CITIRE

Știința somnului. În timp ce tu dormeai

Știința somnului. În timp ce tu dormeai

Un sfert până la o treime din viața fiecărui om e petrecută dormind. Până prin anii 1950, lumea știa că somnul e o activitate pasivă în timpul căreia corpul și creierul sunt inactive. Între timp, s-au făcut noi cercetări și ceea ce s-a crezut cândva nu mai putem crede acum sau nu ar trebui.

„Am aflat că somnul e o perioadă în timpul căreia creierul omului e implicat într-o serie  de activități necesare vieții, care sunt puternic legate de calitatea vieții”, a explicat medicul Mark Wu, neurolog, expert în somnologie, la Centrul medical Johns Hopkins. Dintr-un articol publicat de hopkinsmedicine.org, aflăm că el este unul dintre cercetătorii care, atunci când nu doarme, își petrece multe ore încercând să afle cât mai multe despre modul în care aceste activități ne afectează sănătatea minții și a trupului. Așa am putut afla câteva lucruri interesante despre somnul nostru cel de toate zilele.

Somnul e vital pentru organism – atunci când e insuficient, sănătatea poate fi în pericol, imunitatea – compromisă, crescând riscul unor afecțiuni și infecții. Cu toții mai avem parte de câte o noapte în care nu ne-am odihnit bine sau nu am dormit deloc, iar a doua zi dimineața trăim din plin senzația de năuc de cap – ceea ce e o dovadă că somnul are un impact puternic asupra creierului. Prin urmare, pentru a funcționa bine creierul are nevoie și de odihnă suficientă.

 

Noi și secretele somnului | Credit foto: cdd20; Sursa: Pixabay

Noi și secretele somnului | Credit foto: cdd20; Sursa: Pixabay

Dacă dormim prea puțin, vom ajunge să fim incapabili să ne amintim lucruri esențiale sau ceea ce am învățat înainte cu o zi, iar în timp asemenea pierderi de memorie devin tot mai accentuate.

Mai mult, cercetătorii cred că somnul poate ajuta la eliminarea unor „deșeuri” din celule creierului – un proces care, se pare, este mult mai eficient în timpul somnului decât atunci când creierul nu doarme.

Una peste alta, se știe că somnul este una dintre activitățile preferate de mulți – eu nu sunt aici, dimpotrivă, mi-ar fi plăcut să fim construiți în așa fel încât nu fim nevoiți să dormim cât timp trăim, dar nu suntem și evident că atunci nu am mai trăi. Așa că, vrem nu vrem, somnul ce ar trebui să ne ofere acele clipe de liniște în viață este de fapt cât se poate de folositor pentru ca noi să funcționăm bine. Chiar dacă mai avem tendința să credem că, atunci când dormim, suntem într-o dulce inactivitate, e surprinzător și uimitor, totodată, când descoperi de fapt câte se întâmplă în timp ce dormim. Lucruri cât se poate de firești și, suntem asigurați, e bine că se întâmplă. Iată nouă dintre acestea.

 

Credit foto: Jess Foami; Sursa: Pixabay

Credit foto: Jess Foami; Sursa: Pixabay

Temperatura. Dacă nu știai, află că, în timpul somnului, temperatura corpului scade brusc, deoarece cei mai mulți mușchi devin inactivi, prin urmare organismul nu e nevoit să ardă atât de multe calorii cum o face în timpul zilei. Oamenii de știință spun că acest lucru se întâmplă de obicei în jurul orei 2:30am, evident dacă se doarme la ora respectivă.

Ochii. Dacă ai privit vreodată pe cineva când doarme, ai putut vedea că ochii – de obicei, închiși (deși sunt și dintre cei picați de pe alte planete care dorm cu ochii deschiși) –, dincolo de pleoapele ce-i acoperă, se mișcă. Felul în care se mișcă e influențat, cum altfel, de etapa somnului – dacă tocmai ai adormit sau ești deja în somn profund.

Mușchii. În somn, aceștia devin imobili (excepție cei ai gâtului) și e un lucru bun – deoarece, dacă ar fi activi, visezi ceva și ai putea acționa, iar asta ar putea fi nu doar rău, chiar primejdios. Se mai întâmplă totuși și asemenea lucruri când oamenii se lovesc sau lovesc.

Credit foto: Stock Snap; Sursa: Pixabay

Credit foto: Stock Snap; Sursa: Pixabay

Pielea. E un lucru pur și simplu minunat să știi că, în timp ce tu ești pierdut în somn pielea ta se reface singură. Pe stratul superior al pielii se adună celule moarte care sunt eliminate constant în timpul zilei. În somn, metabolismul pielii e mai accentuat și se reduce astfel „pana” de proteine de care pielea are nevoie pentru a se regenera și repara de toate stricăciunile provocate, inclusiv de razele UV.

Informațiile. Cele nefolositoare sunt eliminate. Creierul își face ordine atunci când tu dormi. Zi de zi creierul nostru e bombardat cu tot felul de informații. În timpul nopții, din fericire el le selectează și le dă la o parte pe cele nefolositoare, cum spunea un specialist de la UCLA Brain Research Institute. Dacă ne-am aminti totul, creierul s-ar umple de informații, așa că, în fiecare noapte, în timpul somnului, acestea sunt trecute prin sita creierului și rămân doar cele care contează. Cel puțin așa spun cercetătorii, deși, nu-i așa, fiecare știe mai bine ce are în cap.

Imunitatea. Cum notam mai sus, lipsa somnului afectează imunitatea – și nu trebuie neapărat să ne spună asta cercetătorii. Dar pentru a fi convinși că așa este, un studiu a fost făcut pe câțiva oameni care s-au vaccinat împotriva gripei și, în noaptea următoare, nu au fost lăsați să doarmă. Astfel, s-a constatat că nu au reușit să creeze în organism anticorpii necesari pentru protecția împotriva virusului gripal. De aceea, se recomandă ca atunci când sunt observate primele semne ale infecției să se doarmă cât mai mult posibil pentru a-i da timp sistemului imunitar să se refacă și să lupte împotriva bolii.

Credit foto: Public Domain Pictures; Sursa: Pixabay

Credit foto: Public Domain Pictures; Sursa: Pixabay

Înălțimea. Dimineața ești mai înalt decât seara. Ok, nu cu o jumătate de metru, evident, dar, în funcție de greutatea pe care o ai, în medie se câștigă aproximativ un centimetru în înălțime dimineața. E simplu de verificat, te măsori dimineața când te trezești și seara când mergi la culcare – eu pot să confirm. Dacă vrei să afli de ce dimineața suntem mai înalți decât seara, găsești explicațiile aici.

 

somnul

Credit foto: Anke Sundermeier; Sursa: Pixabay

Discursurile. În timpul somnului, simțurile sunt diminuate, în schimb, putem vorbi (tulburare cunoscută sub numele de somniloquism), ceea ce nu e prea grozav, dar este ceva ce nu poate fi controlat. De obicei, se manifestă prin simple mormăieli și sunete, uneori strigăte puternice, până la a ține lungi și incoerente, din fericire, discursuri. Tulburarea aceasta este asociată cu stresul, depresiile, lipsa de somn, alcool sau febră. Detalii poți afla de aici.

Visele. Chiar dacă, în general, nu se știe exact cum și care e scopul viselor din timpul somnului, mai ales că aproape toate sunt uitate și fără importanță, uneori și unora acestea pot totuși da și idei extraordinare. În medie, o persoană are între trei și cinci vise în fiecare noapte. Se știe însă că acestea apar de obicei în prima etapă a somnului, când creierul este cel mai activ.

Foto Cover – Credit: Jess Foami, Sursa: Pixabay


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.