24 aprilie 2024, 18:56

Normalitate pe bucăţi. Am testat pentru tine noua legătură Gara de Nord﹣Aeroportul Henri Coandă VIDEO

În ţara lui ”lasă, că merge și-așa”, se circulă de-acum cu trenul – „Săgeata albastră” – direct de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă, principala poartă de ieşire pe calea aerului din ţară şi din Bucureşti spre restul ţării. „Se circulă”, mai exact, de duminică, 13 decembrie, anul de graţie 2020.

Normalitatea, o ciudăţenie

Dincolo de entuziasmul dat de momentul inaugurării liniei, să notăm această dată în calendar, căci vorbim despre o ţară care a trecut deja de 30 de ani de la căderea comunismului, pentru care o normalitate devine ciudăţenie, care merită imortalizată pe reţelele de socializare prin zeci de fotografii şi filmări.

Este drept,  gara de la aeroport este frumoasă, luminoasă şi clar cea mai modernă din țară, o altă normalitate care pentru noi este o excepţie notabilă.

Noua cale ferată spre aeroport porneşte din zona de racordare (fosta Haltă Odăile) pe aproximativ 600 de metri, traseul continuă cu o zonă de consolidare, în lungime de 900 de metri şi un viaduct de 1,52 kilometri, care supratraversează DN1, până la noua staţie de călători, de la Terminalul Sosiri de la Aeroportul Henri Coandă, conform datelor Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA.

Zi de poze şi plimbat

Duminică a fost  zi de poze, inclusiv pentru controlorii de pe linia-minune. Selfie-urile au curs râu, suspiciunile faţă de cei mai dotaţi cu stabilizator gimbal sau trepied, şi ele. „Poate unii nu vor să apară în filmare„, am auzit o voce mică, în coasta dreaptă. „Da, mai ales cei doi, cu masca la bărbie„, m-am gândit, privind la masa de potenţiali contestatari pe bază de GDPR a demersului jurnalistic de urmărire a traseului, condiţiilor şi vitezei de deplasare a trenului.

Surprinzător, deja intraţi în a doua parte a zilei, am descoperit trenuri pline şi la dus şi la întors, în condiţiile în care cerul patriei nu este deranjat de multe avioane, din cauza pandemiei, semn că, într-o perspectivă a revenirii la transportul aerian ante-2020 (dacă se va reveni vreodată), capacitatea de transport ar trebui serios recalibrată. Una la mână. A doua, ar fi o explicaţie simplă: duminică a mai fost şi zi de plimbare dus-întors, pe modelul inaugurării metroului din Drumul Taberei.

Important e că există

Una peste alta, românii vor spune că, în fond, cel mai important este că trenul există și că se circulă, iar eventualele probleme (în prima zi s-au înregistrat întârzieri, de exemplu, iar presa le-a consemnat conştiincios -n.r.) să fie rapid eliminate.

Ah, şi iarăşi un element important este costul, raportat la timpul alocat deplasării. Pentru 20-25 de minute, linie directă, costul este de numai 4 lei de persoană.

La 11 decembrie 2020, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunţat pe contul său de Facebook că trenul spre Aeroportul Henri Coandă va circula la un interval de 40 de minute, 24/24 ore, durata călătoriei fiind de aproximativ 20 de minute.

Viaductul

Este prima linie de tren construită de la zero în România după 1989.

Linia nouă are doar 3 kilometri. Cea mai dificilă parte a fost construirea unui viaduct de 1,5 km peste Drumul Național 1.

Compania a desfăşurat două mari proiecte feroviare pentru asigurarea legăturii directe între Gara Bucureşti Nord şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă.

Primul a vizat dublarea liniei de cale ferată Mogoşoaia – Baloteşti şi a avut valoarea de 50,5 milioane lei, fiind finanţat de la bugetul de stat.

Al doilea contract a avut ca obiect construcţia liniei noi pentru Racord CF la Terminalul T1 al Aeroportului Otopeni. Valoarea acestuia s-a ridicat la 412,72 milioane de lei, iar finanţarea a provenit din fonduri europene şi de la bugetul de stat.

Noua linie de 3 km este însă pe un singur fir de circulație și se bifurcă la final, la intrarea în stația din Otopeni.

Trenurile sunt diesel

Din păcate, linia nu este electrificată, așa că trenurile care vor trece pe aici sunt diesel. Constructorul a lăsat posibilitatea electrificării liniei, adică au fost trase cabluri pentru asta, rămâne de văzut când se va întâmpla.

Proiectul de 100 milioane euro a constat, în mare, în construcția a 3 km noi de cale ferată, în dublarea a 8 km, în construirea unui viaduct peste DN 1 și a gării de la Terminalul 1 de la Aeroportul Otopeni.

Presa a fost prezentă la faţa locului, de la prima oră şi pe parcursul zilei, reporterii experimentând nu doar un drum, pentru a se edifica. Colegii de la Hotnews, de exemplu, scriu că s-au încumetat la patru călătorii: „una a durat 33 de minute din cauza problemelor tehnice de la CFR Infrastructură, alta a durat 25 de minute, total în grafic, un alt tren a făcut 18 minute, cu două mai puține decât în Mersul Trenurilor, iar ultima călătorie a durat 20 de minute, dar trenul a plecat cu 5 minute întârziere„. Noi am mai înregistrat o bubă: nu se închidea uşa la WC pe dinăuntru.

Viteza cu care circulă

N-am fost primii care au verificat viteza de deplasare pe parcurs, iar ce vă putem spune este că în cazul nostru a variat între 97 km pe oră şi o medie de 50-40, cu variaţiuni sub, la pornirea din Gara de Nord şi trecerea de macazuri sau la sosirea în gară.

Linia de la Gara de Nord la aeroport urma să fie gata în forma actuală inițial în luna mai 2020, pentru a fi folosită de către microbiștii care ar fi venit la meciurile Campionatului European de Fotbal ținute la București. A venit 2020 cu pandemia lui, iar totul s-a dat peste cap, şi termenul a fost amânat pentru 26 august, iar apoi pentru duminică, o zi de 13.

Biletele

Vorba colegilor de vagon:”E bine că este, începem să intrăm şi noi în rândul lumii!”. Copertina pietonală dintre gară și terminalul Sosiri de la Aeroportul Henri Coandă stă să fie şi ea gata. Structura metalică este instalată, mai rămâne să fie și acoperită.

Legătura gară-aeroport va fi asigurată pe relaţia Bucureşti Nord – Mogoşoaia – Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti (şi retur) de 72 de trenuri (36 de perechi), care aparţin SNTFC CFR Călători, Regio Călători şi Transferoviar Călători.

Biletele pot fi cumpărate online la toți cei trei operatori, iar la aeroport există casă de bilete a companiei CFR Călători, automate pentru achiziţionarea de bilete, dar atât operatorul de stat, cât și cei privați vând bilete şi  în tren.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol