CITIRE

Traversa țări și granițe și invita la povești și a...

Traversa țări și granițe și invita la povești și aventuri. Cum a fermecat trenul Orient Express o lume întreagă

Pe la sfârșitul secolului al XIX-lea, un tânăr inginer născut în Liège, Belgia, într-o familie de bancheri, s-a îndrăgostit de o verișoară mai în vârstă. Cum iubirea lui a rămas fără ecou în inima femeii, familia tânărului i-a sugerat să călătorească prin America unde s-ar putea să i mai stingă focul dragostei. Tânărul se numea Georges Lambert Casimir Nagelmackers, cunoscut ca Georges Nagelmackers.

A plecat în America unde a stat zece luni, timp în care a călătorit și cu trenul în vagoanele Pullman. A devenit tot mai convins că și în Europa ar exista o piață pentru acest tip de transport și, spune o versiune a biografiei lui, s-a întâlnit cu George Pullman, inventatorul american al vagonului de dormit. Se povestește că propunerea tânărului belgian de a colabora cu Pullman pentru extinderea afacerii și în Europa a fost respinsă categoric de american și, în cele din urmă, George a lăsat America și s-a întors la Europa lui. Complet refăcut, cu o idee nouă și planuri mărețe.

De la stânga: George Pullman, Sursa foto: Alchetron | Vagon de dormit Pullman, Sursa: American Science and Invention | Georges Nagelmackers, Sursa foto: Wikipedia, domeniu public

De la stânga: George Pullman, Sursa foto: Alchetron | Vagon de dormit Pullman, Sursa: American Science and Invention | Georges Nagelmackers, Sursa foto: Wikipedia, domeniu public

Dintr-o altă versiune aflăm că Georges Nagelmackers cunoștea de fapt vagoanele de dormit, din moment ce se aflau în transportul public și în Belgia înainte de a ajunge el în America. Mai mult, unii susțin că, de fapt, nu s-a întâlnit niciodată cu George Pullman.

În 1870, Georges Nagelmackers a propus folosirea vagoanelor de dormit în toată piața din Europa. Proiectul lui, numit „Proiect de instalare a vagoanelor de dormit pe căile ferate ale Europei”, a fost amânat un timp, din cauza războiului franco-prusac, izbucnit în 1870. După trei ani, a înființat compania Georges Nagelmackers, devenită mai târziu Compania Internațională de Vagoane de dormit (Compagnie Internationale des Wagons-Lits/CIWL). A stabilit sediul la Paris și a creat o altă companie prin care, pe rutele trenurilor operate, aducea clienți hotelurilor de lux.

Vagon de dormit | Sursa: Trains World Expresses

Vagon de dormit | Sursa: Trains World Expresses

Primul tren ce a circulat prin compania lui a fost în anul 1882. Spre sfârșitul acelui an, Georges a invitat mai mulți oaspeți la o călătorie pe calea ferată, pe o distanță de 2000 de kilometri, cu trenul Eclair de luxe. În 10 octombrie, după-amiaza, trenul a plecat din stația Paris-Est și a ajuns la Viena a doua zi aproape de miezul nopții.

În iunie 1883, Express d’Orient a plecat din Paris la Viena, oraș care a fost destinația finală a rutei câteva luni.

De la stânga: Harta rutelor istorice, Sursa: Wikipedia, domeniu public | Poster de promovare a rutei Orient Express, 1888, Sursa: Wikipedia, domeniu public

De la stânga: Harta rutelor istorice, Sursa: Wikipedia, domeniu public | Poster de promovare a rutei Orient Express, 1888, Sursa: Wikipedia, domeniu public

Ruta originală completă a trenului Express d’Orient, devenit ulterior Orient Express (denumirea Orient Express a liniei a fost stabilită oficial în 1891), a fost de la Paris, Gara de Est, prin München și Viena, la Giurgiu, România, și apoi la Constantinopol, ultima stație. În Giurgiu, pasagerii erau trecuți Dunărea, cu bacul, la Ruse, în Bulgaria, unde îi aștepta un alt tren care îi ducea la Varna. Din Varna până în Constantinopol călătoreau cu feribotul. Acesta a fost și primul serviciu de transport combinat, cu trenul și cu feribotul.

Spre deosebire de celelalte trenuri europene, în Orient Express oamenii nu aveau parte nici de funingine, nici de servicii proaste. Trenul era dotat cu mobilier elegant și strălucitor, scaune somptuoase, candelabre Lalique, paturi cu lenjerie din mătase ce rivalizau cu cele din hotelurile de lux, pian și cele mai fine vase și tacâmuri.

Vagon-restaurant | Sursa: Trains World Expresses

Vagon-restaurant | Sursa: Trains World Expresses

În restaurant se preparau și serveau mâncăruri rafinate. Stridii, supă italiană cu paste, calcan cu sos verde, pui în stil vânătoresc, file de vită cu cartofi château, platou vânătoresc, salată verde, budincă de ciocolată și bufet cu deserturi. Acesta a fost primul meniu oferit în Orient Express. Evident, însoțite cu vinuri alese și potrivite fiecărui fel alături de nelipsita șampanie festivă. În timp ce oaspeții trenului se delectau cu bunătăți, muzicienii îi încântau cu serenade și valsuri.

Orient Express, linia lansată în 1883 de Georges Nagelmackers, a fost la început o simplă linie internațională pentru pasageri, ce circula pe distanță lungă. Totuși, în acea vreme, când călătoria cu trenuri de pasageri era deseori periculoasă și deloc agreabilă, Orient Express a devenit un model de lux și confort. De altfel, la un moment dat acest nume a devenit sinonim cu luxul și cu misterul. Acest lucru s-a datorat și faptului că, la începutul secolului al XX-lea, actori, artiști și scriitori celebri, jurnaliști și toți bogații Europei au descoperit Orient Express, trenul devenit mijlocul de transport preferat de mulți.

De la stânga: Afiș cu ruta Orient Express de la Paris la Constantinopol, Sursa: Wikipedia, domeniu public| Coperta originală a romanului Crima din Orient Express de autoarea britanică Agatha Christie, Sursa: Wikipedia, domeniu public

În 1934, scriitoarea britanică Agatha Christie a publicat romanul polițist Crima din Orient Express. Ceea ce a inspirat acțiunea romanului a fost un incident, nu o crimă. În 1929, din cauza unor căderi masive de zăpadă Orient Express a fost nevoit să staționeze câteva zile într-un orășel din Turcia – în roman, apare însă o așezare din Croația. Totuși, nu Agatha Christie a fost prima scriitoare care a folosit în cărți faimosul tren. A făcut-o Bram Stocker în la fel de celebrul lui roman Dracula, apărut în 1897.

Katharine Hepburn | Sursa: Arhive foto CIWL

Katharine Hepburn | Sursa: Arhive foto CIWL

Lawrence al Arabiei, Mata Hari, Lev Tolstoi, Marlene Dietrich. Patru nume ale unor fascinante persoane din secolul XX. Ce au avut acei oameni în comun?, se întreba Erin Blakemore într-un articol publicat pe History despre cum a devenit Orient Express cel mai fermecător tren din lume. De-a lungul anilor, scria Erin Blakemore, fiecare dintre cei patru a trăit experiența de a călători cu Orient Express.

Oameni celebri sau nu, la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul celui de-al XX-lea mulți și-au oferit bucuria unei călătorii cu Orient Express, trenul ce lega două orașe pline de viață și povești, traversând țări, trecând granițe, deschizând apetitul pentru noi experiențe și aventuri.

Orient Express, ultima călătorie | Sursa: NPR

Orient Express, ultima călătorie | Sursa: NPR

Cele două orașe asociate în mod frecvent cu Orient Express sunt Paris și Constantinopol (Istanbul). Din 1977, Orient Express a încetat să mai aibă Istanbul ca destinație finală, fiind lansată o rută de noapte de la Paris la București. Din 1991, aceasta s-a scurtat până la Budapesta, iar după zece ani, s-a scurtat și mai mult și trenul circula până la Viena.

Orient Express a făcut ultima călătorie în 14 decembrie 2009. De atunci, nu a mai operat, motivul oficial invocat fiind că trenul a fost „victima trenurilor de mare viteză și a liniilor aeriene low-cost”.

Trenul privat pus în circulație pe vechea rută Orient Express | Sursa: Great rail

Trenul privat pus în circulație pe vechea rută Orient Express | Sursa: Great rail

Un tren privat, lansat în 1982, ce poartă în denumire și Orient Express și are și vagoane originale din anii 1920 și 1930 ale companiei lui Georges Nagelmackers, a preluat câteva rute originale, inclusiv cea de la Paris la Constantinopol. An de an, în luna septembrie, acest tren ce încearcă să reamintească de primul Orient Express pleacă din Paris spre Constantinopol, trecând și prin România, unde oprește la Sinaia și în Gara de Nord din București.

Birou de voiaj din România, unde se vindeau bilete la Orient Express; La peronul unei gări | Sursa: Arhive foto CIWL

Birou de voiaj din România, unde se vindeau bilete la Orient Express; La peronul unei gări | Sursa: Arhive foto CIWL

Foto cover, imaginea de sus-dreapta: Primul Orient Express, din 1883, prezentat în L’Illustration, 1884 | Sursa: Bliss from by gone days


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.