27 aprilie 2024, 16:09

Aplicație pentru familiile pacienților unică în Europa, introdusă la Serviciul județean UPU SMURD Bihor

UPU SMURD Bihor a dezvoltat o aplicație destinată urmăririi în timp real a stării pacienților. Aceasta va putea fi accesată atât de personalul medical, cât și de către familiile pacienților. Aplicația este funcțională începând de joi.

Problemele de comunicare între medici și aparținătorii bolnavilor din Bihor se vor rezolva. În premieră în România, miercuri, 14 februarie, UPU SMURD Bihor a lasat o aplicație care urmărește în timp real a starea pacienților. Aceasta va putea fi accesată atât de personalul medical, cât și de către familiile pacienților.

„Aplicația a fost finalizată în forma în care poate fi lansată în siguranță și către familiile pacienților, dar ea a fost testată și utilizată de către personalul medical din luna iulie 2023”, a spus dr. Hadrian Borcea, șeful UPU SMURD Bihor.

Potrivit acestuia, aplicația rulează doar pe telefoanele mobile. Prin intermediul acesteia, aparținătorii pacienților UPU vor putea afla amănunte despre investigațiile efectuate, tratamente sau numele medicului curant, scrie ebihoreanul.ro.

„Personalul medical este cel care a fost validat pentru utilizare, iar cei din familia pacientului, a unui anumit pacient, vor primi un cod QR care, prin scanare va permite vizualizarea axei timpului pentru pacientul respectiv”, a informat dr. Borcea.

Astfel, aplicația va permite personalului medical să urmărească, în timp real, o axă a timpului pe care, începând cu momentul triajului pacientului, medicul curant va insera toate recomandările de evaluare și tratament și apoi, pe măsură ce asistentul medical le efectuează, ele vor apărea ca și proceduri efectuate, cu marcarea timpului exact de efectuare, mai explică medicul șef al UPU SMURD Oradea.

Detalii de la medici

Prin această aplicație aparținătorii vor putea afla, în timp real, informații despre pacientul din spital. Aplicația nu oferă informații de natură medicală avansată, cât un parcurs al pacientului în spital. Informațiile mai în detaliu le vor fi oferite în persoană de către medic.

„Inserarea se face doar prin atingerea ecranului telefonului, afișarea fiind una grafică, pentru a permite vizualizarea mai simplă a informațiilor. Nu se vor introduce niciun fel de date medicale, ci doar informații generice. De exemplu: «tratament» fără a se indica ce tip de tratament a fost administrat. De asemenea permite schimbul unor informații importante între cadrele medicale care gestionează un anumit pacient”, precizează dr. Hadrian Borcea.

Membrii familiei pacientului vor vizualiza aceeași axă a timpului astfel că vor putea urmări întregul proces de evaluare, tratament și evoluție a pacientului respectiv, inclusiv evoluția gradului durerii pe care o acuză, de la prezentare până la plecarea din UPU, a mai adăugat dr. Hadrian Borcea.

apartinator.ro

Aplicația lansată se numește „apartinator.ro” și a fost realizată de un grup de trei tineri IT-iști, orădeni care au munci la ea de mai bine de un an. Aplicația apartinator.ro a fost lansată joi dimineață, de la ora 8.00, după ce la dezvoltarea ei au lucrat patru IT-iști încă din ianuarie 2023, din vara anului trecut fiind testată de personalul medical și specialiștii care au elaborat-o.

Aceasta s-a născut dintr-o necesitate, spune șeful UPU SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea.

„În serviciul nostru, pacienții care ajung în zonele de tratament nu pot veni în contact cu aparținătorii, decât atunci când toate procedurile sunt făcute, când consultările de specialitate sunt realizate. Deseori, familiile care așteaptă în sala de așteptare au senzația că nu se întâmplă nimic, că sunt timpi morți. Astfel, ne-am gândit la un mecanism care să permită informarea continuă, în timp real, a familiilor bolnavilor, fără ca să ne pună colegii în dificultate, fără un efort în plus pentru ei. În 2022, am întâlnit trei tineri IT-iști, care auzind despre ideea aceasta, s-au oferit să înceapă dezvoltarea acestei aplicații. Aceasta asigură o axă a timpului, pe care se inserează momente de tipul: recoltare analize, consult cardiologic, consult chirurgical etc., fără foarte multe alte detalii. Nu vom stoca date despre rezultatele analizelor sau informații medicale detaliate. Acestea, în continuare, vor fi oferite de medicul curant al pacientului”, a explicat dr. Hadrian Borcea.

Urmăresc fluxul pacienților

Aplicația mai are o componentă importantă pentru medici și asistenți: urmărirea fluxului pacienților în cadrul UPU SMURD.

„De foarte multe ori un pacient are nu doar un singur medic curant. Sunt doi-trei asistenți care se ocupă de același pacient. Aplicația ne permite trecerea informațiilor legate de ceea ce s-a făcut deja între cadrele medicale. În plus, șefii de tură pot urmări dacă un pacient așteaptă de prea mult timp în triaj sau care este motivul dacă nu a venit rezultatul de la o analiză și atunci pot interveni mai ușor. La fel, la schimbul de tură, când medicii și asistenții pleacă acasă și intră colegii din noua tură, aplicația permite transmiterea tuturor informațiilor de la cei care pleacă către cei care vin”, a mai precizat dr. Hadrian Borcea.

Cum se folosește aplicația apartinator.ro

Dr. Hadrian Borcea a arătat că la prezentarea în UPU, după ce pacientul trece prin Triaj (în funcție gradul de urgență medicală a problemei pe care o are), personalul medical întocmește Fișa Pacientului, ca de obicei, însă aceasta va avea într-un colț un cod QR cu datele de identificare ale fiecărui pacient, care va fi prezentat oricărui aparținător, pentru a fi scanat cu telefonul, de către asistentul de Triaj.

Tot pe Fișa Pacientului va fi atașat formularul stabilit prin Legea privind acordul pacientului de a transmite informații despre el unei singure persoane (identificată cu actul de identitate și cu numărul de telefon). „Astfel putem ști cui oferim informațiile. Desigur, acea persoană poate da informațiile mai departe și altor rude ale pacientului, dar asta nu mai este răspunderea noastră”, a precizat medicul șef al UPU-SMURD.

Aplicația apartinator.ro va lega, practic, trei telefoane, unul al asistentului de Triaj, altul al medicului curant și celălalt al aparținătorului pacientului.

„Se face Fișa Pacientului, asistentul de Triaj oferă codul QR aparținătorului pentru scanare și alege medicul curant din listă (n.r. – medicul care preia pacientul din lista medicilor de serviciu), iar medicul curant primește informația că trebuie să se ocupe de pacient”, a explicat dr. Borcea, adăugând că, apoi, în aplicație se vor consemna și respectiv vizualiza informații într-o „axă a timpului” privind pacientul în chestiune.

Din prima clipă, aparținătorul primește informația despre pacient furnizată de asistentul de Triaj, iar ulterior cele furnizate de medicul curant. „Vede tot ce se întâmplă cu pacientul în desfășurare, de la consultație la recomandări de investigație și investigația efectuată la tratament, până la finalizarea cazului fie prin externare, fie prin internarea în spital sau prin transfer”, a spus dr. Borcea.

Acesta a precizat că aplicația va oferi inclusiv informații privind evoluția durerii pacientului, notată pe o scară de la 0 („fără durere”) la 10 (”dureri de nedescris”), ilustrate de emoticoane.

Cu posibilități de dezvoltare

Șeful UPU-SMURD Bihor a subliniat că aplicația apartinator.ro va oferi informații privind investigațiile recomandate de medicul curant și efectuate de medicii specialiști (de exemplu radiografie, analize de laborator, CT, RMN etc), precum și faptul că pacientului i „se administrează tratament”, fără ca această din urmă informație să fie detaliată, transmițând, de pildă, că i se administrează un medicament sau altul.

„Această informație nu va fi transmisă prin aplicație, dar va putea fi oferită aparținătorului direct de medicul curant, care o poate și explica”, a spus dr. Borcea, adăugând că, de altfel, „folosirea aplicației nu va înlocui comunicarea față în față între medicul curant și aparținător”, rostul ei fiind strict de transmitere a informațiilor în timp real.

De asemenea, medicul a adăugat că specialiștii în IT au în vedere inclusiv utilizarea Inteligenței Artificiale pentru ca pe viitor aplicația să permită și estimarea timpului pentru finalizarea cazului, dar și să fie extinsă inclusiv în spital. „Am discutat cu conducerea spitalului și se dorește acest lucru, pentru că ar oferi mai multe informații decât prin SMS-ul care se generează automat acum”, a spus șeful UPU, arătând că în acest fel aparținătorii pacientului internat vor beneficia de informații mai cuprinzătoare despre situația medicală a acestuia, de exemplu ce analize, investigații și tratamente i se fac.

Tot vizând o posibilă dezvoltare a aplicației, dr. Borcea a afirmat că se ia în considerare ca pe viitor aceasta să permită comunicarea între medicul curant și aparținător prin apel video.

„Aplicația a fost dezvoltată gratuit de voluntari, de aceea a și durat așa mult pentru testare și lansare, pentru că acești oameni au muncit pe timpul și pe banii lor, dar pe viitor, pe măsură ce vom avea finanțare, aplicația va putea fi dezvoltată”, a conchis șeful UPU-SMURD Bihor.

Apartinator.ro poate fi descarcată din Google Play sau App Store.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol