Editia de Dimineata

Tehnostresul revine în timpul pandemiei. Cum poți combate afecțiunea

S-a înserat și ești tot în fața calculatorului. Finalizezi proiectele începute și începi să închizi tab-urile browser-ului. Și, tocmai când voiai să te ridici de la birou, apare o notificare: șeful vrea să aveți o „mică ședință” de vreo 15 minute pe Zoom, ca să puneți la punct unele detalii pentru a doua zi. „Fie!”, spui și te așezi din nou. Dar, după ședință, ți-ai adus aminte că trebuie neapărat să scrii un e-mail și să cauți niște informații. Și iată cum ziua de lucru acasă s-a prelungit de la ora 17 la 19.

Te simți obosit, fără idei, fără energie și fără chef. Ei bine, suferi de tehnostres.

Afecțiune veche, manifestări noi

Tehnostresul este stresul indus de diversele tehnologii care ne înconjoară și pe care le folosim zi de zi. Termenul a apărut în 1984, când Apple a lansat Macintosh și calculatorul personal a devenit un accesoriu tot mai răspândit în casele oamenilor. Dar, în timpul acestei pandemii, afecțiunea a revenit în forță și are noi fațete.

În ziua de azi, există o mulțime de prejudecăți referitoare la competențele profesionale, unele dintre ele influențate de tehnologiile tot mai avansate. De exemplu, un manager poate considera că un angajat este cu atât mai competent cu cât răspunde mai repede la e-mail. De fapt, ești tentat să scrii repede un răspuns pentru că poți face asta de pe orice dispozitiv conectat la Internet, iar aplicația de e-mail îți oferă răspunsuri preformatate.

„Lucrul de acasă a fost o tranziție dificilă pentru cei care lucrează în industrii care se bazează pe faptul că sunt «văzuți» la locul de muncă, precum dreptul și finanțele”, afirmă The Sydney Morning Herald.

De aceea, unii angajați pot simți că sunt mai puțin eficienți când lucrează de acasă, ceea ce duce la tehnostres și chiar depresie. Unii dintre ei se pot simți depășiți de tehnologiile avansate pe care sunt obligați să le folosească sau nu se pot adapta la instrumente noi digitale, precum cele de teleconferință și pontaj online.

Alte simptome ale tehnostresului:

Mici gesturi de reabilitare

Reeva Lederman de la Universitatea din Melbourne oferă următoarele sugestii de luptă cu stresul tehnologic:

Poți apela și la metode tradiționale de management al stresului, cum ar fi: meditația, relaxarea progresivă a mușchilor, automotivarea, alimentația sănătoasă, ore de somn optime.

Foto: Semtrio (Visual Hunt / CC BY)

Exit mobile version