Site icon Editia de Dimineata

“Să fim prieteni – Fără Bullying” – Salvați Copiii România derulează un amplu program antibullying,  în 60 de grădinițe

Salvați Copiii România, cu sprijinul Fundației OMV Petrom, desfășoară programul Să fim prieteni – Fără Bullying -un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca – în 60 de grădinițe din București și din țară.

600 de specialiști din grădinițe – educatori, directori și consilieri – au fost deja formaţi să utilizeze metodologia programului și, pe parcursul anului școlar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii preşcolari şi cu părinţii acestora pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i ajuta pe copii să aibă relaţii pozitive.

Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.

Toleranțã, respect, grijã și curaj

Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bazã cercetãri de ultimã orã si este fundamentat pe patru valori – toleranțã, respect, grijã și curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădinițe beneficiază de formarea specialiștilor și primesc o valiză cu resurse ce conține instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii – video proiect aici.

Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversații și activități de grup, copiii, părinții și specialiștii învață cum să gestioneze tachinarea și bullying-ul.

Întâlniri

De asemenea, deoarece adulții sunt modele importante pentru copii în viața lor socială, programul conține instrumente de lucru pentru cadre didactice și părinți. Periodic vor fi organizate întâlniri pentru crearea unui mediu social pozitiv în cadrul grupului de părinți. Activitățile desfășurate cu aceștia urmăresc dezvoltarea abilităților parentale cu scopul reducerii riscului de abuz și neglijare, precum şi stimularea cooptării părinților în dezvoltarea de strategii de prevenire și combatere a bullying-ului împreună cu specialiștii din grădinițe.

Metodologia programului a fost dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca şi a fost pilotată cu succes și adaptată de Salvați Copiii România, cu rezultate vizibile în ceea ce privește îmbunătățirea relațiilor dintre copii și dintre copii și adulți. Activitățile specifice metodologiei pot fi incluse cu ușurință în rutina zilnică și urmăresc întărirea relațiilor sociale ale copiilor, iar filozofia pe care se întemeiază este că relațiile pozitive dintre copii încă de la vârsta preșcolarității previn excluderea și bullying-ul.

Impactul intervenției va fi măsurat pe tot parcursul anului școlar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăți și extinde edițiile din anii următori.

Bullying

 „Fenomenul de bullying poate lua diverse forme și se manifestă și printre copiii mici din grădinițe, unde principala preocupare este dezvoltarea abilităților sociale. Este crucial să prevenim și să-i învățăm pe copii cum să fie empatici, de la vârste fragede, pentru a nu ajunge în situații critice. Experiența echipei Salvați Copiii în implementarea Să fim prieteni – Fără Bullying sugerează că este nevoie de o abordare sistematică șiproactivă în vederea promovării stării de bine a copiilor dar și pentru gestionarea conflictelor,astfel încât programul să elimine comportamentul de bullying pe termen scurt și, pe termenlung, să ducă la crearea unei culturi inclusive, plină de compasiune, în care valorile și filozofiaprogramului au devenit o parte firească a convențiilor sociale.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

 Cifre

Cercetările recente arată că și copiii preșcolari se pot angaja în forme de bullying, direct și indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii și le dă dureri psihosomatice.

Studiul preliminar derulat de Salvați Copiii România în rândul specialiștilor incluși în program arată modurile în care copiii din grădinițe se supun de obicei unii pe alții comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup, etichetare și exprimare neadecvată:

Context

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

Salvați Copiii atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying încă din 2016, aducând în atenția specialiștilor datele colectate prin derularea studiului ”Bullying-ul în rândul copiilor – studiu sociologic la nivel național”:

În iunie 2022, Salvați Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidența fenomenului a crescut față de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață, procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022.

Alte considerații importante

Datele statistice prezentate sunt întărite de concluziile referitoare la România din cadrul Programului pentru evaluarea internațională a elevilor (PISA), care indicau că 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectați de fenomenul de bullying cel puțin de câteva ori pe lună (39% în cazul copiilor din mediile defavorizate), performanța lor în procesul de învățare fiind cu 40% mai scăzută echivalentului efortului de învățare dintr-un an școlar.

Toate analizele științifice cu privire la formarea de atitudini și comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversității și onestitate față de semeni subliniază importanța prevenției și educației timpurii.

Lista Grădinițelor incluse în programul “Să fim prieteni – Fără bullying” în anul școlar 2023-2024

 

  1. Grădinița „Școala Gimnazială Mihai Viteazul”, Fetești, Ialomița
  2. Grădinița „Clopoțel”, București
  3. Grădinița „Zâna Florilor”, București
  4. Grădinița „Maica Domnului”, București
  5. Grădinița Nr. 246, București
  6. Grădinița Nr. 274, București
  7. Grădinița Nr. 250, București
  8. Grădinița cu PP„Fantezia”, Costești, Argeș
  9. Grădinița cu PP „Aripi Deschise”, Pitești, Argeș
  10. Grădinița cu PP „Micul Prinț”, Pitești, Argeș
  11. Grădinița cu PN „Campionii”, Mioveni, Argeș
  12. Grădinița cu PP „Sfânta Marina”, Câmpulung, Argeș
  13. Grădinița cu PP „Sfântul Nicolae”, Câmpulung, Argeș
  14. Grădinița „Liceul Tehnologic Lopătari”, Buzău
  15. Grădinița cu PN, Stâlpu, Buzău
  16. Gradinita cu PN, Mânzălești, Buzău
  17. Grădinița cu PN, Verneşti, Buzău
  18. Grădinița cu PN, Nișcov, Buzău
  19. Grădinița cu PN, Zorești, Buzău
  20. Grădinița cu PN Nr. 1, Ulmeni, Călărași
  21. Grădinița cu PP „Voinicel”, Călărași
  22. Grădinița cu PP Nr. 2, Oltenița, Călărași
  23. Grădinița cu PP Nr. 1, Dichiseni, Călărași
  24. Grădinița cu PN, LUICA, Călărași
  25. Grădinița cu PN Nr. 1 „Nicolae Bălcescu”, Teleorman
  26. Grădinița cu PN Nr. 1, Șotânga, Dâmbovița
  27. Gradinita cu PN, Pucheni, Dâmbovița
  28. Grădinița „Școala Gimnazială Radu cel Mare”, Găești, Dâmbovița
  29. Grădinița cu PP Nr.14, Târgoviște, Dâmbovița
  30. Gădinița cu PP Nr. 15, Târgoviște, Dâmbovița
  31. Grădinița „Muguri de Anin”, Aninoasa, Dâmbovița
  32. Grădinița cu PP și PN „Scoala Gimnaziala Spiru Haret”, Țăndărei, Ialomița
  33. Grădinița cu PP Nr.1, Urziceni, Ialomița
  34. Grădinița cu PP „Dumbrava Minunată”, Slobozia, Ialomița
  35. Grădinița cu PN, Dridu, Ialomița
  36. Grădinița cu PP „Junior”, Slobozia, Ialomița
  37. Gradinita cu PP „Raza de Soare”, Urziceni, Ialomița
  38. Grădinița cu PN, Ograda, Ialomița
  39. Grădinița cu PP Nr. 1, Clinceni, Ilfov
  40. Grădinița „Școala Gimnazială Nr. 1”, Cornetu, Ilfov
  41. Grădinița Nr. 5, Buftea, Ilfov
  42. Grădinița cu PN și PP„Tărâmul Prieteniei”, Domnești, Ilfov
  43. Grădinița „Școala Gimnazială Nr. 1”, Mogoșoaia, Ilfov
  44. Grădinița cu PP și PN „Iulia Hașdeu”, Câmpina, Prahova
  45. Gradinita cu PP Nr. 9, Câmpina, Prahova
  46. Grădinița cu PN Step by Step ,,Căsuța fermecată”, Poiana Vărbilău, Prahova
  47. Grădinița cu PP Nr. 38, Ploiești, Prahova
  48. Grădinița cu PP Nr. 2, Filipeștii de Pădure, Prahova
  49. Grădinița cu PN și PP „Dandelion”, Băicoi, Prahova
  50. Grădinița „Școala Bogdana”, Teleorman
  51. Grădinița cu PN, Sfințești, Teleorman
  52. Grădinița cu PN Nr. 1, Putineiu, Teleorman
  53. Gradinița cu PN, Răsmirești, Teleorman
  54. Gradinița cu PN, Slobozia Mandra, Teleorman
  55. Grădinița cu PN, Crângu, Teleorman
  56. Gradinita cu PN Nr. 1, Ciolăneștii din Deal, Teleorman
  57. Grădinița cu PP Nr. 6, Alexandria, Teleorman
  58. Grădinița cu PN Nr. 1, Crângeni, Teleorman
  59. Grădinița cu PN Nr. 1, Salcia, Teleorman
  60. Grădinița cu PN, Bragadiru, Teleorman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version