Site icon Editia de Dimineata

Șapte sfaturi pentru siguranța copiilor care merg singuri la școală. INTERVIU Psiholog, despre temerile părinților, nevoia de protecție și independența adolescenților

copil singur la scoala

copil singur la scoala

Drama de la Caracal, care a îngrozit opinia publică, continuă să alimenteze burtierele televiziunilor și primele pagini ale publicațiilor online. Încercând să aflăm cum trebuie să fie pregătit un copil înainte de a pleca singur la școală, am vorbit cu psihologul Ioana Alexandra Dumitru despre cum trebuie să fie tratați copiii, ce trebuie să fie învățați acasă și cât de mult trebuie să fie protejați.

Ioana Alexandra Dumitru

Când ar fi ideal pentru copil să meargă singur la școală 

Psihologul crede că toți părinții se întreabă când este momentul potrivit pentru copil să meargă singur la școală. „Asta este întrebarea tuturor părinților, îngrijorați de ceea ce s-ar putea intampla atunci când nu sunt în preajma copiilor, gândindu-se la pericole precum traficul, străini sau agresori. Studiile de specialitate au concluzionat că în jurul vârstei de 9-11 ani este momentul potrivit, deoarece copilul este mai atent, are mai mult control asupra sa și poate face față din punct de vedere cognitiv și emoțional, unor situații neprevăzute. Asta, bineînțeles, depinde de nivelul de maturizare și responsabilizare al fiecărui copil, ceea ce părintele ar trebui să știe și să-l cunoască cel mai bine.”, explică Ioana.

Copiii protejați excesiv, în pericol

Ioana Dumitru atrage atenția că părinții hiperprotectivi pot afecta capacitatea copiilor de a se descurca singuri în fața provocărilor vieții. „Copiii ai căror părinți sunt hiperprotectivi sunt cel mai adesea nepregătiți în fața provocărilor vieții, nefiind învățati să facă față singuri, unor situații. Protejându-l excesiv, îl pun de fapt în pericol. Mesajul subliminal pe care îl primesc de la părinți este ca ei înșiși nu sunt în stare să se descurce și de aceea aceștia au nevoie de ajutorul lor constant. Copiii, mai departe vor deprinde stări de anxietate, stima de sine scazută, sentimente de incapabilitate și devalorizare sau vor crește cu ideea fantasmagorică de a fi în stare de orice și atunci când vor da piept cu realitatea, vor realiza că nu au fost pregătiți și nu li s-a dat șansa de a achiziționa resurse care să îi ajute, să înfrunte chiar și mici situații problematice. Copiii și adolescenții au nevoie și au dreptul de a-și deprinde și câștiga autonomia, însă nu înainte de a fi învățați limitele, respectarea acestora, responsabilitatea și regulile sociale, toate acestea fiind prezentate printr-o comunicare funcțională, prin fermitate însă totodată și iubire din partea părinților.”, spune psihologul.

Sursă foto: stalbansreview.co

Șapte sfaturi pentru copiii care merg singuri la școală

Copilul trebuie sa primească instructaj din partea părinților, a li se prezenta toate variantele și soluțiile pentru a ajunge în siguranță acasă.”, crede Ioana. Psihologul prezintă șapte sfaturi pentru a evita pericolele care pot apărea pe drum:

  1. Pentru a fi în siguranță, copilul are nevoie să fie ajutat în a-și dobândi simțul responsabilității, al conștiinței de sine și ceea ce presupune independența. Este sănătos a-i impune reguli și limite pentru a nu se simți în pericol.

  2. Copilul trebuie să se simtă ascultat, să simtă că-și poate spune neliniștile astfel încât să nu caute în altă parte, la străini, atenția de care are nevoie, sau poate chiar să caute să pună părinții în situații limită, deoarece nu are sprijin emoțional și atenție din partea lor.

  3. Să fie învățati numele lor complet precum și cel al părinților/tutorilor și adresa de acasă sau/și de la bunici.

  4. Să memoreze numărul de telefon, cel puțin, al unuia dintre părinți și cel al serviciului de urgență 112.

  5. Este indicat ca părintele să le fi prezentat dinainte drumurile din împrejurimile casei, semnele/regulile de circulație, cum să utilizeze transportul în comun sau în cazul celor care fac autostopul, să cunoască persoana respectivă, dacă este din sat sau din regiunea în care locuiește.

  6. Să fie sfătuit să nu vorbească cu străini, să nu accepte diverse atenții din partea acestora sau să meargă cu ei. Sa aibă o persoană sau două de referință la care poate apela în caz de pericol, parinții unui coleg de școală sau un vecin.

  7. Dacă este abordat de vreun străin sau cineva cunoscut însă care nu prezintă încredere și care încearcă să îl forțeze cu ceva sau să vină cu el, să înceapă să țipe, să ceară ajutorul, să spună că nu este mama/tatăl lui. Să fie învățat câteva mișcări de autoapărare și să fugă atunci când are ocazia.

Nu trebuie să li se repete copiilor că lumea e plină de primejdii

Ioana nu crede că părinții ar trebui să le repete copiilor ideea că lumea este plină de pericole. „Cel mai probabil că acești copii sunt cei care atrag tot felul de evenimente problematice, demosntrând părinților profeția care se autoîmplinește, cu o semnificație negativă, și anume faptul ca ei înșisi nu sunt în stare să se descurce singuri și au nevoie de ajutorul lor într-o lume care este plină de oameni rai, care profită de ei și primejdii. E ca și cum ai spune cuiva: «Să nu te gândești la un elefant roz!»; ori, exact la asta se va strădui să se gândească. Vor crește fiind neîncrezători în ei înșiși și în ceilalți, ajungând de fiecare dată să demonstreze credințele părinților pe care le-au interiorizat.”, explică psihologul.

Sursă foto: Kinderling

Cum pregătești un copil pentru pericol

Psiohologul crede că este dificil să pregătești un copil pentru pericolul de a ajunge în contact cu o persoană care să încerce să o abuzeze. „Este foarte greu de prezis reacțiile în astfel de situații, depinde de victimă, agresor și de locul în care se întâmplă. Trebuie ca părintele să îi fi vorbit despre situația în care cineva ar putea să îl atingă, să îl fi învățat să se apere fizic și să reușească să ceară ajutorul, fie telefonic, fie să ajungă la alte persoane.”, spune Ioana.

Un copil abuzat trebuie să parcurgă un proces terapeutic

Ioana crede că este esențial ca un copil abuzat să parcurgă un proces terapeutic. „Dacă un copil/adolescent ajunge să fie abuzat, atunci este imperios necesar ca acesta să parcurgă un proces terapeutic în care să decanteze trauma și să achiziționeze resurse pentru a trece peste acest eveniment și a putea trăi funcțional și sănătos. Este recomandabil ca oamenii din jur să nu îi pună întrebări sau să îl batjocorească, trebuie lăsat să vorbească atunci când simte că poate să facă asta și trebuie susținut emoțional. Părinții/ tutorele copilului/ adolescentului sau autoritățile au obligația de a lua toate măsurile corespunzatoare recuperării fizice și psihice ale acestuia. Cazurile de violență asupra copilului pot fi semnalate la Asociația Telefonul Copilului 116.111. La acest număr se oferă informații, consiliere și îndrumare către instituții în măsură să acorde asistență necesară. Cazurile de copii dispăruți se semnalează la numarul de telefon 116.000. Statul decontează ședințele la psiholog, fiind necesară trimitere de la medicul de familie și ca specialistul să aibă încheiat contract cu Casa de Sănătate.”, explică psihologul.

Îndrumare pentru părinții victimelor din cazul Caracal

Psihologul crede că societatea ar trebui să acorde sprijin părinților victimelor din cazul Caracal. „Nimeni, în afara celor implicați, nu poate să știe exact prin ceea ce trec părinții sau prin ce au trecut victimele și cum a fost situația, mai exact. Reacția potrivită ar fi de sprijin și nu de judecată. Părinții au nevoie de liniște și îndrumare specializată pentru a putea face față acestei drame.”, spune Ioana Dumitru.

Sursă cover foto: crestinortodox.ro

Exit mobile version