19 aprilie 2024, 23:10

Mințile geniale și știința de afară. Trei tineri s-au întors în România și au înființat prima companie de design naval din ultimii 5 ani

Designul îmbină întotdeauna funcționalul cu esteticul, ridicând nivelul calității vieții și comunicării interumane. Pe acest principiu s-au bazat și cei trei tineri români – Alin Pohilcă, Liviu Gălăţanu și Liviu Moise – care au pus bazele unei companii de consultanță și design naval în România.

Tinerii au colaborat încă din timpul facultății în cadrul unei echipe de cercetare a actualului decan al Facultății de Nave, Prof. Dr. Ing. Costel Iulian Mocanu. După terminarea facultății, Liviu Gălățanu și Alin Pohilcă au urmat cursurile de masterat University College London, unde industria de consultanță și design naval are o tradiție bine înrădăcinată, în timp ce Liviu Moise a fost angajat în cadrul VARD Tulcea ca arhitect naval urmând concomitent cursurile de masterat ale Facultății de Arhitectură Navală, Galați.

Cu doi ani în urmă, aceștia au văzut potențialul țării noastre și au ales să pună bazele unei companii de design naval în Galați, numind-o GLO Marine.

Proiectul GLO Marine a durat în total aproximativ trei ani până la forma actuală – perioadă în care s-a investit foarte multă pasiune, ambiție, timp și bani.

Descrieți în câteva rânduri compania de design GLO Marine. Ce presupune un astfel de business?

GLO Marine este o companie care furnizează o gamă largă de servicii de consultanță și design naval. Serviciile de consultanță includ calcule de stabilitate, hidrostatică, hidrodinamică ți structuri atât pentru nave maritime cât și offshore – nave noi și nave în serviciu.

Ceea ce propune un astfel de business este know-how-ul, forța de muncă specializată și portofoliul firmei. Oamenii capabili se găsesc greu iar cei mai buni pleacă de obicei în țări precum Germania sau Finlanda pe fondul unui boom pe care îl pot avea într-un astfel de domeniu. IT-ul trebuie pus la punct și se investește destul de mult în tehnica de calcul foarte performantă, softurile navale fiind foarte mari consumatoare din punct de vedere hardware, iar licențele au prețuri exorbitante.

De ce ați ales să dezvoltați această afacere în România?

Business-ul din România a fost deschis ca identificare a unei bune oportunități de business pe sectorul de maritime. GL Offshore Ltd avea deja activitate comercială pe sectorul de Oil & Gas, dar din cauza crizei business-ul a încetinit foarte mult în anul 2015.

GLO Marine are prezență atât în Marea Britanie cât și în România, acoperind mai multe piețe în același timp. Sunt avantaje diferite în ceea ce privește cele două entități comerciale cu privire la forța de muncă specializată, proiecte, tipul de servicii oferite etc. De exemplu, piața de maritime în Marea Britanie pe construcții noi este mică în comparație cu România. În schimb acolo, piața de Oil & Gas este incomparabilă cu orice se întâmplă în sectorul european.

De ce ați ales să deschideți un birou și în Marea Britanie?

Biroul din Marea Britanie a fost deschis primul deoarece acolo au activat Liviu Gălățanu și Alin Pohilcă de la bun început. Acolo oferim servicii de consultanță pe hidro și pe structuri în Oil & Gas și nu numai. La momentul actual sunt trei angajați pe firma din Marea Britanie. Sectorul de consultanță nu este un business de volum, cum se întâmplă în biroul din România care este axat pe servicii de design. Plănuim să furnizăm servicii de consultanță și din biroul din România până la sfârșitul anului 2018.

Care a fost investiția totală necesară pentru deschiderea companiei GLO Marine?

În jur de 40.000 de euro cuantificabili. Cei mai mulți bani au fost cheltuiți pe lucruri mărunte care nu au fost neapărat monitorizate exact. Banii au venit atât din economiile personale, cât și din împrumuturi în bancă.

Ce soluții oferiți clienților?

Oferim soluții complete. Concept, basic, detail design, consultanță pe hidro și structuri, mooring și lista poate continua cu astfel de termeni specifici industriei. Datorită cunoștintelor acumulate, angajaților noștri și rețelei de colaboratori pe care am construit-o în ultimii opt ani putem oferi un pachet complet de proiectare clienților noștri. În prezent, suntem în plin proces de consolidare a departamentului de R&D, încercând să adăugam proiecte proprii de design (concepte de produs) în portofoliul nostru.

Care sunt proiectele importante pentru acest an?

Angajări, clienți noi, colaboratori noi, portofoliu standardizat, IT pe domeniul naval – lista este destul de lungă, sper să avem timp să facem câte ne dorim.

Totodată, ne-am implicat și la nivel academic, Liviu Gălățanu și Alin Pohilcă sunt doctoranzi ai Facultății de Arhitectură Navală și în prezent au posturi de asistenți universitari și încercăm să angrenăm și angajații noștri pe cât posibil să ofere suport studenților. Din punctul nostru de vedere, de acolo vine forța de muncă specializată iar un business trebuie să se îngrijească de pregătirea personalului specializat din faza de studii, interviuri şi angajări şi dezvoltarea profesională a angajaților – spirala completă.

Ce dificultăți ați întâmpinat și cum considerați că a evoluat proiectul în timp?

Primul cruise cu Vard Tulcea – proiect dificil din punct de vedere al infrastructurii noastre de la început. Totuși, proiectul a fost dus la bun sfârșit cu trei ingineri foarte capabili în decurs de șase luni. Lucrurile s-au schimbat foarte mult de atunci, datorită expansiunii. Acum avem potențialul de a livra un proiect de tipul acesta în opt săptămâni.

Ce vă propuneți pe viitor?

Strategia de viitor este de a crește ponderea cifrei de afaceri obținute prin contracte cu clienți din afara României. Vom face totul să ne păstrăm clienții actuali din România și din străinătate, păstrarea unui client este cea mai mare recunoștere a calității muncii noastre dar suntem axați și pe diversificarea portofoliului de business global.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE