutralitate climatică până în 2050, UE ia măsuri pentru reducerea emisiilor de la mașini, întrucât transportul rutier produce o cincime din emisiile de CO2 ale UE. În iunie 2022 Parlamentul a aprobat propunerea Comisiei Europene pentru emisii zero de la mașinile și camionetele noi până în 2035. Obiective de reducere intermediare până în 2030 vor fi stabilite la 55% pentru mașini și 50% pentru camionete.

Parlamentarul olandez Jan Huitema (Renew), autorul raportului privind revizuirea standardelor UE de CO2 pentru mașini noi și camionete, a vorbit deschis pentru site-ul PE despre ce vor aduce noile schimbări.

– Când va avea loc interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu ardere internă?

Din 2035, toate mașinile nou-venite pe piață vor trebui să aibă emisii zero și să nu emită CO2. Acest lucru va garanta că, până în 2050, sectorul transporturilor poate deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.

– Ce se va întâmpla cu mașinile actuale cu motoare termice? Mai putem să le conducem după 2035?

Da, puteți conduce în continuare mașina actuală. Noile reguli nu înseamnă că toate mașinile de pe străzi trebuie să aibă emisii zero până în 2035. Aceste reguli nu afectează mașinile existente. Dacă cumpărați o mașină nouă acum, o puteți conduce până la sfârșitul duratei de viață. Dar, pentru că durata medie de viață a unei mașini este de 15 ani, trebuie să începem din 2035 pentru a putea spera că până în 2050 toate mașinile vor fi neutre din punct de vedere al CO2.

– Va mai fi posibil să vindem și cumpărăm la mâna a doua mașini cu combustie internă după 2035? Le mai putem alimenta?

Da, toate acestea vor fi în continuare posibile. Totuși, costul total aferent deținerii lor – costul combustibilului, întreținerea, achiziția și asigurarea – ar putea crește.

Ce tip de mașini cu emisii zero va conduce majoritatea?

Tendința este în mare parte către vehicule electrice cu baterie, deoarece costul total al deținerii este mai mic decât la alternativele acestora. De exemplu, producția de hidrogen și e-combustibili – obținuți din electricitate și hidrogen și transformate în benzină sintetică – este mai costisitoare, deoarece necesită multă energie electrică.

Pe de altă parte, bateriile sunt grele, ceea ce înseamnă că unele mijloace de transport nu pot fi alimentate cu ușurință de baterii – prin urmare hidrogenul sau e-combustibilii pot fi o soluție bună pentru nave, avioane sau vehicule grele.

– Vor deveni mașinile electrice mai accesibile?

Este deja mai rentabil să folosiți vehicule cu motor electric, deoarece prețurile la electricitate sunt în prezent mai mici decât prețurile la benzină și acestea necesită mai puțină întreținere. Deci, după achiziție, costul total al deținerii unei mașini cu baterie este același sau mai mic cu cel pentru o mașină pe benzină sau diesel. Cu toate acestea, astăzi mașinile electrice sunt scumpe.

Noile reguli ar trebui să încurajeze mai multă concurență și să stimuleze producătorii să investească în cercetare și inovare pentru vehiculele electrice, ceea ce ar trebui să reducă prețul de achiziție. O altă problemă este piața auto second-hand, care nu s-a dezvoltat încă pentru vehiculele electrice.

– Ce se va întâmpla cu deșeurile produse de bateriile electrice?

Aceste probleme vor fi reglementate prin legislație separată – cum ar fi directiva privind energia regenerabilă și noul regulament privind bateriile – care vor asigura un proces de producție neutru din punct de vedere al CO2, care să nu aibă un efect negativ asupra mediului și care să includă norme privind reciclarea bateriilor. De asemenea, se lucrează intens la îmbunătățirea performanțelor bateriilor, și nu doar pentru mașini.

– Există infrastructură suficientă pentru mașinile cu emisii zero? Sunt ele doar pentru oamenii care locuiesc în orașe?

Producătorii lucrează în prezent la mașini cu o autonomie de peste 600 de kilometri. Eficiența se îmbunătățește, astfel încât mașinile nu trebuie încărcate la fel de des. Totodată se lucrează ca acestea să se poată încărca de la prize obișnuite de acasă. De asemenea, Parlamentul a convenit recent asupra poziției sale privind infrastructura pentru combustibili alternativi, prin care să se ofere mai multe stații de încărcare electrică și alimentare cu hidrogen.

– Care sunt pașii următori?

Parlamentul și țările UE au ajuns la un acord cu privire la forma finală a normelor propuse în octombrie 2022.

Exit mobile version