Site icon Editia de Dimineata

Ora de educație rutieră, necesară pentru elevi? Un instructor auto explică cum i-ar putea ajuta pe copii

Sursă Foto: SuntParinte.ro

Recent, Avocatul Poporului, Renate Weber, a solicitat Ministerului Educației să ia în considerare introducerea unor ore de educație rutieră, în curricula școală a elevilor, pentru creşterea siguranţei participanţilor la trafic, potrivit unui comunicat de presă eliberat chiar pe pagina de Facebook a instituției.

Potrivit rapoartelor realizate de Uniunea Europeană, România ocupă un rușinos loc întâi, în ceea ce privesc accidentele grave de circulație, care se soldează de cele mai multe ori și cu victime. Din acest motiv, Avocatul Poporului a emis o serie de recomandări, prin care solicită autorităților să urgenteze implementarea unor măsuri care să crească gradul de siguranță a participanților la trafic.

Dorind să analizeze cauzele acestor accidente grave, iniţial Avocatul Poporului a solicitat lămuriri Direcţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi Companiei Naţionale de Căi Ferate ’’CFR’’ S.A., dar răspunsurile oferite nu au avut darul de a clarifica modul concret în care aceste autorităţi îşi propun să combată fenomenul accidentelor rutiere”, precizează instituţia.

Printre multe alte recomandări, Ministerului Educației Naționale i-a fost solicitat faptul că ar fi mai mult decât necesar să asigure prin programa școală ore de educație rutieră, atât preșcolarilor, cât și elevilor din învățământul preuniversitar, prin care să pregătească cursanții cum să reacționeze în diferite situații, dar să îi ajute și pe cei care în viitor vor vrea să devină șoferi.

Specialiștii spun că…

Specialiștii sunt de părere că o astfel de decizie ar fi una benefică și că este într-adevăr necesar ca elevii să aibă minime cunoștințe de legislație rutieră și cum să se comporte pe străzile aglomerate ale orașului.

Un instructor auto din București, cu care am stat de vorbă, ne-a spus că unui cetățean care deține astfel de cunoștințe i-ar fi mult mai ușor să se descurce în haosul din traficul Capitalei.

Mai mult, acesta a adus în discuție și problema trotinetelor electrice, din ce în ce mai prezente pe străzile bucureștene. Specialistul a subliniat faptul că deplasarea cu trotinetele electrice se desfășoară într-un cadru dezorganizat, care de cele mai multe ori fie pun în pericol viața celor care le conduc sau ale altor participanți la trafic.

La haosul din traficul din ziua de azi, vezi oameni mari care ezită să treacă strada sau îi vezi că traversează prin locuri nepermise. Astfel, ezită pietonul în anumite momente, ezită și șoferul iar lupta asta între pietoni și mașini este pierdută de fiecare dată de pietoni. Mai mult, acum vezi multe persoane mai mari sau mai mici pe trotinete sau tot felul de mijloace de transport electrice, care circulă la fel de haotic. Una merge pe trotuar, alta pe stradă, iar legislația rutieră o cunosc în foarte mică măsură și astfel nu sunt conștienți la ce fel de riscuri se expun. Din acest motiv, sunt de părere că este mai mult decât necesar ca elevii să fie pregătiți cu un minim bagaj de cunoștințe pe teme rutiere, pentru a se putea proteja în trafic”, menționează acesta.

Cum să circuli „corect” cu trotineta pe drumurile publice

Trotinetele electrice sunt acum la tot pasul în Capitală. La gura de metrou, lângă stația de tramvai sau chiar în fața blocului. Însă, foarte puțini dintre utilizatori cunosc într-adevăr legislația rutieră. Din acest motiv, punem la dispoziție câteva sfaturi și informații pentru a știi cum să te comporți în trafic data viitoare cât te urci pe un astfel de mijloc de transport.

Pentru a știi cum să le conducem pe drumurile publice, trebuie să știm și în ce categorie de mijloace de transport se încadrează. Astfel, potrivit art. 6 din Codul rutier, poate fi considerat moped un „autovehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h.

Astfel, pentru a putea rula un moped pe drumurile publice, deținătorii acestor mijloace de transport ar trebui să îndeplinească, întâi de toate, o serie de condiții. De exemplu, aceștia ar trebui să aibă o vârstă minimă.

Legislația rutieră arată faptul că vârsta minimă pentru a conduce o bicicletă pe drumurile publice este de 14 ani, însă, vârsta necesară pentru a conduce un moped va crește până la 16 ani.

Aflăm tot din codul rutier și faptul că atât trotinetele cât și bicicletele „care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare”. Deci, trebuie să vă echipați corespunzător înainte de a pleca la drum, pe timp de noapte, altfel risicați o amendă de aproximativ 800 de lei. 

Mai mult, pe lângă echipamentul special de purtat pe timp de noapte, conducătorii trotinetelor electrice sunt obligați de lege să poarte în permanență echipament de protecție: „pe timpul deplasării pe drumurile publice, conducătorii motocicletelor, mopedelor și persoanele transportate pe acestea au obligația să poarte casca de protecție omologată”.

Ultima condiție pe care o impune codul rutier, în cazul trotinetelor electrice, se leagă de înregistrarea mijlocului de transport. Astfel, pentru a circula legal pe drumurile publice „vehiculele, cu excepția celor trase sau împinse cu mâna și a bicicletelor, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, și să poarte plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni și conținut prevăzute de standardele în vigoare”. 

Este important de subliniat faptul că se poate crea o confuzie. Mopedele trebuie înregistrate și nu înmatriculate. Înregistrarea acestora se face la nivelul primăriilor de sector, a orașelor, satelor sau comunelor din care faceți parte.

Sursă Foto: SuntParinte.ro

Exit mobile version