Site icon Editia de Dimineata

O profesoară de lb. română transformă cărțile în filme: „Totul a pornit din dorința de a răspunde unor nevoi ale copiilor”

Carmen Ion este o profesoară de limba și literatura română la Liceu Pedagocic din Focșani care a reușit să inoveze domeniul educației. Anul acesta, ceea ce ea pornise din joacă, cu o clasă căreia îi era dirigintă, a devenit un festival-concurs în care sunt implicați copii din tot județul Vrancea.

Profesorul şi-a invitat elevii să citească nişte cărţi, iar apoi să le facă un rezumat video. Ideea a prins atât de bine în rândul tinerilor, încât a fost transformată într-un proiect inedit numit Boovie Festival.

Din dorința de a promova românii cu inițiative mărețe, am luat legătura cu doamna profesoară care ne-a împărtășit trăirile sale și experiența dobândită în cadrul acestui proiect.

Cum ați luat inițiativa de a face un concurs de book trailers?

sursa facebook.com

Carmen Ion: Totul a pornit din nevoia mea de explorare și din dorința de a răspunde unor nevoi ale copiilor. Aveam o clasă de a 9-a la care eram și dirigintă – copiii aceia au ajuns acum clasa a 12-a și le-am propus ca în locul unor plictisitoare caracterizări de personaje și rezumate să încercăm să facă niște filmulețe cu niște cărți. Apoi am restrâns un pic zona pentru că riscul ar fi fost ca acele filmulețe să se transforme într-un soi de rezumat-filmat al cărților și nu acesta era scopul.

Pe mine mă interesa să văd că ei înțeleg și personajele, că înțeleg resordurile interioare ale personajelor, motivațiile acestora, ce anume i-a determinat să facă un lucru sau altul și nu doar rezumatul ca atare. Atunci am mers pe ideea de trailere pentru niște romane care nu au fost niciodată transpuse în film.

La o altă clasă am făcut altfel de trailere după nuvele din literatura română și luând în cosiderare faptul că trailerele după romanele din literatura universală, nefilmate până atunci, au ieșit mai bine pentru că le-au pus mai mult mintea la contribuție, atunci am reluat ideea asta în anul următor, dar la un nivel extins pe întregul liceu. S-au înscris vreo zece echipe (mai mult de 100 de elevi) și a ieșit o scară de emulație extraordinară. Le-a plăcut foarte tare și absolut toți citiseră cărțile aruncate în joc și de aici a pornit avalanșa. A fost un moment de grație.

Ce impact a avut acest proiect asupra elevilor și cum i-a ajutat pe parcursul lor educațional?

Pe unii dintre ei i-a ajutat în sensul că au început să gândească romanele cumva ca pe niște scenarii. Citeau romanele și în același timp construiau în minte scenarii de filme. Asta a ajutat la o mai bună înțelegere a ceea ce se întâmpla în roman și a relațiilor dintre personaje.

Alții și-au dezvoltat abilitățile tehnice, au explorat diverse programe în care puteau să monteze și să editeze filmul astfel încât au fost solicitați ulterior pentru realizarea altor filmulețe în cadrul liceelor din care făceau ei parte. Unii și-au dezvoltat și mai profund zona cinematografiei. De exemplu, un copil de la un liceu din Adjud a făcut o școală de vară din cadrul căreia a învățat cum se filmează și cum se montează. Ulterior a aplicat pentru One World  Romania – festivalul de film documentar.

Ce provocări ați întâmpinat până acum de la înființarea acestui proiect?

Având în vedere cadrul informal pe care îl propune acest proiect, nu pot să spun că am întâmpinat dificultăți. Singura problemă a vizat lansarea în școli, într-o manieră eficientă, informația despre proiect. Însă în momentul în care am început să vorbim cu profesorii, să implicăm și inspectoratul, atunci lucrurile au mers cumva de la sine, iar copiii vin de plăcere. E o chestie de motivație intrinsecă, nu e una din exterior.

E adevărat că a trebuit să obținem niște bani, să convingem niște oameni, dar lucrurile au mers cumva de la sine deoarece oamenii au intuit potențialul acestui proiect și s-au alăturat fără un efort extraordinar. E drept că e multă muncă în spate, dar lucrurile merg frumos.

Ce feedback ați primit până acum?

sursa facebook.com

Feedback-ul este unul pozitiv și de la an la an numărul de elevi implicați în proiectul acesta a crescut. Asta este marea bucurie. Am ajuns acum la 16 echipe înscrise oficial în concurs și de ieri până astăzi s-au mai înscris încă trei într-o secțiune specială a concursului – Trailer-ul de buzunar. Aceștia concurează în afara concursului oficial și stabilirea premiului este prin vot online, deci sunt cumva alte criterii acolo, dar regulile generale ale concursului rămân aceleași(elevii se grupează în echipe de 6-7 elevi care trebuie să citească romanul repartizat, să facă un scenariu, să îl filmeze și să îl editeze).

Plănuiți să desfășurați și alte proiecte? Dacă da, care ar fi acestea?

Doresc să deschid un club de film documentar cu elevi de la liceele din Focșani care vor să organizeze vizionări de filme documentare o dată la două săptămâni, iar la vară intenționez să facem vizionări în aer liber. E un proiect deosebit de frumos care se desfășoară în Focșani – anul acesta este a 35-a ediție – denumit STEV- Stagiunea teatrală a elevilor vrânceni în care echipe de la fiecare liceu pregătesc câte o piesă. Este o atmosferă extraordinară de prietenie și colaborare între toate echipele. E un schimb de experiență ce reprezintă unul dintre evenimentele importante din viața unui licean.

sursa facebook.com

Pe termen lung prioritatea mea este acest festival de book trailers pe care vreau să îl extind la nivel național cu participare internațională. Am dat zvon în țară și există interes pentru acest proiect așa că la anul mă aștept să avem măcar două participări internaționale.

Pe termen foarte lung mi-aș dori ca acest proiect să devină o bornă pe parcursul anului școlar la care să se raporteze elevii de liceu care vor să participe în continuare.

Exit mobile version