24 aprilie 2024, 8:44

Atenție la primul loc de muncă! Caracterul șefului vă poate afecta sănătatea

Visul studentului român este să ajungă la o multinațională, fiind convins că aici va avea șanse mai mari de reușită, decât la firmă mică. Teoretic, la o astfel de companie există un contract stabil, salarii mai mari și prestigiul de a face parte dintr-o rețea transfrontalieră.

De cele mai multe ori studenții români își încep activitatea profesională încă din timpul facultății. Lunile de practică din timpul studenției sunt tratate ca o necesitate, iar absolvirea unui an de practică după facultate nu este o opțiune, mai ales dacă aceasta nu este plătită corespunzător.

De aceea, cei mai mulți, când simt diploma de licență în mână, sunt deja cu gândul la primul loc de muncă.

Atenție la șeful toxic

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Harvard au reuşit să identifice o legătură directă între caracterul şefilor şi starea de sănătate a subordonaţilor. Se pare că liderul cu un caracter complicat afectează substanţial sănătatea angajaţilor săi.

Cercetătorii au examinat starea de sănătate a peste 220 de subalterni din diferite companii. S-a constatat că cei care lucrează sub conducerea unui şef sever se confruntă mai des cu probleme de sănătate.

Potrivit specialiştilor, acest lucru se datorează faptului că sub coordonarea unui conducător tiranic, subordonaţii se află în mod constant într-o stare de stres. Experţii susţin că asemenea circumstanţe stresante de lungă durată pot provoca afecţiuni cardiovasculare şi chiar moartea prematură.

Relaţiile din colectiv acţionează, de asemenea asupra stării de sănătate a angajatului. Interacţiunile dificile cu colegii pot să determine apariţia tensiunilor nervoase, ceea ce favorizează instalarea rapidă a bolii. În plus, sănătatea poate fi afectată şi de frica de a fi concediat.

Oamenii de ştiinţă recomandă conducătorilor să-şi trateze cu mai multă loialitate şi înţelegere subordonaţii, pentru a nu crea premise reale pentru deteriorarea precoce a sănătăţii acestora.

Cotidianul german Die Welt publică principalele mituri eronate despre percepția noului angajat asupra primul loc de muncă.

Țintești prea sus

Visul studentului este să ajungă la o multinațională, fiind convins că aici va avea șanse mai mari de reușită, decât la firmă mică. Teoretic, la o astfel de companie există un contract stabil, salarii mai mari și prestigiul de a face parte dintr-o rețea transfrontalieră.

Dar asta înseamnă și mult mai multă birocrație, consideră antrenorul de dezvoltare profesională Martin Wehrle.

“O idee care îți vine la micul dejun ar putea să fie adoptată deja la prânz la o firmă mai mică, în timp ce la o multinațională trebuie să aștepți cu lunile”, susține Wehrle.

“Proaspăt absolvenții pot claca foarte ușor și repede într-o astfel de structură. Cei care țin mai mult la flexibilitate și creativitate, decât la un salariu peste medie, ar trebui să cântărească bine decizia.

Cine tânjește după ierarhii plate, libertate și responsabilitate ar trebui să aleagă o firmă medie sau un start-up”, adaugă expertul în resurse umane Veronika Latzel.

Martin Wehrle atrage atenția că este mult mai ușor să treci de la o companie mare la una mai mică, decât invers.

Este suficient să îți îndeplinești sarcinile

Discipina și hărnicia sunt mereu apreciate de superiori. “Un începător, care dorește să facă repede carieră, trebuie să gândească deasupra obiectivelor ce i se trasează. Șeful dă comenzile, însă contează modul în care le pui în practică.

La o analiză de marketing, în loc să vă limitați la doar două firme, încercați să curprindeți patru, și prezentați concluziile nu în ultima zi, ci cel puțin cu două zile mai devreme”, punctează Wehrle.

Aprecierea din partea șefului este importantă

Laudele motivează, însă nu toți superiorii pricep încă asta. De aceea, în special începătorii trebuie să fie mai precauți și să nu se aștepte la prea mult de la șefi și colegi.

“Câteodată este mai bine să sărbătoriți un succes singuri, să fiți conștienți că sunteți valoroși și reușita vă aparține. Faceți o poză și lipiți-o pe oglinda din casă. Nu este nimic rău în asta”, consideră antrenorul motivațional Rolf Schmiel.

Epatează de la început cu idei inovatoare

Evident că trebuie să ai propria inițiativă, mai ales că un angajat nou are un potențial de îmbunătățire și poate veni cu idei noi, însă prea mult angajament poate avea repercusiuni negative.

“În primele luni este important să observați, întrebați și să ajungeți să cunoașteți regulile jocului. Dorința imediată de afirmare poate deveni enervantă pentru cei din jur. La început notați-vă ideile și anunțați-le abia când v-ați găsit locul în firmă și beneficiați de o minimă apreciere”, semnalează antrenorul de dezvoltare profesională Britta Schafer.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol