Site icon Editia de Dimineata

”Sunteți 80 de milioane. Faceți economie, să întărim independența Germaniei”. Cum a ajuns AUSTERITATEA obsesia germanilor

Dimineața, la postul de radio local Radio Paradiso din Berlin, la știri, auzi despre îndemnuri la economie. Reclamele vorbesc despre oferte de prețuri reduse pentru scurt timp, de care trebuie să profiți. La alt calup de știri vin informații despre temerile legate de iarnă și de posibila tăiere a gazului rusesc. Cuvântul de ordine e ”economisirea”, că e vorbă despre apa caldă la duș, curentul electric, încălzirea locuinței. Când intri în marile supermarketuri, din megafon ești îndemnat la ”solidaritate”, în numele căreia să nu cumperi produse să faci stocuri, ci doar cât ai nevoie. Aceasta este Germania zilelor lui 2022. O realitate care ar trebui să ne pună și pe noi pe gândit. Și acționat.

Guvernul german a lansat o campanie de promovare a economiei de energie la nivel naţional. Astfel încearcă să-i determine pe cei circa 80 de milioane de cetăţeni să economisească energie atât acasă cât şi la locul de muncă, pentru a combate creşterea preţurilor şi schimbările climatice.

Guvernul german și o largă alianță de grupuri de companii și din societatea civilă fac apel la cetățeni să economisească energia, printr-o campanie pubicitară care vizează reducerea dependenței față de importurile de la ruși, accelerând în același timp tranziția energetică a țării.

Creșterea eficienței este esențială pentru a deveni mai independenți și a atinge obiectivele climatice, a declarat ministrul Economiei și Climei, Robert Habeck, cu ocazia lansării campaniei. Numeroși ecologiști au salutat inițiativa, dar unii au criticat Guvernul pentru a subvenționat utilizarea carburanților și a transferat responsabilitatea la cetățeni, potrivit Clean Energy Wire (CLEW).

„Cel care economiseşte energie ajută Germania să devină mai puţin dependentă faţă de importurile ruseşti. Şi pune o piatră la construcţia edificiului pentru climă”, a spus ministrul german. Acesta a prezentat iniţiativa denumită „80 de milioane, uniţi în schimbarea energetică”.

O campanie cu afişe publice, destinată atât industriei şi mediului de afaceri cât şi populaţiei, va fi lansată pentru a încuraja anumite obiceiuri de consum. De exemplu, utilizarea transportului public în locul maşinii personale sau reducerea folosirii aparatelor de climatizare.

Ministerul german al Economiei doreşte să fie un model în acest sens, promiţând că vara va porni aparatele de aer condiţionat numai după ce temperatura depăşeşte 26 de grade Celsius, iar în timpul iernii va reduce încălzirea.

Utilizarea transportului publica în locul mașinii personale este încurajată în această perioadă prin introducerea celebrului abonament de 9 euro pentru toate mijloacele de transport, de la tren, la tramvai și metrou, mai puțin trenurile de mare viteză, care va acoperi lunile iunie, iulie și august.

Campania, la care au fost raliate de asemenea marile organizaţii sindicale şi patronale germane, include şi crearea unui site dedicat şi a unei linii telefonice unde vor fi oferite sfaturi despre modalităţile de reducere a consumului de energie.

Iniţiativa guvernului german survine în timp ce preţul la energie a atins un nivel record în prima economie a UE. Este vorba despre o creştere de 38,3% în luna mai, alimentată şi de războiul din Ucraina. ”Fie şi numai din acest motiv este urgent să economisim energia”, a încercat să convingă ministrul Habeck. Avertizând că ”ne aşteaptă o toamnă şi o iarnă dificile”.

Germania este şi foarte dependentă de materiile prime energetice ruseşti. Înaintea războiului început în februarie ea importa din Rusia 55% din necesarul său de gaze naturale, procent diminuat între timp la 35%.

Împreună cu obiectivul austerităţii energetice ”ca sarcină a întregii ţări”, trebuie de asemenea ”garantat că iarna nu se instalează în gospodăriile cu venituri mici”, a mai declarat Habeck. Referindu-se la măsurile de ajutorare a cetăţenilor cu venituri reduse pentru a putea suporta plata facturilor la energie.

Un alt obiectiv al guvernului este ”combaterea încălzirii climatice” şi atingerea ”obiectivelor în materie de diminuare a emisiilor de gaze cu efect de seră”.

Mai mult de jumătate dintre germani sunt îngrijorați că nu pot  să-și mențină nivelul de trai, având în vedere creșterile bruște ale prețurilor, a constatat un nou sondaj.

Războiul din Ucraina, precum și efectele pandemiei de Covid asupra lanțurilor de aprovizionare au schimbat obiceiurile de a cheltui ale germanilor.

Costurile energiei au crescut de când Rusia a invadat Ucraina în februarie, având un efect secundar asupra prețurilor de consum. Preţuri care erau deja ridicate din cauza pandemiei.

Potrivit sondajului realizat de Institutul de Cercetare a Comerțului din Köln, mai mult de jumătate dintre oamenii care locuiesc în Germania (54 la sută) se tem că în curând nu își vor mai putea menține nivelul de trai din cauza scumpirilor.

Aproximativ două treimi dintre respondenți au spus că își vor reduce cheltuielile din cauza inflației.

Pentru a economisi mai mulți bani, consumatorii din Germania spun că doresc să încerce să găsească oferte speciale în magazine și supermarketuri și să compare prețurile mai îndeaproape.

 

 

Exit mobile version