Editia de Dimineata

Un vis într-o barcă. Sorin Drugan, navigatorul solitar, plecat singur în jurul lumii

A plecat singur într-o călătorie în jurul lumii, cu barca cu vele. Traversada, în 2017.  ”Am avut această inconștiență să plec, dar pe drum mi-am dat seama că pot și am continuat. Inițial aveam de gând să traversez Atlanticul și apoi să-mi schimb barca. Am zis eu. Dar uite că nu s-a întâmplat și am plecat mai departe cu aceeași barcă și îmi continui un vis”, povestește acum.

Este invitatul lui Lucian Mîndruță la ”Ediția de dimineață, de la Digi 24, emisiune realizată în parteneriat cu site-ul editiadedimineata.ro. Un fel de Moș Crăciun pe apă, căci unul clasic nu a fost să fie, în zilele acestea de sărbătoare, adus în studio de Lucian.

Barba acum este talismanul navigatorului solitar. O am de când am început Traversada, în 2017. Barba este un avantaj la marinari: sare apă sărată, e greu să te bărbierești în fiecare, ai tangaj, ruliu, te tai”, explică el prezența bărbii care te duce acum cu gândul la Crăciun, dar în rest la marianari.

Barca e în Papua Noua Guinee

Sorin Drugan este navigator solitar în jurul lumii. Este într-un proiect, care a luat pauză acum, din cauza pandemiei, iar barca lui este acum în Papua Noua Guinee.

În 1977 a descoperit velele și și-a spus că vrea și el. Avea 23 de ani. Avantajul, pe vremea aia, era că nu-ți trebuiau bani ca să te duci cu o barcă cu vele. În 1978 a ieșit în Deltă, dar cu ocazia asta a ieșit și pe mare.

Sorin spune tuturor că poți face o performanță remarcabilă, chiar cu foarte puține resurse.

A navigat înainte de 1989 pe Marea Neagră. A lucrat în domeniul  service pentru calculatoare, dar din 2005 este complet în yahting . A creat SetSail, școala de navigație fondată împreună cu copiii lui, Corina și Ovidiu. Școala lui a început din 2000 și are cei mai mulți absolvenți.

Filosofia lui

Spre deosebire de alți circumnavigatori solitari, Sorin Drugan a avut o altă filozofie de abordare. Nu a apelat la o barcă mare sau din aluminiu și nici la vreo pregătire în mod special a acestei expediții, cu excepția lucrurilor care țin de o navigație în siguranță precum ruta, curenții, vremea sau aparatura de bord și câteva piese de rezervă.

Ba chiar a pornit în această aventură la bordul bătrânului său velier Ajax, un Jaguar 75, de numai 8m, un velier constuit în 1975, la care a făcut doar operații minore  necesare mai degrabă navigației curente decât unei astfel de traversade. Cu investiții minime și foarte mult efort personal a demonstrat însă că se poate să-ți atingi visul și cu resurse puține.

A traversat Atlanticul în 2017 în 71 de zile. A ajuns specialist în lockdown autoimpus, pe mare. A parcurs 15.000 de mile în doi ani, prin furtuni, întâlniri cu pirați și defecțiuni tehnice.

Probleme cu pirații

Sorin Drugan este singurul navigator român ce a traversat solitar Marea Neagră de la constanța la Batumi, în 2004;  primul navigator român ce a traversat solitar Oceanul Atlantic cu propria barcă și deține recordul pentru cel mai lung voiaj fără oprire în Atlantic, de 71 de zile.

„Eu în 2017 am plecat din Limanu, cu o ambarcațiune de opt metri, cu vele. Am trecut Marea Neagră, am trecut Mediterana, am ajuns în Gibraltar, în Caraibe. Am ajuns apoi în Canalul Panama, Insulele Solomon și nu numai. Acum am luat pauză, din cauza pandemiei. Am avut și o întâlnire cu pirații, m-au atacat două bărci de pirați. Am avut noroc”, a dezvăluit Sorin Drugan.

În opinia lui, „în perioada 2000-2020 s-au făcut cu adevărat pași în direcția navigației solitare. Au apărut mulți practicanți ai sporturilor cu vele în România și s-a dezvoltat cultura de tip charter și racing care a crescut nivelul navigatorilor”.

Dar cel mai bine este să vă las să îl descoperiți din dialogul cu Lucian Mîndruță:

Exit mobile version