Un franc, șase minute, zece mini-filme

28 decembrie 1895 este o zi ce a rămas înscrisă pentru totdeauna în istoria cinematografiei. În Salonul Indian, aflat la subsolul restaurantului Grand Café, de pe Boulevard des Capucines, aproape de centrul Parisului, s-a anunțat un spectacol unic. A avut loc atunci o proiecție cinematografică publică. Prima de acest fel. Fiecare spectator a plătit un franc pentru a privi zece filmulețe mute, proiectate pe un ecran mare. A fost momentul în care a luat naștere cinematografia, arta de a face filme, și conceptul de sală de cinema.

Acele filme scurte ce au fost proiectate în seara de decembrie într-o sală din Paris nu se vor regăsi vreodată într-un program de Crăciun sau în lista cuiva cu top filme. Altceva a făcut ca ziua respectivă să nu fie dată uitării și să devină istorie. Frații Lumière au prezentat oamenilor zece filme realizate pe primul aparat de filmat și de proiecție numit „cinematograf”.

Programul cu filmele din seara de 28 decembrie 1895, din Salon Indien – Grand Café

Deși nu știau ce-i așteaptă, curioșii parizieni s-au înghesuit să dea bani pentru ceva ce suna ca o promisiune extraordinară, ceva ce nu mai văzuseră până atunci. Trebuie să amintim că imaginea animată a existat și înainte de acel moment. Kinetoscopul lui Thomas Edison, lansat cu un an înainte, reda fotografii într-o succesiunea rapidă și crea impresia de mișcare. Ceea ce au adus francezii însă cu greu se poate compara cu experiența dată de kinetoscopul Edison (devenit apoi kinetofon, după ce imaginile se derulau și erau acompaniate de sunet). Kinetoscopul lui Edison nu permitea vizionarea colectivă.

Primul filmuleț pe care l-au văzut parizienii s-a numit La Sortie de l’Usine Lumière à Lyon (Ieșirea din fabrica Lumière de la Lyon), avea 37 de secunde, era un cadru fix în care au fost filmați angajați ai fabricii Lumière cum pleacă acasă după o zi de muncă. Filmarea a fost făcută în 19 martie, același an, și se consideră a fi primul film adevărat.

Fiecare dintre celelalte nouă filme scurte prezentate a avut un titlu și au fost regizate de Louis Lumière.

Secvență din Repas de bébé

Cu buful Le Jardinier (l’Arroseur arrosé), Louis Lumière a deschis drumul spre filmul de comedie.

În Repas de bébé, apar un bărbat și o femeie care îi dau de mâncare unui copil mic – bărbatul este Auguste Lumière, femeia e soția lui, iar fetița care mănâncă prânzul e primul lor copil, Andrée.

Filmul La Voltige, Exerciții de acrobație, a surprins cu umor încercările unui bărbat de a se urca pe un cal. La fel de amuzant este și filmulețul în care apare micuța Andrée încercând să prindă un peștișor dintr-un bol sau cel în care un bărbat sare peste o pătură ținută de alții.

Într-un alt film scurt, vedem un cadru din La Place des Cordeliers în Lyon, o scenă obișnuită într-o zi din 1895, iar filmulețul numit La Mer, Marea (Scăldatul în mare) a surprins cinci băieți ce se distrau aruncându-se în apa mării.

Cinématographe Lumière – Poster creat în 1896 de pictorul și Henri Brispot pentru frații Lumière

Toate aceste prime filme din istoria cinematografiei au fost restaurate de Arhivele franceze de film între 1992 – 1995, cu ocazia Centenarului Cinematografului și pot fi văzute pe website-ul Institutului Lumière.

După marele succes de la Paris, frații Lumière au pornit cu mini-filmele lor într-un tur de mai multe luni prin lume, ajungând la Bruxelles, Mumbai, Londra, New York, Buenos Aires.

Auguste, născut la Besançon în 1862, și Louis, născut în același oraș, cu doi ani mai tânăr decât fratele lui, au avut peste 200 de brevete pentru diferite invenții. Cel pentru aparatul lor „cinematograf”, depus în ziua de 13 februarie 1895 – obișnuiau să semneze împreună toate invențiile –, le-a ajuns pentru a rămâne în istorie, acoperiți de glorie.

„Dacă am fost pus să rezolv diferite probleme și dacă am fost condus spre realizări fericite care au avut un anumit impact răsunător, am fost ghidat doar de plăcere, nevoia de a cunoaște, care m-a făcut toată viața să mă distrez la nebunie muncind”, spunea Louis, spre sfârșitul vieții.

Poster

Reușita lor trebuie văzută într-un context mai larg. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea, uzina Lumière s-a implicat în două industrii noi și promițătoare: fotografică și farmaceutică. Tatăl celor doi, Antoine, pare un personaj de film – fiu al unor viticultori, a rămas orfan de copil. Înainte de a se interesa și iniția în fotografie, a practicat tot felul de meserii. Destul de nepriceput în afaceri, în 1870, și-a mutat familia și afacerea – avea o făbricuță unde producea plăci fotografice – la Lyon.

Și-a trimis cei doi băieți, pe Auguste și Louis, să studieze la cea mai prestigioasă școală tehnică și profesională a timpului. Auguste, cel mai dotat, cu o minte strălucitoare și practică, a cochetat cu politehnica. Louis, o fire mai artistică, s-a îndreptat spre arte și a luat lecții de desen, sculptură, pian.

Cu toată muncă pe care o făcea la fabrică, ajutat de Louis și de o fiică, Antoine tot a fost la marginea falimentului. Întoarcerea lui Auguste, după terminarea stagiului militar, l-a ajutat nu doar să păstreze fabrica, dar și să dezvolte mica lui afacere. Cei doi frați au conceput o mașină automată pentru producție și curând plăcile cu eticheta albastră La société Lumière au ajuns în toată lumea.

Secvență din Le Jardinier (l’Arroseur arrosé), prima comedie din istoria cinematografiei

După 1892, anul când tatăl lor s-a pensionat, băieții au preluat societatea. La îndemnul tatălui lor, și-au îndreptat atenția și spre imaginea în mișcare – filmul, cu toate că ei au crezut mereu că „este o invenție fără viitor”. Chiar și după succesul din 1895 din Franța și din alte locuri din lume, au preferat ca afacerea lor principală să rămână în domeniul fotografic și s-au concentrat pe procesul de colorare a fotografiei.

Deși, până în 1895, au mai fost și alții care s-au preocupat de producția de film, francezii sunt cei care au adus invenției cinematografiei și inovația.

Alte câteva lucruri știute despre frații Lumière:

» Ei sunt cei care au avut ideea de a perfora marginile filmului pentru a rula ușor prin cameră și proiector.

» L’arrivée d’un train en gare de la Ciotat, cunoscut ca Sosirea trenului într-o gară, face din Louis, cel care a realizat filmul, un cineast. El a găsit cel mai bun loc unde să amplaseze camera pentru a obține cea mai bună vedere a scenei.

 

» Din primăvara anului 1896, au filmat scene animate peste tot în Franța, dar și în Europa, Japonia sau Australia. Talentați, au inovat mereu; ei au fost primii care au pus camera pe un obiect în mișcare și au filmat – ceea ce se cheamă travelling.

» În 1905, au abandonat definitiv realizarea de filme dar au continuat cu fabricarea peliculelor și au investit în dezvoltarea unor sectoare diverse aflate la început, cum este fotografia color și produsele farmaceutice.

» După război (Primul Război Mondial), Auguste s-a retras din afaceri și i-a încredințat conducerea fiului lui, Henri, asociat cu ginerele lui Louis. După moartea fiicei lui, avea 24 de ani, Auguste se dedică în principal cercetării în găsirea unor remedii pentru cancer și tuberculoză. A devenit membru al Academiei de Medicină din Paris. Fratele lui, Louis, a rămas pasionat de imagine, fotografie, dar a descoperit și alte noi pasiuni, cum a fost automobilul. El a fost membru al Academiei de Științe.

Louis Lumière

» Cât despre alegerea lor de a nu mai continua cu filmele, Louis spunea mai târziu, nu fără o urmă de regret: „Am inventat ceva în domeniu, dar nu puteam să fim editori de film, regizori… Suntem industriași. Nu puteam să le facem pe toate. Noi am semănat ceva, alții recoltează. Asta e viața!”

» Edison a recunoscut că invenția fraților Lumière este diferită și a admis că el a dorit să facă mai degrabă un dispozitiv pentru educația personală și nu un mijloc de distracție în masă.

Louis a murit la 83 de ani, în anul 1948, iar Auguste după șase ani, la vârsta de 91 de ani. Amândoi sunt înmormântați în cimitirul Guillotière din Lyon.

Cum va fi viitorul filmului și al cinematografului?

Frații Lumière au realizat primul film și au făcut prima proiecție publică ce a putut fi urmărită în același timp de toți cei prezenți într-o sală. Așa a apărut cinematograful.

A sta acasă și a te uita la un film la televizor sau, în zilele noastre, pe tabletă ori smartphone, nu este cinema. A cumpăra un bilet, a merge într-o sală și a privi împreună cu alte persoane un film pe un ecran mare – acesta este cinematograful și momentul în care a apărut a fost în acea seară de sfârșit de decembrie într-o încăpere aflată la subsolul unei clădiri din Paris. Un spectacol de film oferit pentru prima dată de Auguste și Louis Lumière.

 

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.