Site icon Editia de Dimineata

Tehnologia previne oboseala șoferilor

Oamenii de știință de la compania Ford din Europa lucrează cu cercetători medicali de la Uniklinik RWTH Aachen din Germania pentru a cartografia tiparele creierului de reacțiile șoferului. Echipa lucrează pentru a dezvolta o tehnologie de scanare a creierului, care poate detecta mai repede când șoferii obosesc sau nu sunt atenți.

Este crucial ca șoferii să rămână angajați la volan, chiar dacă mașinile devin tot mai automate. Există tot mai multe dovezi care arată că oamenii devin mulțumiți folosind funcții de asistență pentru șofat, cum ar fi pilotul automat de la Tesla, motiv pentru care autoritățile de reglementare investighează sistemele.

Creierul procesează cantități uriașe de informații atunci când conducem un automobil. Șoferii obosesc și mintea lor poate rătăci uneori. Identificarea mai rapidă a momentului când se întâmplă acest lucru ar putea avea o importanță critică.

Ford speră că, identificând răspunsurile creierului care dezvăluie scăderi ale concentrării, ar putea fi apoi posibil să se potrivească scanările cu modificările fizice ale ritmului cardiac sau ale respirației. O modificare a ritmului cardiac detectată prin intermediul tehnologiei portabile ar putea declanșa o alertă pentru ca șoferul să fie atent.

Participanții la studiu finalizează o simulare de conducere în timp ce activitatea creierului lor este scanată de un aparat RMN. O oglindă le permite să vadă simularea pe un ecran din interiorul aparatului RMN. Scenariul, care folosește tehnologia de jocuri video, implică condusul noaptea pe o autostradă cu trei benzi, unde un vehicul pe banda din mijloc frânează brusc și participantul trebuie să preia controlul și să miște mașina la stânga sau la dreapta, folosind un dispozitiv portabil. Aparatul RMN scanează creierul înainte și în timpul acestor acțiuni, în timp ce cercetătorii măsoară cât de repede reacționează participantul și dacă iau decizia corectă.

Prin captarea acestor date, cercetătorii cred că ar putea să genereze amprente fiziologice unice ale șoferilor, astfel încât șoferii vehiculelor din viitor să poată fi pregătiți să reacționeze și să intervină imediat în cazurile necesare.

Foto: Ford (via Axios)

Exit mobile version