Site icon Editia de Dimineata

Sudoku, supranumit și cubul Rubik al secolului XXI. Istoria jocului care întinerește mintea

Sursă Foto: independent.co.uk

Jocul de Sudoku este cunoscut în întreaga lume. Îl găsim în ziarele din trenuri, dar și în revistele de pe terasele comfotrabile de acasă. Ceea ce puțină lume știe este, însă, faptul că acest joc este cu mult mai benefic decât ne așteptam.

O echipă de cercetători din Londra au descoperit faptul că această activitate poate întineri creierul uman cu zece ani, conform Adevărul. 

Potrivit rezultatelor analizei, Sudoku întârzie îmbătrânirea creierului cu opt până la zece ani. Studiul a fost realizat pe aproape 20.000 de persoane de o echipă de cercetători de la Universitatea din Londra.

„Am constatat că oamenii care obişnuiesc să completeze Sudoku au o mai bună performanţă atunci când vine vorba de memorie, atenţie şi raţionament“, spune Dr. Anne Corbett, unul dintre coordonatorii studiului, potrivit Adevărul. 

Aceștia au mai descoperit și faptul că pe parcurul experimentului s-au sesizat îmbunătățiri majore ale acurateției și ale vitezei de reacție ale creierului uman. Cu toate acestea, chiar dacă rezultatele sunt îmbucurătoare, specialiștii au mai menționat și că această activitate, oricât de benefică ar fi, nu poate reduce risucul blolilor neourologice, precum demența.

„Îmbunătăţirile rezultatelor sunt evidente în ceea ce priveşte viteza şi acurateţea memoriei lor. În unele cazuri, ameliorarea a fost foarte evidentă, testele noastre evidenţiind o întinerire a creierului chiar cu 8-10 ani. Nu putem spune că reduce riscul de demenţă, dar cercetarea noastră susţine studiile anterioare conform cărora realizarea puzzle-urilor şi rezolvarea de Sudoku menţin mai mult timp buna funcţionare a creierului“, spune Corbett, potrivit Adevărul. 

Jocul de Sudoku, un fenomen global

Sudoku (în traducere liberă din japoneză „o cifră unică”) este un joc invetat în anul 1979 care are la bază mai multe terorii precum cea a „părtatului latin” sau a problemei celor 36 de ofițeri, realizată de matematicianul elvețian Leonhard Euler. Scopul acestuia este acela de a completa grila cu cifre de la 1 la 9, respectând un anumit set de reguli.

Jocul a devenit popular în anul 1997, când un bărbat din Hong-Kong,Wayne Gould, odată ieșit la pensie a rămas impresionat de o grilă completată într-o librărie japoneză. Acesta a muncit timp de șase ani la o aplicație care să genereze automat aceste grile. Astfel, după ce și-a reușit acest lucru a vrut să integreze jocul în spațiul destinat careurilor din ziarele britanice. Acesta a porpus ziarului The Times proiectul, iar reprezentanții publicației au integrat pentru prima dată o grilă de Sudoku pe 12 noiembrie 2004.

Acesta a fost punctul zero al proiectului. La doar trei zile diferență, The Daily Mail publică o grilă asemănătoare sub numele de Codenumber, iar la scurt timp toate ziarele britanice publică primele grile ale acestui joc. The Daily Telegraph, Telegraph Group, Daily Teelegraph din Sydney, Australia sunt doar câteva publicații care s-au alăturat fenomenului în acea perioadă.

Au fost lansate concursuri, iar grilele de Sudoku apăreau chiar pe primele pagini ale celor mai citite ziare din Marea Britanie. În 2005 jocul a devenit atât de popular încât chiar și ziarele naționale au început să îl publice în mod regulat. Printre acestea se numără The Independentm The Guardian, The Sun și The Daily Mirror, care își disputau de acum locul în competiția celor mai bune grile de Codenumber. 

Popularitatea neașteptată a jocului în rândul ziarelor britanice și „nternaționale a făcut ca Sudoku să fie considerat ca fiind cubul Rubik al secolului XXI (the Rubik’s Cube of the 21st century). Acesta a fost  și unul dintre motivele pentru care celebrul jucător, Wayne Gould, furniza la sfârșitul anului 2005 grile pentru aproximativ 70 de cotidiene în 27 de țări diferite.

Sursă Cover Foto: independent.co.uk

Exit mobile version