Site icon Editia de Dimineata

Scurtă istorie a petrolului românesc. Evoluția industriei aurului negru în România

Petroul, unul dintre combustibilii fosili fără de care lumea de astăzi nu ar mai fi arătat la fel. Chiar dacă a existat, încă din cele mai vechi timpuri, calitățile „aurului negru” au început a fi valorificate și conștentizate începând cu cea de-a doua jumătate a secolului XIX, odată cu impactul revoluției tehnologice. Pe atunci era folosit doar la iluminat, urmând ca mai apoi interesul pentru petrol să provoace chiar și războaie.

Traiectoria utilizării petrolului a fost schimbată de inginerul german Rudolf Diesel, care în anul 1897 a inventat motorul care îi poartă numele, intrument care putea fi folosit exclusiv pe bază de păcură.

Pentru România, petrolul a reprezentat un adevărat avantaj, atât pe plan intern, jucând un rol cheie în devoltarea economică a țării, cât și pe plan internațional, fiind o inepuizabilă sursă de negocieri. Așa se face că Ploieștiul a devenit atât o sursă de bogăție, cât și un motiv de gelozie din partea altor state, potrivit Historia.ro. 

Comerț cu petrol – Sursă Foto: imperialtransilvania.com

Primele extracții de pe teritoriul României

Potrivit atestărilor istorice, istoria țițeiului este strâns legată de România. Se pare că în urma mai multor săpături arheologice, pe teritoriul țării noastre au existat exploatări încă de la venirea romanilor în Dacia. Pe atunci, petrolul era folosit de regulă în gospodării: entru ungerea osiilor, la iluminat – pentru cei care îşi permiteau financiar, dar şi ca diverse leacuri.

Primele exploatări de petroul din România au fost făcute, bineînțeles, de către mănăstiri, boieri sau domni. Totodată, printre primele menţiuni într-un document oficial au fost cele din octombrie 1440, în Moldova:„Lăcăceşti pe Tazlăul Sărat, în dreptul păcurei”.

Pe la 1780, România începe și primele exporturi cu păcură, către țări precum Austria sau Turcia, ca mai apoi, din anul, din 1850, petrolul să fie trimis şi în Rusia. De atunci, petrolul a început să fie din ce în ce mai folosit și mai cerut, mai ales cel lampant, care era folosit pentru iluminarea străzilor publice.

Sursă Foto: historia.ro

România a avut prima sondă petrolieră din lume

Un moment important pentru istoria petrolieră a României a fost marcat în anul 1840, odată cu construirea primei sonde petroliere din lume, la Lucăceşti-Bacău. Aceste pompe aveau capacitatea de a fora țiței la 150 de metri adâncime, printr-o metodă foarte simplă, folosindu-se de același principiu precum cel folosit în obținerea alocului din fructe (țuica) în cazanele de distilat. 

Astfel, lucrurile au evoluat extrem de repede, iar în 857 a fost construită prima rafinărie cu instalaţie modernă din lume, la Râfov, lângă Ploieşti. Aceasta aparținea unor frați Teodor şi Marin Mehedinţeanu, care au reușit să obșină și dreptul exclusiv de a aproviziona Bucureștiul cu gaz lampant. 

Unul dintre cele mai importante momente și pentru istoria Capitalei este de la 1 aprilie 1857, atunci când s-a putut face trecerea de la folosirea uleiului de rapiță cu petrolul procesat la Ploieşti, pentru iluminarea străzilor, Bucureștiul devenind primul oraş din lume iluminat public cu petrol lampant. 

Pentru celelatle țări, petrolul românesc avea toate calitățile pentru a fi catalogat cel mai bun de pe piață, era ieftin, incolor, inodor, ardea constant fără fum sau cenuşă. 

Sursă Foto: activenews.ro.

România, campioană la exportat petrol în perioada interbelică

România a fost prima țară din lume care, încă de la începutul anilor 1900, a reușit să exporte benzină în toate colțurile lumii. Mai mult decât atât, tot în prima jumătate a secolului XX, la Câmpina, a fost fondată prima școală de maiştri sondori si rafinori din lume. 

Standardele de lucru și nivelul avansat la care ajungeau elevii, i-au făcut pe muncitorii instruiți aici să fie doriți peste tot în străinătate.

Tot în perioada interbelică, în 1934, România ocupa locul II în întreaga lume, pentru atingerea cele mai mari adâncimi de extracție, record stabilit în județul Prahova.

Trei ani mai târziu, în 1937, România avea să ajungă pe locul II modial privind rezervele mondiale de petrol, după URSS, USA, Irak, Iran, Venezuela, Indiile Olandeze.

Astăzi, petrolul este mai mult decât un carburant, mai mult decât un simlu produs care pune lumea în mişcare. „… Cine va avea petrol va avea Imperiul! Imperiul mărilor prin petrolurile grele;Imperiul aerului prin esenţele uşoare, continentele prin gazoline şi petrolurile lampante;Imperiul lumii prin puterea financiară ataşată unei materii mai preţioase, mai fermecătoare, mai dominatoare a planetei decât însuşi aurul!”, potrivit Historia.ro. 

Sursă Foto:. contributors.ro

Sursă Cover Foto: activenews.ro

Exit mobile version