Site icon Editia de Dimineata

O familie aduce condimentele românești în bucatele focșănenilor. INTERVIU Tânără întreprinzătoare, despre gustul copilăriei, producții locale și viitorul agriculturii în țara noastră

elena ilaria morcov pahoncea. bucătăria condimentelor

elena ilaria morcov pahoncea. bucătăria condimentelor

Inspirată de mirosul din bucătărie, o familie din Focșani a deschis un magazin de condimente. Dulceața de ardei iute, sosul cu hrean, hreanul în oțet sau sosul de usturoi sunt doar câteva din produsele românești care se găsesc la Bucătăria Condimentelor. Încercând să aflăm cât de dificil este să pui pe picioare o afacere de familie, am vorbit cu Elena-Ilaria Morcov Pahoncea despre gustul copilăriei, producții locale și viitorul agriculturii în țara noastră.

Elena Ilaria

„Ce îmi amintesc cel mai cu drag este mirosul mâncării în momentul în care mama punea condimentele”

Încă de când era mică, Elena are amintiri din bucătărie. „Îmi amintesc și acum de zilele în care mama mă ținea cu ea în bucătărie cât gătea, când eram mică. Mi se părea fascinant tot ce făcea, așa că încercam să fac și eu ceva de mâncare împreună cu ea. Cel mai reușit preparat al meu a fost o felie de salam de vară strivită cu pisătorul pentru usturoi într-o tigaie. Nu că ar fi mâncat-o cineva, dar așa simțeam că sunt utilă. Ce îmi amintesc cel mai cu drag este mirosul mâncării în momentul în care mama punea condimentele. Avea o cutie plină cu pliculețe cu mirodenii de tot felul și nici până acum, oricât am încercat, nu am descoperit cum le combina ca să obțină o mâncare atât de delicioasă.”, povestește tânăra.

Elena Ilaria

Cum s-au gândit să aducă condimentele în bucatele focșănenilor

Ziua în care s-a înscris la facultate rămâne pentru Elena o zi cu mai multe semnificații. Pe lângă pasul făcut către universitatea pe care urma să o parcurgă, în aceeași zi a venit și momentul în care familiei ei a hotărât să deschidă un magazin inspirat de mirosul din bucătărie. „Ideea magazinului de condimente a apărut în vara anului trecut, când am fost cu tata la Cluj să mă înscriu la facultate. Eu îmi așteptam rândul să-mi depun dosarul, iar tata a vrut să se plimbe prin apropiere să vadă puțin din oraș. Când am terminat, a venit să-mi spună cât de impresionat a fost de un magazin specializat pe vânzarea de condimente și am mers apoi împreună să-l vedem. Existau condimente de care nu auzisem niciodată și tot felul de mixuri provenite din țările arabe, în mare parte. Iar atunci ne-a venit ideea să deschidem și noi un astfel de magazin în Focșani, pentru că nu exista niciunul. ”, spune studenta.

Șorțul de chef al Elenei Ilaria

Investiții făcute cu drag și atenție

Bucătăria condimentelor funcționează ca o afacere de familie. Elenei îi revine responsabilitatea de a promova magazinul pe internet, în timp ce părinții ei se ocupă de treburile zilnice. „Tata se ocupă de aprovizionare, mama de aspectul magazinului, fratele meu de grafică, și eu de promovarea pe internet. Investiții s-au făcut în produse și în spațiu. De la a lua legătura cu diferiți furnzori, până la a lua în chirie un spațiu și a-l aranja, totul a însemnat costuri și timp, dar le-am făcut și le facem pe toate cu drag și atenție.”, explică tânăra.

Borcane din Bucătăria Condimentelor

Susținerea producătorilor locali din România

Deși aduc produse din India, China sau Turcia, Bucătăria Condimentelor are un un raft specializat pentru produsele din România. „Multe condimente sunt produse fabricate în România. Am ales să aducem de la noi din țară deoarece credem că este important să susținem micile întreprinderi din domeniu. Mai mult decât atât, în supermarketuri majoritatea produselor sunt importate, nu au întotdeauna aroma familiară nouă, iar producătorii locali ajung să își închidă micile afaceri, deși au produse bune. Și pentru noi e important să fim sprijiniți, mai ales la început de drum, așa că facem același lucru cu cei mai puțin vizibili. Astfel, vindem miez de nucă, ulei de floarea soarelui presat la rece, coriandru, semințe de dovleac, caise deshidratate de la producători din România. La fel și dulceața de ardei iute, sosul cu hrean, hreanul în oțet, sosul de usturoi. Toate sunt produse căutate, apreciate pentru calitatea lor, iar unii clienți sunt surprinși când citesc pe etichete care este țara de origine.”, explică Elena.

Elena Ilaria

Sugestiile clienților, esențiale pentru dezvoltarea afacerii

Pe lângă pasiunea lor pentru condimente, Elena și părinții ei se bazează pe sugestiile clienților, pe care le consideră esențiale pentru dezvoltarea afacerii. „În această perioadă, suntem atenți la orice sugestie care vine din partea clienților. Fiind un concept nou în zona noastră, ne-am propus ca dezvoltarea să aibă la bază sugestiile clienților noștri. Aflând ceea ce îi interesează, vrem să fim capabili să îi surpindem plăcut prin oferirea de produse și servicii pe care și le doresc, poate înainte ca ei să le ceară. Pe termen lung, vrem ca acest format să îl îmbunătățim și să îl multiplicăm.”, spune tânăra.

Elena Ilaria

Familiile trebuie să susțină producțiile locale

Tânăra crede că este esențial ca familiile să susțină producțiile locale și gusturile autentice românești. „Dacă mai multe familii ar susține producțiile locale cred că acestea s-ar putea dezvolta într-un timp mai scurt. Există astfel de mici întreprinderi care se închid dupa ce oamenii au investit sume mari de bani și câțiva ani din viață pentru a le putea crește. Probabil că s-ar echilibra și prețurile, pentru că lumea se așteaptă ca produsele venite din apropiere să coste destul de puțin, iar dacă le consideră prea scumpe, le vor cumpăra pe cele de import. De cealaltă parte sunt fermierii și agricultorii care vor să-și recupereze investiția și, mai important, care trebuie să reinvestească constant pentru a putea susține sau crește producția. ”, crede Elena Pahoncea.

Elena Ilaria

România, potențial agricol important

Când se gândește la noua generație de agricultori și producători locali, Elena este încrezătoare că astfel de afaceri pot avea succes. „Șanse de reușită există pentru toți cei care își fac un plan și urmează o strategie. Este adevărat că necesită foarte mult efort și resurse, dar cred că avem în România un potențial mare în acest domeniu. Trebuie doar să nu renunțe până nu s-au epuizat toate variantele de a crește o astfel de afacere. Oamenii vor înțelege și ei că, dacă le oferă puțină încredere producătorilor locali, au de câștigat ambele părți – și clientul, și producătorul.”, spune Elena.

Exit mobile version