Pandemia a anulat experiența evoluției într-un birou tradițional. Pot, angajații tineri, crește în același mod în timp ce lucrează de la mesele din bucătărie?
La patru luni după ce în birourile din SUA s-au închis luminile, Nicole Jao, în vârstă de 22 de ani, și-a început primul loc de muncă ca și consultant în domeniul riscului de securitate cibernetică. Nu se așteptase să-și lanseze cariera de la distanță din apartamentul ei din Los Angeles. Jao spune că tânjește după „acea camaraderie de a sta cu colegii tăi” și „să petreci timp cu ei în pauze … este un fel de greu de conceput acea [atmosferă socială] de unul singur”.
În plus, învățarea pârghiilor unui nou loc de muncă într-o situație așa înseamnă că Jao trebuie să pledeze pentru ea însăși în moduri mai deschise decât și-ar dori.
„Sunt mai mult un angajat atent”, spune ea.
Ea preferă să fie discretă, mai degrabă decât să fie angajatul care să spună: „ S.O.S. Am nevoie de ajutor în mod constant”.
Fără o fundație, Jao a trebuit să se adapteze. A învățat noi modalități de a absorbi informații și indici vitali pentru slujba ei, spunând: „Când ești la distanță, trebuie să fii foarte vocal cu privire la asistența de care ai nevoie și la ajutorul pe care îl cauți. Ca absolvent și angajat nou, modul acesta de a lucra afectează cu siguranță modul în care pot învăța”.
Părți bune, părți rele
În statul american Michigan, Katie Dillon, în vârstă de 22 de ani, proaspăt absolventă și ingineră de software la platforma de ticketing mobilă SeatGeek, spune că viața ei profesională este semnificativ diferită de cea pe care și-a imaginat-o ca student. În primul rând, ea nu locuiește în apropierea sediului companiei din New York. Și, în loc de o navetă în care se imagina sorbind din cafea în timp ce se pregătea pentru ziua următoare, Dillon spune că se rostogolește „din pat cu 20 de minute înainte de întâlnirea online”. De obicei, își deschide laptopul încă purtând pijamale, aranjându-și părul pentru a „ascunde capul patului”.
Schimbările de stil de viață pe care le-a declanșat pandemia se extind mult dincolo de eforturile frenetice de a arăta prezentabil pentru o întâlnire Zoom dimineața. Întrucât pandemia a făcut ca birourile să fie nesigure, paradigma tradițională a carierei recenților absolvenți de a se muta într-un oraș, de a face naveta la un loc de muncă și, probabil, de a trăi cu prietenii într-o etapă similară a vieții, a suferit o pauză dramatică, nedeterminată. Tinerii angajați au învățat să-și tempereze așteptările, în timp ce companiile au fost forțate să încurajeze dezvoltarea angajaților fără confortul contactului uman.
„Când lucrezi la o organizație de mult timp și apoi ești forțat să lucrezi de acasă, ai beneficiul acelor relații pe termen lung” cu colegii, spune Amanda Jones, lector superior în resurse umane management la King’s College, Londra.
„Oamenii te cunosc. Oamenii știu de ce ești capabil”, mai adaugă aceasta.
Cum dezvoltă tinerii angajați la distanță legăturile cu colegii care contribuie la rezolvarea problemelor și la creativitate? Dar fără capacitatea de a interacționa, de a relaționa, unii angajați mai tineri au început să se simtă în derivă în această perioadă de tele-muncă nedeterminată, în special la companiile mai mari.
„O parte din experiența angajaților este spațiul [împărtășit]”, spune Dan Schawbel, partener executiv al firmei de consultanță în resurse umane Workplace Intelligence și autor al cărții Back to Human.
„Există o anumită energie și prezență pe care oamenii o au doar în persoană. Odată ce începeți să eliminați acest lucru, conectarea devine mai dificilă”, mai adaugă acesta.
Ce implicații a avut izolarea?
Studii recente publicate pe BBC arată că izolarea și deconectarea pandemică au fost deosebit de grele pentru noii profesioniști din generația Z. În iulie, al 18-lea studiu anual al MetLife privind beneficiile angajaților din SUA a arătat că angajații Gen Z au fost de trei ori mai predispuși să caute ajutor pentru sănătatea mintală decât omologii lor mai experimentați.
Cercetătorii de la firma de software Smartsheet au întrebat 1.000 de muncitori americani în aprilie, constatând că cei mai tineri angajați se luptă enorm: 82% dintre lucrătorii Gen Z au spus că se simt „mai puțin conectați” lucrând de la distanță, în timp ce aproximativ jumătate au raportat că au probleme de comunicare la locul de muncă și că au probleme resursele necesare pentru a prospera.