Site icon Editia de Dimineata

Planeta NORVEGIA. Doar mașini electrice…Ce se întâmplă când piața bate filmul…

Încearcă un experiment simplu. Du-te pe Google și caută „Norvegia” și “mașini electrice”. Vei fi uimit…

“Norvegia se umple  de mașini electrice”, “Prima țară din lume unde mașinile electrice reprezintă 50% dintre înmatriculări”, “Nou record în Norvegia”, “Mai multe mașini electrice decât convenționale. Cum au reușit?”

Norvegia rămâne un miracol pentru cei care studiază evoluția piețelor auto. În fiecare lună cota de piață a vehiculelor electrificate se majorează mușcând adânc din cea a mașinilor clasice.

Piața bate filmul

Federația Norvegiană de Automobile a dat publicității o analiză în care spune că începând din luna aprilie a anului 2022 Norvegia nu va mai vinde mașini noi pe conbustibil convențional. Șocul este cu atât mai mare cu cât guvernul vroia să adopte această măsură abia în 2025. Între timp, însă, piața și realitatea s-au schimbat, așa că toate prognosticurile au fost depășite.

Anul acesta, doar 10% din totalul vânzărilor a fost la mașini care nu aveau niciun tip de electrificare – baterie electrică sau sistem hibrid.

Este o scădere de 21% față de anul trecut și la jumătate față 2017.

Care mai este tendința pieței? Se vor vinde în continuare mașini hibrid, dar acestea nu sunt în topul preferințelor norvegienilor.

Top 50. Anul 2021

În primele șase luni din 2021 cota de piață a mașinilor cu încărcare la priză a urcat la 82,7%, dintre acestea 57.3% fiind autoturisme 100% electrice (BEV), iar 25.4% PHEV-uri. Chiar și din puținul rămas, 17,3%, doar circa 10% mai sunt mașini cu motoare convenționale pentru că mai bine de 6% sunt hibride fără încărcare la priză (HEV).

Interesantă este și statistica înmatriculărilor în Norvegia, în primele luni ale acestui an. Din primele 50 de modele, numai două sunt propulsate de motorizări clasice.

Pe primul loc se află Tesla Model 3 – de multă vreme vedeta vânzărilor din țara nordică. Printre modelele preferate se mai află Toyota RAV 4 Plug-In Hybrid, Volkswagen ID.4, Volvo XC40 și Ford Mustang Mach-E.

Primul vehicul cu motor convențional din top 50 este Volkswagen Tiguan, mașină aflată pe poziția 38. Pe locul 50 mai apare unul – Peugeot 5008.

Top septembrie

Sau iată, de exemplu, clasamentul lunii septembrie

  1. Tesla Model Y 3,564
  2. Tesla Model 3 2,218
  3. Skoda Enyaq 787
  4. Toyota RAV4 702
  5. Audi e-tron 672
  6. Volkswagen ID.4 659
  7. Hyundai IONIQ 5 652
  8. Ford Mustang Mach-E 600
  9. VolkswagenID.3 456
  10. Nissan Leaf 410

Europa vine din urmă. Încet, dar sigur

​Aproape unul din cinci vehicule vândute în Uniunea Europeană în trimestrul al treilea a fost un model electric, în condiţiile în care vânzările acestora au continuat să crească, iar cele de vehicule convenţionale să scadă, potrivit datelor publicate vineri de Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA).

Potrivit asociaţiei, vânzările de modele electrice şi hibride din UE au reprezentat aproape 19% din vânzările totale.

Vânzările de vehicule electrice au urcat cu aproape 57%, la peste 212.000 de unităţi, iar vânzările de vehicule hibride cu aproape 43%, la peste 197.000 de unităţi.

Ritmul de creştere este totuşi mai lent comparativ cu cel din 2020, cînd ritmul aproape s-a triplat, de la o bază de comparaţie scăzută.

În schimb, vânzările de vehicule cu motoare pe benzină, care sunt totuşi cele mai mari şi reprezintă aproape 40% din total, au scăzut cu 35%. Vânzile de vehicule diesel au scăzut cu peste 50% în trimestrul analizat.

De notat că în urmă cu mai puţin de 10 ani, vehiculele diesel reprezentau peste 50% din vânzările din UE.

Exit mobile version