CITIRE

Marțea Mare. Află semnificația expresiei „Dați Cez...

Marțea Mare. Află semnificația expresiei „Dați Cezarului ce-i al Cezarului!”

Suntem în Marțea Sfântă și Mare, a treia zi a Săptămânii Patimilor. Până în acest moment Iisus Hristos predicase oamenilor simpli din Galileea, vorbind cu , neștiutori de carte, negustori sau pescari. Însă, odată ajuns în Ierusalim, Mântuitorul se vede pus în fața mai marilor preoți, cărutrari și farisei, cei care dețineau pe atunci întreaga putere religioasă.

Astfel, principala misiune a Învățătorului este aceea de a reuși să îi convină pe aceștia să accepte predicile sale și să se convertească la adevărata credință. Acesta a fost și principalul motiv pentru care Dumnezeu L-a trimis pe pământ, iar miza acestui pact este uriașă, pentru că de răspunsul acestora depindea chiar viața Sa.

Dați cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu

Din discuțiile pe care Mântuitorul nostru Iisus Hristos le-a avut cu fariseii și cărturarii putem înțelege o sumedenie de lucrui. Problema crucială este următoarea: trebuie sau nu plătit tributul către Roma? Această problemă era, de fapt, o controversă, o întrebare sensibilă, iar oricare variantă de răspuns greșită sau neclară ar fi început un război pe loc. În schimb, Iisus a reușit să întoarcă lucrurile în favoarea Sa.

A cerut pe loc un dinar pe care era imprimat chipul cezarului și le răspunde scurt, arătându-le efigia respectivă: ale cui sunt chipul și înscrisul acesta? Ale cezarului, răspund ispititorii. Atunci, zice Iisus, dați cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu. Prin intermediul acestei fraze, Iisus separă cele două tabere, a scarului și a puterii politice. Mântuitorul reușește să retragă instituțiilor politice dorința de a se amesteca în chestiunile religioase ale poporului evreu.

Pilda celor zece fecioare

În Marţea Mare din Săptămâna Patimilor Domnului, Sfinţii Părinţi au rânduit sa se citească Pilda celor zece fecioare.  Aceasta învățătură pune în centru  zece fecioare, cinci “înţelepte” şi cinci “neînţelepte”, care se pregătesc pentru nuntă. În Noul Testament, întâlnirea cu Hristos este asemănată unei nunți, Hristos se numeşte pe sine “mire”, Apostolii poarta numele de “prietenii mirelui”, iar Mireasa lui Hristos este Biserica.

În această pildă, Împărăţia Cerurilor este asemănată cu zece fecioare, care luându-si candelele, au ieşit în întâmpinarea mirelui. Această lecție a Învățătorului are în centrul său un obicei străvechi al evereilor. În timpul nunților, mirele este așteptat în în casa miresei, iar de aici se plecă spre casa mirelui, unde se organiza ospăţul de nuntă.

Mirele întârzie, iar fecioarele adorm. La miezul nopţii, se vesteşte sosirea lui. Fecioarele se trezesc să-l întâmpine. Untdelemnul din candelele celor nebune este pe sfârşite. Fecioarele “neînţelepte” (nebune) vor cere celor înţelepte să le împrumute dintr-al lor. Acestea nu vor, pe motiv ca si candelele lor se pot stinge prin acest împrumut. Astfel, fecioarele nebune merg să cumpere untdelemn. În timp ce ele lipsesc, soseşte mirele.

Acesta intră la nunta împreuna cu fecioarele “care erau gata de nunta” si uşa se închide. Vor ajunge si fecioarele nebune, dar vor gasi usa inchisa. Vor striga: “Doamne, Doamne, deschide-ne noua”. Mirele le răspunde: “Adevarat zic vouă: Nu va cunosc pe voi”. Părintele Constantin Galeriu, cercetand originalul grecesc al Noului Testament a gasit interpretarea: “Nu recunosc chipul meu in voi”, deci chipul nostru autentic este in Hristos. Pilda se încheie cu aceste cuvinte: “Privegheaţi şi va rugaţi, ca nu ştiţi ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului”, potrivit ziarulunirea.ro


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.