Site icon Editia de Dimineata

Surprinde pe cineva? Fanta, mai diluat în România decât în alte țări UE

Suspectând că o faimoasă companie de sucuri practică un dublu standard pentru cetățenii europeni, România a cerut ca în UE să se facă o verificare privind o presupusă încălcare a Directivei 2.161 din 2019, care stabilește măsuri de protecție a consumatorilor europeni.

Solicitarea vine după ce o analiză făcută de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a dezvăluit că o parte din sucurile Fanta vândute în România au conținut diferit față de aceleași produse din alte țări europene.

„Această inițiativă reprezintă, practic, un pionierat în depistarea și combaterea, ca practică comercială incorectă, a calității diferențiate – așa-numitul „dublu standard” – pentru cele 3 produse consumate (n.r. Fanta de portocale, Fanta de portocale fără zahăr, Fanta de lămâie), în cantitate mare, de către cetățenii europeni”, se arată într-un comunicat transmis de ANPC.

ANPC a făcut publice și rezultatele unor analize ale etichetelor de pe sucurile Fanta de portocale și Fanta de lămâie din mai multe țări europene, care arată că produsele sunt diferite în țările UE. Aceste sucuri carbogazoase au fost alese pentru că sunt printre preferatele românilor, atât în țară, cât și în străinătate.

În cazul produsului Fanta de portocale cu zahăr sau zahăr și îndulcitori, ANPC a constatat că în România are un conținut de suc de portocale de 5%, la fel ca în alte 12 state membre (Austria, Bulgaria, Slovenia, Croația, Cehia, Slovacia, Ungaria, Malta, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia).

În schimb, în Cipru și Grecia conținutul de suc este de 20%, în Franța și Italia de 12%, în Irlanda, Portugalia și Spania de 8%, iar în Belgia, Luxemburg, Slovacia și Olanda de 7%. Un conținut mai scăzut, sub 5%, este în produsele din Germania, Danemarca și Finlanda.

„Din verificarea etichetelor aplicate pe ambalajele cu băutură răcoritoare Fanta din mai multe țări membre a rezultat că în toate situațiile se utilizează suc de portocale obținut din concentrat de suc de portocale”, a precizat ANPC.

Există diferențe și în ce privește îndulcirea produsului. România este singura țară în care se folosește zahăr și sirop de fructoză-glucoză, în timp ce în alte țări produsul se prepară cu zahăr și îndulcitori (15 state: Cipru, Grecia, Suedia, Danemarca, Finalnda, Malta, Franța, Olanda, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Irlanda, Portugalia și Spania), doar zahăr (5 state: Italia, Belgia, Luxemburg, Austria și Germania), doar sirop de fructoză-glucoză (2 state: Bulgaria și Slovacia) sau sirop și îndulcitori (4 state: Slovenia, Croatia, Cehia și Ungaria).

Fără a mai menționa țările, ANPC mai arată că în 24 de state Fanta de portocale se colorează cu caroten, în două state se folosește concentratul de morcovi și într-o țară nu se folosesc deloc ingrediente pentru colorare.

„Există o calitate diferențiată”

La Fanta Portocale zero zahăr (cu îndulcitori), cantitatea de suc de portocale este diferită. România se numără printre cele 10 țări unde acesta se regăsește în proporție de 3% (alături de Polonia, Ungaria, Austria, Croația, Cehia, Malta, Slovenia, Cipru și Germania), în timp ce în Italia, de exemplu, conținutul de suc de portocale urcă la 12%.

La Fanta de lămâie cu zahăr, situația este similară: în 5 țări, inclusiv România, conținutul de suc este de 3%, în Italia ajunge la 12%, iar în Belgia, Luxemburg, Olanda și Suedia la 6%.

„Am exemplificat că o băutură răcoritoare Fanta din Italia are o cantitate mai mare de suc de portocale, față de o băutură răcoritoare Fanta din România. Au fost identificate ingrediente diferite (enumerate anterior), iar în ceea ce privește procentul de suc de portocale/lămâie acesta este diferențiat de la o țară la alta, deși în toate statele membre băutura apare cu aceeași denumire și în același model de ambalaj. În aceste condiții se concluzionează că există o calitate diferențiată a produsului supus analizei și comercializat în diferite tari din UE”, a mai transmis ANPC.

Reacția companiei producătoare

Compania producătoare, Coca Cola, a transmis ANPC nu doar etichetele produselor, ci și explicația pentru diferențe, susținând că „rețetele sunt adaptate în diverse zone geografice”, iar în privința conținutului de suc „se ține cont de preferințele consumatorilor”.

Compania Coca-Cola, deținătoarea brandului Fanta, susține, într-un comunicat dat publicității, că există o cooperare cu APNC încă de vara trecută menționând că unele ”rețete” pot fi ”adaptate” din pricina ”reglementărilor locale sau preferințelor consumatorilor”.
”Cooperăm cu ANPC în această chestiune încă din luna iunie 2022 și vom continua să oferim argumente și dovezi pentru a fundamenta poziția companiei noastre în raport cu acuzațiile aduse în cadrul acestei investigații.

Suntem dedicați angajamentului nostru ferm de a le oferi consumatorilor băuturi la cele mai înalte standarde de calitate, în fiecare țară în care activăm.

Totodată, unele rețete pot fi adaptate din motive legitime, cum ar fi reglementările locale sau preferințele consumatorilor, în conformitate cu legislația în vigoare. Asigurăm transparență totală în privința ingredientelor și a valorilor nutriționale din produsele noastre, oferindu-le consumatorilor informații clare, atât pe ambalaje, cât și online, aceștia având astfel posibilitatea de a alege informat”, se arată în comunicatul companiei.
Exit mobile version